بابک خواجهپاشا در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: از اکنون پیشبینی و قضاوت آثار زود است، چون هنوز تعدادی از آثار اکران نشده است اما امیدوارم کارهایی در مضامین و ژانرهای مختلف ببینیم و این منجر به جذب بیشتر مخاطب به سینما شود.
در حال حرکت به سمت صنعتی شدن سینما هستیم
وی افزود: ما در حال حرکت به سمت صنعتی شدن سینما هستیم و مخاطب یک عنصر بسیار مهم در این بحث است.
خواجهپاشا در خصوص حضور کارگردانهای کار اولی بویژه در ژانر دفاع مقدس و همچنین بازیگرانی در مقام کارگردانی و تاثیرات آن در ارتقای صنعت سینما گفت: این به توانایی افراد برمیگردد. بازیگری، کارگردانی و فیلمنامهنویسی حیطههای متفاوت از هم هستند. برخی مواقع در یک بازیگر این توانایی وجود دارد که وارد عرصه کارگردانی نیز بشود که بخشی از این توانایی ذاتی است و بخشی دیگر به خاطر آنچیزی است که در طول زیست خود میآموزند.
برخی مواقع در یک بازیگر این توانایی وجود دارد که وارد عرصه کارگردانی نیز بشود که بخشی از این توانایی ذاتی است و بخشی دیگر به خاطر آنچیزی است که در طول زیست خود میآموزندخواجهپاشا ادامه داد: جواد عزتی این قامت را دارد و در عین بازیگری، میتواند کارگردانی کند. سروش صحت هم در «جهان با من برقص» توانسته بود کارگردانیاش را نشان دهد که امسال نیز «صبحانه با زرافهها» را به جشنواره چهل و دوم آورده است.
این کارگردان در خصوص رقابت آثاری چون «احمد» و «آسمان غرب» گفت: فیلمها را تا زمانی که به روی پرده نرفته نمیشود قضاوت کرد. هیچ چیزی را نمیتوان پیشبینی کرد. فیلم میتواند بدون هزینه و امکانات خاصی ساخته شود اما به سینما نزدیکتر باشد. برخی مواقع هم با وجود هزینههای سنگین این گونه نیست. برای هیچ فیلمی، قابل پیشبینی نیست اما امید دارم همه، فیلمهای خوبی باشد.
خواجهپاشا افزود: هر چقدر فیلمهای بهتری ساخته شود سینمای ما رونق بیشتری میگیرد.
وی در خصوص سینمای ملی و اینکه آیا به چنین سینمایی نزدیک شدهایم؟ نیز گفت: سینمای ملی باید شاخصههای خود را داشته باشد و بدانیم به دنبال چه چیزی هستیم. در برههای به دنبال سینمای انسانی و اخلاقی بودیم و نام آن را سینمای معناگرا گذاشته بودند. اما معتقدم که سینما، بدون معنا وجود ندارد.
در کشورهایی مثل فرانسه، انگلیس و آمریکا که صنعت سینما دارند اتفاقا در گونه سینمای معناگرا بیشتر کار میکنند
این کارگردان سینما که سال گذشته هم با «آغوش درخت» در جشنواره ۴۱ حضور ذاشت، اظهار داشت: سینمای اخلاقی و معناگرا را یک دهه رها کردیم. میتوانستیم وارد آن شده و صحبت کنیم. در کشورهایی مثل فرانسه، انگلیس و آمریکا که صنعت سینما دارند اتفاقا در گونه سینمای معناگرا بیشتر کار میکنند. چون راه رهایی انسان در نگاههای انسانی و اخلاقی است. اما ما رها کرده و بیشتر به سمت سینمای انتقادی رفتیم.
خواجهپاشا افزود: امیدوارم سینمای انسانی و اخلاقی با رشد در فیلمنامه و تکنیک بتواند مخاطب بیشتری داشته باشد.
نظر شما