انتقال پایدار سوخت با استفاده از ظرفیت ریلی

تهران- ایرنا- تجهیز، تکمیل و راه‌اندازی مخزن‌دار ریلی در کریدور شمال و شمال‌شرق، علاوه بر آزادسازی نفتکش‌ها و فعالیت دوباره آن‌ها در بخش‌های دیگر، پرداخت کرایه حمل با مسافت روزانه بیش از ۷۰۰ کیلومتر حذف و در مصرف نفت‌گاز برای تردد نفتکش‌ها نیز جلوگیری شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تولید، فروش و ایجاد ارزش افزوده برای منابع هیدروکربنی، یکی از اهداف کشورهای بهره‌مند از این منابع است؛ همچنین توجه به امنیت پایدار انرژی از مهم‌ترین اصول مدیریت این حوزه در هر کشوری محسوب می‌شود؛ با این حال طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شدت مصرف انرژی در کشور نزدیک به دو برابر استاندارد جهانی است.

این موضوع نشان می‌دهد کشور دچار بد مصرفی انرژی شده و با ادامه این مسیر، تمام منابع هیدروکربنی کشور بدون ایجاد ارزش افزوده چندانی اتلاف خواهد شد؛ به گواه بسیاری از کارشناسان، راه‌حل این مساله، بهینه‌سازی مصرف در کنار افزایش تولید است؛ از طرفی بهینه‌سازی چالش‌هایی دارد که برای حل آن چالش‌ها ابتدا باید در سطح عالی مدیریتی کشور، ساختاری واحد شکل بگیرد تا به‌وسیله آن بتوان مشکلات مربوطه را مرتفع کرد.

بر اساس این گزارش، در پرونده فجر نفت قرار است، اقدامات مهم دولت سیزدهم را بررسی کنیم. قسمت هشتم این پرونده را در ادامه می‌خوانید.

اکثر منابع نفت و گاز ایران در جنوب کشور قرار دارد و با توجه به این موضوع بیشتر ظرفیت پالایشی ایران نیز در همان مناطق متمرکز است. با این حال مراکز مصرف در نیمه شمالی کشور قرار گرفته و بنابراین فرآورده‌های نفتی که در جنوب تولید می‌شود باید برای مصرف بیش از هزار کیلومتر مسافت را طی کند تا به مصرف برسد. از همین رو، توزیع سوخت به‌اندازه تولید فرآورده‌های نفتی اهمیت دارد؛ بنابراین باید راهکاری در نظر گرفته شود که سوخت تولیدی در جنوب با سرعتی قابل قبول به دست مصرف‌کنندگان در شمال برسد.

به دلیل دشوار بودن مسیر و طولانی بودن آن، مصرف سوخت برای جابه‌جایی این فرآورده‌ها بسیار بالا بود. بر این اساس، پروژه مهم تخلیه نفت‌گاز با مخزن‌دار ریلی با هدف تخلیه روزانه ۳ میلیون لیتر نفت‌گاز و صفر شدن تردد نفتکش‌ها از بندرعباس به یزد، در انبار نفت شهید صدوقی یزد به عنوان کریدور شمال و شمال‌شرق نقشه سوخت کشور کلید خورد.

استفاده از ریل برای انتقال پایدار سوخت

با تجهیز، تکمیل و راه‌اندازی مخزن‌دار ریلی در این مسیر، علاوه بر آزادسازی نفتکش‌ها و فعالیت دوباره آن‌ها در بخش‌های دیگر، پرداخت کرایه حمل با مسافت روزانه بیش از ۷۰۰ کیلومتر حذف و در مصرف نفت‌گاز برای تردد نفتکش‌ها نیز جلوگیری شد. نگاهی به آمارها می تواند ارزش این کار را بیشتر نشان دهد. حمل نفت‌گاز از انبار نفت شهیدرجائی بندرعباس به یزد، در سال گذشته ۶۵ میلیارد تومان هزینه کرایه حمل در پی داشته است، در کنار آن، برای تردد نفتکش‌ها، ۳ میلیون لیتر نفت‌گاز نیز در طول یک سال مصرف شده است.

با راه اندازی مخزندار ریلی صرفه‌جوئی در پرداخت هزینه کرایه حمل‌ و کاهش مصرف نفت‌گاز را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر، مقدار مصرف سوخت ریلی نسبت به نفتکش‌ها بسیار ناچیز است و این پروژه افزون بر امنیت و ایمنی برای رانندگان در جاده‌ها، از لحاظ محیط زیستی نیز مؤثر است.

با این اقدام، تخلیه همزمان ۴۰ واگن در مدت زمان حدود سه ساعت تا سه ساعت‌ونیم، منهای زمان عملیات نصب شیلنگ و باز کردن آن از دیگر مزایای این طرح است.
سوخت‌رسانی مطلوب به زائران اربعین

در ایام اربعین امسال با استقرار ۲۴ جایگاه سیار سوخت و ۱۶ خودرو سوخت‌رسان در مناطق هفت‌گانه مرزی کشور سوخت رسانی به زائران به صورت مستمر انجام شد.

با توجه به شرایط ناترازی سوخت در کشور،‌ امسال پیش از آغاز اربعین فرآورده موردنیاز این ایام در انبارهای مناطق ایلام، لرستان و کرمانشاه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌طور کامل ذخیره‌سازی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha