۲ هزار تست غربالگری سرطان دهانه رحم در "خوشاب" خراسان رضوی انجام شد

سبزوار- ایرنا - سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان "خوشاب" گفت: ۲ هزار تست غربالگری سرطان دهانه رحم در سال جاری در این شهرستان خراسان رضوی انجام شد که در نتیجه آن ٢٣ فرد مشکوک به وجود این بیماری و نیازمند پیگیری شناخته شدند.

به گزارش ایرنا، دکتر علی شاهی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به آمار رسمی وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۷ سالانه بیش از ۱۴۱ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند که به دلیل افزایش ابتلای بانوان به سرطان دهانه رحم در سال های اخیر، شبکه بهداشت و درمان خوشاب همسو با برنامه های وزارتخانه، برای کنترل این بیماری اقداماتی چون غربالگری، پیشگیری، کنترل و برنامه‌های خودمراقبتی را در دست اجرا دارد.

وی خاطرنشان کرد: با هدف شناسایی و ثبت افراد در معرض خطر یا مبتلا، از ابتدای امسال برای ۲ هزار نفر از بانوان شهرستان در رده ۳۰ تا ۵۹ سال تست غربالگری سرطان دهانه رحم انجام شده است.

دکتر شاهی با اشاره به اینکه یکی از راههای موثر در پیشگیری و کنترل سرطان انجام غربالگری است، تصریح کرد: در حقیقت غربالگری به معنای تشخیص سرطان نیست، بلکه به معنای بررسی وضعیت سلامت بدن است که به صورت دوره ای ارزیابی می شود و با این غربالگری هرگونه ضایعه غیرطبیعی، به موقع تشخیص داده شده و قابل درمان خواهد بود که از این طریق می توان از پیشرفت آن ضایعه به سمت سرطان پیشگیری کرد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان خوشاب افزود: سرطان دهانه رحم یک بیماری جدی، اما با تشخیص زودهنگام قابل پیشگیری است که با انجام غربالگری های منظم، دریافت واکسن HPV، انجام رابطه جنسی ایمن و داشتن یک سبک زندگی سالم، می توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم کمک کنید.

شهر "سلطان آباد" مرکز شهرستان ۴۰ هزار نفری خوشاب در ۴۳ کیلومتری شمال شرق سبزوار و ۱۷۵ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش به بیش از نیم ملیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha