۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85379576
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اوضاع بغرنج تل آویو/ آیا مصر معاهده «کمپ دیوید» را لغو می‌کند؟

تهران - ایرنا - تحلیلگران و دیپلمات‌های مصری با اشاره به تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه، اوضاع بغرج تل آویو و احتمال لغو معاهده کمپ دیوید از از سوی مصر، بر ضرورت مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

به گزارش امروز چهارشنبه ایرنا، رای الیوم در مطلبی درباره غزه نوشت: اسرائیل در ضعیف‌ترین حالت خود به سر می‌برد، در قفس اتهام قرار گرفته و حمله نظامی آن به غزه نقض معاهدات و منشورهای بین المللی است. آیا مصر معاهده کمپ دیوید را لغو می‌کند؟ این موضوع چه تبعاتی به همراه خواهد

داشت؟ آیا از نتایج آن کشتیرانی امن در کانال سوئز نیست؟

این رسانه در ادامه افزود: آیا مصر معاهده صلح با رژیم صهیونیستی را پس از تداوم حملات این رژیم به غزه که مغایر با همه معاهدات است لغو می کند؟ این سئوالی است که محافل مصری را به خود مشغول کرده است. واکنش کارشناسان به این موضوع چیست؟

«عبدالله الاشعل» دستیار سابق وزیر خارجه مصر در این باره گفت: عملیات رژیم اسرائیل در غزه نقض معاهده صلح است. تل آویو به مصر دست اندازی می کند. اگر مصر از اراضی خود دفاع کند احتمال رویارویی نظامی وجود دارد زیرا اسرائیل حملاتی به مردم رفح انجام می دهد تا ساکنان را مجبور به کوچ اجباری آنها به سیناء کند.

وی با تاکید بر اینکه دیپلماسی مصر علیه رژیم صهیونیستی باید فعال شود، افزود: همه نسبت به دشمنی اسرائیل با مصر را آگاه هستند. قاهره نباید دربرابر باج خواهی تل آویو عقب بنشیند. تصمیم برای لغو معاهده صلح، اسرائیل را از تردد در کانال سوئز محروم می‌کند و کانال را از تبعات عملیات یمنی ها نجات می‌دهد.

از سوی دیگر «محمد سلماوی» دیگر تحلیلگر مصری نیز در این خصوص گفت: آیا کشورهای غربی حامی تل آویو در جنگ کشتار جمعی آن در غزه از میزان جنایاتی که این رژیم مرتکب می شوند باخبر نیستند؟ کشورهای غربی نه تنها حمایت مالی و تسلیحاتی از تل آویو به عمل آورده اند بلکه مزدور اعزام کرده اند تا در کنار نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی و اقدامات وحشیانه آنها باشند.

وی افزود: ارتش اسرائیل اخیرا شمار نظامیان جنگجویان خارجی در غزه را اعلام کرد که شامل ۳۸۰۴ فرانسوی، ۳۱۴۲ انگلیسی، ۲۵۸۴ آلمانی، ۱۶۵۳ ایتالیایی، ۱۵۸۱ اتیوپیایی، ۱۴۶۲ سودان جنوبی، ۱۱۵۸ اوکراینی، ۳۷۹ کانادایی و شمار دیگری از السالوادور، هندوراس و آرژانتین است که به آنها باید ناوگان دریایی آمریکا در خاورمیانه و نیز نیروهای انگلیسی را نیز بیافزاییم.

این تحلیلگر در ادامه تاکید کرد: فشارهای مردمی جواب داده و برای اولین بار اسرائیل در تنگنا قرار گرفته است و به زودی حساب پس خواهد داد و هر روز که می‌گذرد ما به روز حساب‌کِشی از اسرائیل نزدیک‌تر می‌شویم.

«فرغلی طه» دیگر دیپلمات مصری نیز در سخنانی یادآورشد: واکنش مصر و جهان عرب در قبال جنگ غزه و عدم ورود کمک‌ها، در راستای کمک به طرح کشتار و کوچاندن اجباری ساکنان غزه از سوی اسرائیل است. ما اگر واقع بین بودیم با این اقدامات تل آویو مخالفت کرده و آنچه باید انجام دهیم را انجام می‌دادیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha