ایران به دنبال ایجاد صلح واقعی در منطقه است

تهران-ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان در دیدار برخی کارشناسان مراکز مطالعاتی ارمنستان، فرمت ۳+۳ را بستری برای حل مسائل منطقه توسط کشورهای منطقه عنوان و گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد صلح واقعی در منطقه است.  

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان به مناسبت فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در نشستی که در محل سفارت و با حضور جمعی از کارشناسان مراکز مطالعاتی ارمنستان و اصحاب رسانه در ۱۷ بهمن ماه جاری برگزار شد، حضور یافت و به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی طی بیش از چهاردهه گذشته و همچنین تشریح مواضع اصولی کشورمان پیرامون تحولات جاری در منطقه قفقاز پرداخت.

دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص طرح چهار راه صلح، تقویت روابط اقتصادی فیمابین دوکشور در چارچوب کریدور شمال ـ جنوب، استفاده از ظرفیت های ایران در قالب عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس، همکاری های منطقه ای در فرمت ۳+۳، کریدور زنگزور، تحولات غزه، روابط ایران و غرب، تقویت روابط فیمابین و توسعه روابط فرهنگی، علمی و آموزشی از اهم سئوالات مطرح توسط شرکت کنندگان ارمنی در نشست فوق بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان، بر استقبال جمهوری اسلامی ایران از پروژه چهارراه صلح در چارچوب حقوق بین الملل، تمامیت ارضی کشورها و احترام به حاکمیت دولت ها تاکید کرد.

وی نقش و جایگاه ارمنستان در کریدور شمال جنوب را با اهمیت خواند و بر لزوم تقویت زیرساخت های حمل و نقلی و نیز کاهش تعرفه های ترانزیت برای افزایش ارتباطات فیمابین در چارچوب کریدور یادشده تاکید کرد.

سبحانی سازمان های منطقه ای و بین المللی را نماد چندجانبه گرایی بر شمرد و امکان بهره گیری از ظرفیت سازمان هایی همچون بریکس و شانگهای را در افزایش تعاملات میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به ویژه ارمنستان مورد اشاره قرار داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، فرمت ۳+۳ را بستری برای حل مسائل منطقه توسط کشورهای منطقه عنوان و افزود: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد صلح واقعی در منطقه است.

وی در خصوص کریدور زنگزور، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواستار رفع انسداد در چارچوب حفظ حاکمیت ملی دولت ها است و با هرگونه تغییر مرزها مخالف است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران درایروان در پاسخ به سئوالی پیرامون امکان بروز درگیری میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم اشغالگر قدس اعلام داشت که ایران از منازعه و درگیری استقبال نمی کند، اما چنانچه اندیشه حمله به ایران در مخیله دشمنان فرو رود، نظام اسلامی آن را در نطفه خفه خواهد کرد.

سبحانی روابط فرهنگی را بخش جدایی ناپذیر مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان دانست و بر لزوم تقویت مراودات مردمی میان دوکشور تاکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان ضمن اشاره به آماده شدن سند همکاری های فرهنگی، آموزشی و علمی، امضاء این سند را باعث استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های فرهنگی فی مابین برای توسعه روابط قلمداد کرد.

وی در پایان همکاری های استراتژیک و امنیتی بین دوکشور را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و افزود که ایران به لحاظ جغرافیای سیاسی یک مخاطب جدی و مهم برای ارمنستان است و با توجه به وجود ظرفیت های فراوان برای همکاری، باید دو طرف از فرصت های موجود بهره گیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha