گزارش استانداران از آسیب های اجتماعی حوزه زنان به دستیار رئیس جمهور

تهران-ایرنا -دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در تشریح روند بررسی آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان گفت: به همه استانداران نامه زده و درخواست کردیم گزارشی از آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان ارائه کنند، نشست‌هایی با اندیشکده‌ها و سمن‌های حوزه زنان برگزار کردیم به شکلی که بیش از ۲۰۰ سمن حضوری و غیر حضوری در آنها شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار دولت ایرنا، سکینه سادات پاد در سومین جلسه از سلسله جلسات مقدماتی نشست بازاندیشی راهکارهای استیفای حقوق ملت ایران در عرصه بین الملل با حضور نمایندگان سازمان های مردم نهاد حقوق بشری که به همت دفتر امور بین الملل حوزه دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی برگزار شد با تاکید بر رویکرد رئیس جمهور در پذیرش تکثر بر اساس عناصر حکمرانی مردم‌ پایه گفت: این قبیل نشست‌ها به هیچ وجه جنبه انتخاباتی و تشریفاتی ندارند و ما پیش از این هم چنین نشست‌هایی برگزار کرده بودیم.

وی با اشاره به اهداف برگزاری چنین نشست‌های تخصصی، به تشریح روند بررسی آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان پرداخت و گفت: در این زمینه نگاه ۳ ضلع مسئولان، اندیشکده‌ها و سمن‌ها را بررسی کردیم و به نتایج جالبی رسیدیم. به همه استانداران نامه زده و درخواست کردیم گزارشی از آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان ارائه کنند، نشست‌هایی با اندیشکده‌ها و سمن‌های حوزه زنان برگزار کردیم به شکلی که بیش از ۲۰۰ سمن حضوری و غیر حضوری در آنها شرکت کردند.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی با بیان اینکه مقایسه داده‌های استانداران، سمن‌ها و اندیشکده‌ها اتفاق جالبی بود که از حوزه تعریف آسیب ها تا راهکارهای ارائه شده حاوی نکات و تفاوت های جالب توجهی بود، افزود: حاصل این بررسی در قالب گزارش مفصلی به رئیس جمهور ارائه شد و ایشان پیرو این گزارش دستوراتی برای پیگیری صادر کردند.

پاد گفت: اولین وظیفه بنده ترسیم دقیق و واقعی شرایط موجود برای رئیس جمهور است. در بحث حق آزادی تجمعات حضورا نظرات ۴۰ نفر از استادان حقوق را شنیدم و نظرات آنها را در خصوص اصل ۲۷ قانون اساسی اخذ کرده و به مجلس هم خواهم داد.

وی با اشاره به دیگر فعالیت های حوزه خود اظهار کرد: انتخاب گزارشگر موضوعی در برخی موارد یکی از بهترین کارهای ما بوده که با هدف تسهیل گری در رفع مشکلات مردم و دفاع از حقوق آنان در مجامع بین المللی انجام شد.

دستیار رئیس جمهور عدم مرزبندی بین حقوق بین الملل و روابط بین الملل را یکی از مسائل مهم دانست و افزود: وقتی می خواهیم در عرصه بین الملل وارد شویم باید با ادبیات حقوق بین الملل به آن ورود کنیم اما وقتی نوع پاسخ های ما در دفاع از حقوق ملت ایران در چارچوب علوم سیاسی باشد آسیب جدی در این زمینه می بینیم.

پاد با اشاره به اینکه ما ممکن است مسیر دفاع را اشتباه رفته باشیم گفت: به عنوان نمونه در موضوع تحریم ها طبق قواعد حقوقی اگر مشکلی با جمهوری اسلامی ایران دارند نباید ملت ایران را مجازات کنند اما متاسفانه خودشان از کنوانسیون هایی که هست تبعیت نمی کنند.

در ادامه نشست امینی نایب رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر با اشاره به وجو برخی قوانین اشتباه در کشور اظهار کرد: برخی قوانین بدون کارشناسی ضررهای کلانی به کشور وارد می کنند.

امینی با بیان اینکه بسیاری از دولت ها در دنیا سمن های حقوق بشری تشکیل می دهند تا حرف های دولت را بیان کرده و در عرصه های بین المللی کارساز باشند، اظهار کرد: مثلا در جلسه ای در آفریقای جنوبی برگزار شد و رژیم صهیونیستی را مساوی با آپارتاید شناخته و تظاهرات گسترده ای علیه صهیونیست ها انجام دادند. رژیم صهیونیستی هم در مقابل در جلسه بعدی که در ژنو برگزار شد به قدری سمن های ساختگی فرستاد و همه امکاناتی به این ها داد تا ازخود دفاع کند.

نایب رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر افزود: نقش سمن ها در پیشگیری از خیلی از مسائل حقوق بین الملل موثر است لذا خود دولت ها باید وارد شده و نقش داشته باشند.

احمدلو رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر با اشاره به اینکه در دفاع از حقوق ملت مشکل کاربردی است نه قوانین، اظهار کرد: ما ابزار دفاع از حقوق ملت در مجامع جهانی را نداریم، ابزاری مانند سمن ها، تخصص، افراد و...

رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر اظهار کرد: آمار دقیقی از سمن ها نداریم در نتیجه هم افزایی هم نداریم. سمن ها باید با حمایت دولت ساماندهی شوند.

وی با بیان اینکه حضور سمن ها در مجامع بین المللی تاثیر زیادی دارد، گفت: برای دفاع از منظر حقوق بین الملل ابزارهای مهمی وجود دارد که سمن ها یکی از این ابزارها هستند.

رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر با بیان اینکه شبکه های مجازی انحصار اخبار را خارج کرده است، گفت: می توان از این موضوع استفاده کرد و در فضای بین الملل موثر بود.

هاشمی نژاد مدیرعامل کانون هابیلیان در ادامه نشست با اشاره به اینکه گروه های مردمی به واسطه کار تخصصی در حوزه مربوط به خود، دست پرتری نسبت به دولت ها دارند، اظهار کرد: باید از این ظرفیت و نگاه تخصصی گروه های مردمی استفاده کرد.

وی با اشاره به تجربه ملاقات با احمد شهید اظهار کرد: در این ملاقات ها اسنادی درباره ترور به احمد شهید ارائه کردم و او در اولین گزارش خود با وجود لابی و حضور فعال منافقین به این اسناد به عنوان سند قربانی ترور بودن ایرانیان اذعان کرد در حالی که به مدارک منافقین به عنوان ادعا اشاره کرده بود نه سند.

هاشمی نژاد با تاکید بر تخصصی بودن و انگیزه بالای سمن ها گفت: دولت ها به واسطه اینکه به مسائل زیادی که باید به آنها بپردازند بار تخصصی کمتری نسبت به سمن ها دارند.

مدیرعامل کانون هابیلیان با اشاره به لزوم هم افزایی سمن ها اظهار کرد: هم افزایی سمن ها مساله الزام آوری است که می تواند تخصص های گروه ها را برای دفاع از حقوق ملت ایران در مسائل حقوق بشری کنار هم قرار دهد.

خانم سپهری عضو شورای مرکزی شبکه ارتباطی سازمان های غیردولتی زنان و مدیرعامل و رئیس انجمن دوستداران خانواده موفق در ادامه نشست اظهار کرد: شبکه ارتباطی سازمان های غیردولتی زنان اولین و تنها شبکه گسترده قانونی از سمن های حوزه زنان است که در حال حاضر ۴۸۰ عضو فعال دارد.

وی با اشاره به فعالیت های شبکه ارتباطی سازمان های غیردولتی زنان در عرصه های داخلی و خارجی گفت: سمن ها بازوان دولت ها هستند و دولت ها باید با حفظ استقلال سمن ها از آنها حمایت کنند.

منصوره کرمی رئیس هیات مدیره انجمن دفاع از قربانیان ترور با بیان اینکه مشکل اصلی همه سمن ها عدم حمایت است، اظهار کرد: کارهای سمن ها به خاطر عدم حمایت دولت ها به نتیجه نرسیده است.

وی با ارائه پیشنهاد تاسیس دفتری برای سمن ها در ژنو از جانب دولت اظهار کرد: تاسیس این دفتر می تواند گام مهمی برای تسهیل گری اقدامات سمن ها در دفاع از ملت ایران باشد.

وی با بیان اینکه اینکه لازم است دولت در ارائه گزارش به کمیته ها و مجامع حقوق بشری از ظرفیت سمن ها استفاده کند، سمن ها می توانند در حوزه تخصی خود به تدوین این گزارش ها کمک کنند.

احمدی افزود: کمیته بررسی ناآرامی های سال ۱۴۰۱ می توانست از ظرفیت سمن ها بهتر استفاده کند.

عضو انجمن دفاع از قربانیان ترور با اشاره به عدم هماهنگی نهادهای رسمی در موارد مختلف مخصوصا ارتباط با صلیب سرخ اظهار کرد: ما با صلیب سرخ ارتباط گرفته و در خصوص آسیب های روحی و روانی ناشی از تروریسم علیه ملت ایران رایزنی کردیم اما در مراحل نهایی با عدم حمایت از جانب دولت به نتیجه نرسید.

وی با اشاره به سفر نمایندگان کشورهای خارجی به کشور بر لزوم استفاده از ظرفیت سمن ها در تغییر نگاه این نمایندگان تاکید کرد.

گلشن پژوه، پژوهشگر مسائل حقوق بشر در ادامه نشست با بیان اینکه متاسفانه برخی دولت ها اعتقاد عمیقی به سمن ها و کارکرد آنها نداشته اند، اظهار کرد: ارتباط با سمن ها سلیقه ای بوده است لذا در برخی دوره ها حمایت می شد و در برخی دوره ها خیر.

وی با تاکید بر اینکه اثرات جنبی فعالیت سمن ها باید به نفع ملت باشد، اظهار کرد: چون سمن ها بر اساس حوزه و نگاه تخصصی خود فعالیت می کنند لذا این فعالیت به نفع دولت و ملت خواهد بود.

گلشن پژوه گفت: کشوری که تحت نظارت بین المللی است بخش عمده ای از ابزارهای اعمال سیاست های خود را از دست می دهد.

پژوهشگر مسائل حقوق بشر گفت: عرصه بین الملل بایسته هایی برای دولت ها وجود دارد که پایبندی به آنها ملاک نوع مواجهه بین المللی با سمن ها هم واقع می شود.

وی بر اثرات منفی نظارت بین المللی بر وجهه کشور اظهار کرد: با نگاهی به گزارش های گزارشگران بین المللی کشور ها متوجه می شویم حلقه محاصره جمهوری اسلامی روز به روز تنگ تر می شود و مسئولان باید فکر جدی برای این موضوع داشته باشند.

گلشن پژوه با بیان اینکه ما چیزی به عنوان اقلیت قومی نداشته و نداریم به چگونگی طرح این موضوع در گزارش های گزارشگران پرداخت.

پژوهشگر مسائل حقوق بشر با اشاره به موارد جدید در گزارش جدید علیه ایران گفت: تا زمانی که سراغ حل ادعاهای بین المللی علیه ایران نرویم نتیجه ای نخواهیم گرفت.

وی افزود: خیلی از مسائل ما مشخص است لذا باید برای حل آن راهی ارائه کنیم.

سیمین حمزه مدیر روابط عمومی بنیاد کودک با اشاره به فعالیت ۳۰ ساله اقتصادی و اجتماعی بنیاد کودک، اظهار کرد ۲۳ هزار دانش آموز در این مدت زیر چتر حمایت قرار گرفته و اغلب وارد آموزش عالی شدند و در حال حاضر ۱۰ هزار کودک در ۳۶ شهر تحت حمایت داریم و از حمایت های ایرانیان خارج از کشور هم استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از کمک های ما از طریق ایرانیان خارج از کشور تامین می شود، گفت: در برخی موارد این کمک ها به خاطر مسائل سیاسی ممکن است به داخل کشور نرسد.

حمزه بر لزوم استخراج استانداردهای بین المللی برای ارائه گزارش به مجامع بین المللی حقوق بشری تاکید کرد.

سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اتیسم ایران اظهار کرد: ابتدا دولت باید سمن های دارای مقام مشورتی را شناسایی کرده و بانک اطلاعاتی مشخصی از این سمن ها در اختیار سازمان ها قرار گیرد.

وی با اشاره به دوره های آموزشی که دولت ها برای فعالان برگزار می کردند، این دوره ها را برای شناخت سمن ها از مجامع بین المللی بسیار مفید دانست.

صالح غفاری با بیان اینکه گروه های معاند از ظرفیت های کوچک هم برای ضربه زدن به ملت در مجامع بین المللی استفاده می کنند، اظهار کرد: سمن ها باید با مجامع بین المللی و مسائل حقوقی حاکم بر آنها آشنا شده و آموزش ببینند.

یونس عرب مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران با اشاره به اینکه سمن ها باید در عمل به رسمیت شناخته شوند، گفت: ۸۰ درصد مشکلات بیماران تالاسمی بر اثر تحریم هاست.

وی با بیان اینکه دفاع از ملت ایران در مجامع بین المللی ممکن است مورد بهره برداری دولت قرار گیرد اما به ازای این بهره برداری حمایتی از سمن نمی شود، اظهار کرد: متاسفانه تریبونی برای اقناع مردم در داخل کشور به سمن ها داده نمی شود.

مدیرعامل انجمن تالاسمی با اشاره به اینکه برای دفاع از حقوق بیماران در برابر تحریم ها نیاز داریم در برخی دادگاه های اروپایی طرح دعوا کنیم اما مسائلی وجود دارد که مانع این موضوع می شود، اظهار کرد: در حق بیماران تالاسمی بر اثر تحریم ها بدترین نوع ترور اتفاق می افتد.

عرب افزود: از ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ تا کنون ۸۵۰ نفر از بیماران تالاسمی به واسطه بازگشت تحریم ها و بر خلاف کنوانسیون های بین المللی فوت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha