بعثت پیامبر (ص) راه رهایی انسان از جهالت را ترسیم کرد

 ارومیه - ایرنا- معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: بعثت پیامبر اسلام(ص) راه رهایی انسان از جهالت و نادانی را ترسیم کرده و خردهای خفته را بیدار کرد.

حجت الاسلام رحمان خضرلو روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دعوت به خدا جامع‏ترین فلسفه‌ بعثت همه‌ انبیای الهی است‏ و در یک جمله می ‏توان گفت فلسفه‌ بعثت انبیا، تکامل انسان و پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی اوست‏.

وی تربیت را از دیگر فلسفه های بعثت برشمرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیامبر اسلام(ص) تربیت انسان‌هاست تربیت به معنای فراهم کردن زمینه‌ها و عوامل برای به فعالیت رساندن و شکوفا کردن استعدادهای انسان در جهت مطلوب است.

او باید زمینه‌ها را برای انسان‌ها آماده کند تا از نظر عملی بهترین رابطه را با خدای خود (عبادات)، با هم‌نوع خود (عقود و ایقاعات)، با قوانین و مقررات اجتماعی (حکومت و سیاست)، با خانواده‌ی خود (حقوق خانوادگی) و با نفس خود (اخلاق و تهذیب نفس) داشته باشد تا بتواند مسجود فرشتگان قرار گیرد.

حجت الاسلام خضرلو به فلسفه بعثت از دیدگاه قرآن کریم اشاره کرد و گفت: قرآن کریم در آیات متعددی پیرامون بعثت سخن گفته و علت و فواید آن را بیان کرده است چنانکه یکی از اهداف مهم و اصلی بعثت پیامبران را تعلیم و تبیین معارف الهی و مطالب مورد نیاز مردم برشمرده است.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: از نظر اسلام جهل و نادانی، خرافات و رسومات غلط، پیروی از هوای نفس و سلطه‌گری بارهایی است که بر دوش آدمی سنگینی کرده و با رنجور کردنش توان حرکت را از او می‌گیرد بنابراین پیامبران آمدند تا با راهنمایی‌های خود قفس‌های اسارت را درهم بشکنند و آدمی را نجات دهند.

وی ادامه داد: همچنین حضرت علی(ع) در خطبه‌ای فلسفه‌ بعثت را رهایی مردم از پرستش دروغین بت‌ها ذکر کرده و فرمودند: خداوند حضرت محمد(ص) را به حق برانگیخت تا بندگان خود را از پرستش دروغین بت‌ها رهایی بخشیده به پرستش خود راهنمایی کند و آنان را از پیروی شیطان نجات داده به اطاعت خود کشاند.

وی به ره‌آورد بعثت از منظر نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: براین اساس اگر مسلمانان به خاطر پذیرفتن اسلام، مشکلات و خسارت‌های زیادی متحمل شده‌اند نباید فراموش کنند که خداوند بزرگ‌ترین نعمت را در اختیار آن‌ها گذاشته و پیامبری مبعوث کرد تا انسان‌ها را تربیت کند و از گمراهی‌ها باز دارد.

به گزارش ایرنا،حضرت محمد مصطفی در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم‌برساند.

۲۷ رجب به روایت مسلمانان اهل تشیع عید مبعث پیامبر اکرم (ص) و به روایت اهل تسنن شب معراج پیامبر (ص) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha