۱۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۳۱
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85374443
T T
۱۲ نفر

برچسب‌ها

پیدایش روزنه های امید برای تکمیل آزاد راه و روان سازی ترافیک البرز

۱۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۳۱
کد خبر: 85374443
مژگان السادات سجادی
پیدایش روزنه های امید برای تکمیل آزاد راه و روان سازی ترافیک البرز

کرج - ایرنا - پروژه آزاد راه شهید سلیمانی واقع در شمال کلانشهر کرج یکی از مسیرهای مهم ارتباطی کشور است که به رغم رکود اجرایی در سال های گذشته، اینک با اهتمام دولت سیزدهم و مدیریت شهری کرج روند ساخت آن با شتاب به سمت تکمیل و آماده سازی برای پذیرش بار ترافیکی پیش می رود.

به گزارش ایرنا، عملیات ساخت آزاد راه شمالی کرج تیرماه سال ۱۳۹۵ به طول حدود ۱۸ کیلومتر برای اتصال آزاد راه شهید همت در شرق کرج به آزاد راه کرج – قزوین در غرب کلانشهر کرج آغاز شد و در ابتدای کار شهرداری کرج اعتبار۱۰ هزار میلیارد ریالی و زمان سه ساله برای ساخت آن تعریف کرد اما مشکلات متعدد از جمله کمبود اعتبار ، وجود املاک معارض و موانع دیگر سد راه اجرای این پروژه مهم و اثر گذار شد.

وجود این مشکلات و موانع سبب شد که حتی بخشی از پروژه مذکور تا قبل از سال ۱۴۰۰ به بهره برداری  نرسید و روند ساخت بخش های مهم پروژه به تعطیلی و رکود کشید.

از سوی دیگر هر چند طول این آزاد راه به نسبت سایر آزاد راه های کشور کوتاه به نظر می رسد اما بیش از سه دهنه پل بزرگ از جمله مرتفع ترین پل خاورمیانه یا "بی یک " به طول حدود یک کیلومتر و ارتفاع ۱۳۶ متر روی رودخانه کرج در مسیر آزاد راه شهید سلیمانی قرار گرفته که تامین بتن و ملزومات آن نیازمند هزینه فراوان است.
همچنین وجود املاک و معارض در مسیر اجرای پروژه از موانع اجرای آن بوده که به گفته مسوولان شهرداری کرج رفع این موانع بخش زیادی از زمان و هزینه ها را به خود اختصاص داده است.
طبق بررسی ها تا قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم و شورای ششم ، حدود ۶۵ درصد این آزاد را توسط مدیریت شهری احداث شد و قرار بود دولت دوازدهم چهار هزار میلیارد ریال اعتبار به آن تزریق کند اما تا پایان کار این دولت تخصیص اعتبار مذکور محقق نشد.

اهمیت آزاد راه شهید سلیمانی

بنا به گفته دست اندرکاران پروژه سهم تعیین شده اعتباری دولت تا قبل از سال ۱۴۰۰ برای این پروژه ملی تنها چهار درصد بوده و مابقی می بایست توسط مدیریت شهری کرج تامین شود در حالیکه پروژه به واسطه قرار گرفتن در مسیر مسافران ۱۴ استان کشور دارای کارکرد ملی است.

از سوی دیگر استان البرز به واسطه قرار گرفتن در مسیر مسافران مناطق گردشگری کشور همواره با حجم سنگینی از ترافیک در طول شبانه روز مواجه است به ویژه آنکه این ترافیک در ایام تعطیل سال دوچندان می شود و ساکنان استان به ویژه کلانشهر کرج سال های متمادی است که ازگره های ترافیکی مسیرهای ورودی و خروجی البرز رنج می برند.

ساخت آزاد شهید سلیمانی با این نگاه در دستور کار مدیریت شهری کرج قرار گرفت که بخش زیادی از ترافیک آزاد راه تهران - کرج - قزوین که در طول شبانه روز حدود ۳۵۰ هزار تردد محاسبه شده به مسیر جدید انتقال یابد تا مردم بومی و مسافران از وضعیت خسته کننده ترافیک رهایی یابند.
هرچند که در دولت دهم ۲آزاد راه یعنی جنوبی و شمالی کرج در امتداد آزاد را شهید همت در استان البرز تعریف شد اما در نهایت ساخت یکی از این آزاد راه ها یعنی آزاد راه شمالی یا شهید سلیمانی به مرحله اجرا رسید و آزاد راه جنوبی تاکنون عملیات اجرایی روی آن صورت نگرفته است.

خروج آزاد راه از رکود

پیدایش روزنه های امید برای تکمیل آزاد راه و روان سازی ترافیک البرز

مدیریت شهری کرج با حمایت استاندار البرز و دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۱ روند ساخت آزاد راه شهید سلیمانی را با جدیت دنبال کرد و توانست قطعه نخست این آزاد راه به طول ۷.۶ کیلومتر تکمیل کند. این قطعه در محدوده بلوار طالقانی شمالی تا باغستان کرج، هفدهم آذرماه امسال با حضور رییس جمهور افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت .
بهره برداری از این قطعه موجب انتقال بخشی از ترافیک هسته مرکزی کرج به شمال این کلانشهر شده است.

بالا رفتن سهم مشارکت دولت
سفر دوم رییس جمهور به استان البرز که آذرماه امسال انجام شد برکات فراوانی از جمله تخصیص اعتبار برای تکمیل آزاد راه شهید سلیمانی را در پی داشت. به دنبال این سفر سهم مشارکت دولت در پروژه شهید سلیمانی از چهاردرصد به ۵۰ درصد رسید و ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار از طریق فروش اوراق مشارکت به این پروژه اختصاص یافت.
طبق بررسی ها ، تکمیل آزاد راه شهید سلیمانی کرج ۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که ۵۰ درصد آن توسط دولت تامین و مابقی از سوی مدیریت شهری کرج پرداخت می شود.
شتاب در اجرای پروژه

پیدایش روزنه های امید برای تکمیل آزاد راه و روان سازی ترافیک البرز

مهرداد کیانی شهردار کرج اعلام کرد: با اختصاص اعتبار ۳۵ هزار میلیارد ریالی دولت ،روند تکمیل آزاد راه شهید سلیمانی شتاب گرفته و تمام دست اندرکاران پروژه ، سال ۱۴۰۳ را به عنوان زمان پایانی پروژه هدفگذاری کرده اند.
وی ادامه داد: اکنون تمام کارگاههای این پروژه فعال است و تیم های اجرایی به صورت شبانه روزی در حال کار و فعالیت هستند.
آنچه مدیران شهری در تازه ترین بازدید آزاد راه گفتند

پیدایش روزنه های امید برای تکمیل آزاد راه و روان سازی ترافیک البرز


تعدادی از خبرنگاران رسانه ها با حضور در بخش های مختلف آزاد راه شهید سلیمانی کرج از آخرین روند اجرای این پروژه گزارش ، تصویر و فیلم تهیه کردند.
علی قاسمپور رییس شورای اسلامی شهرستان کرج در این بازدید به مردم اطمینان داد که آزاد راه شهید سلیمانی تا قبل از پایان کار شورای ششم بر روی خودروها گشوده می شود.
وی با قدردانی از حمایت استاندار البرز و تلاش های شهردار کرج افزود: روند اجرای پروژه به خوبی پیش می رود و تمام دست اندرکاران بر تکمیل آن در کوتاه ترین زمان ممکن مصمم هستند.
رییس شورای اسلامی شهرستان کرج گفت: افزایش سهم مشارکت دولت در این پروژه ملی موجب سرعت بخشی در اجرای آن شده است.
وی اظهار کرد: اکنون در مجموع آزاد راه شهید سلیمانی ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بخش های مهم آن یعنی ۲ پل بزرگ در حال تکمیل است.

تزریق پنج هزارو۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط مدیریت شهری

پیدایش روزنه های امید برای تکمیل آزاد راه و روان سازی ترافیک البرز

قاسمپور در ادامه از تزریق پنج هزارو۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط مدیریت شهری برای شتاب بخشی به این پروژه خبر داد و گفت: این اعتبار و تخصیصی دولت ادامه کار را برای مجریان آسان کرده است.

وی گفت : به سرانجام رساندن حدود ۱۲ پروژه عمده عمرانی از جمله آزاد راه شهید سلیمانی، قطار شهری کرج ،تقاطع های جمهوری و موذن و راه اندازی خط اتوبوسرانی پرسرعت از برنامه های اولویت دار مدیریت شهری کرج برای سال آینده است.

کرج کارگاه عمرانی

عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به برنامه ریزی عمرانی شورای ششم این کلانشهر اعلام کرد: اکنون شاهد شکل گیری کارگاه های مختلف عمرانی در کرج هستیم .

حسین مهاجری با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ مدیریت شهری کرج به طور کامل محقق شد، افزود: امسال با احتساب بودجه متمم، میزان اعتبارات مدیریت شهری کرج نسبت به پارسال حدود ۸۵ درصد افزایش نشان می دهد.

وی بیان کرد: تمرکز شورای ششم بر تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام مانند آزاد راه شهید سلیمانی و پروژه قطار شهری است ؛تلاش ها بر این است تا عقب ماندگی های سال های گذشته کرج در بخش پروژه های مهم عمرانی جبران شود.

مهاجری با بیان اینکه مدیریت شهری بودجه لازم برای پروژه های عمرانی مهم کرج پیش بینی کرده است ، افزود: تمهیدات لازم برای تکمیل این پروژه ها دیده شده است.

انتقال ۴۸ درصد ترافیک البرز به آزاد راه شهید سلیمانی

پیدایش روزنه های امید برای تکمیل آزاد راه و روان سازی ترافیک البرز

مدیر عامل شرکت ساخت بزرگراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کرج اعلام کرد: طی ماه های گذشته عملیات اجرایی۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و کوه برداری در مسیر پل هوایی این آزاد راه در محدوده شمال عظیمیه کرج انجام شده است.

ابوالفضل رحمانی ادامه داد: در زمان حاضر ۱۰ تیم فنی به صورت شبانه روزی در حال تکمیل این پل هستند ضمن آنکه تیم های دیگر مشغول عملیات تکمیل مرتفع ترین پل خاورمیانه به ارتفاع ۱۳۶ متر بر روی رودخانه کرج می باشند.

وی با بیان اینکه تا شهریور ماه سال آینده ساخت پل های این آزاد راه به اتمام می رسد، گفت : با بهره برداری از آزاد راه شهید سلیمانی ، ۴۸ درصد ترافیک آزاد راه تهران – کرج – قزوین به شمال کرج انتقال می یابد.

نکته پایانی

پیدایش روزنه های امید برای تکمیل آزاد راه و روان سازی ترافیک البرز

هزاران شهروند البرزی و مسافران خسته از ترافیک آزاد راه تهران - کرج - قزوین برای گشایش آزاد راه شهید سلیمانی و ساخت و تکمیل آزاد راه جنوبی البرز لحظه شماری می کنند، ۲ پروژه مهم و اساسی که بار ترافیکی آزاد راه قدیمی البرز را کاهش خواهند داد.

آزاد راه شهید سلیمانی این امکان را به وجود می آورد که بسیاری از خودروها با انتخاب مسیر جدید از بار سنگین ترافیک ورودی های های قدیمی کلانشهر کرج خلاصی یابند و در مسیر کم ترافیک و روان تردد نمایند.

با این حال عزم مدیریت شهری کرج ، استانداری البرز و وزارت راه و شهرسازی بر این است تا سال ۱۴۰۳ این مطالبه مردمی را محقق و خستگی را از تن جمعیت میلیونی مسافران برهانند.

استان البرز دارای یک هزارو۵۶۰ کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی است که ۱۸ درصد بار ترافیکی کشور را بردوش می کشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha