مرحوم ایرج تنظیفی در انتقال هنر به نسل بعد از خود مجدانه همت گماشت

تهران ایرنا- مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تسلیت درگذشت ایرج تنظیفی گفت: آن مرحوم در مسیر انتقال دانش و آگاهی‌های هنری به نسل‌های مشتاق پس از خود، مجدّانه همت گماشت.

به گزارش ایرنا از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی‌زاده در پیامی درگذشت ایرج تنظیفی هنرمند رشته‌های مجسمه‌سازی و نقاشی را به خانواده آن مرحوم، جامعه هنرهای تجسمی کشور، دوستان و آشنایان آن هنرمند فقید، تسلیت گفت.

مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران اظهار داشت: مرحوم تنظیفی علاوه بر توانمندی و تبحر در ساخت مجسمه‌ها و احجام مسی، در هنر نقاشی نیز آثار و تجربیات قابل اعتنایی را از خود به یادگار گذاشت که می‌تواند مورد اهتمام هنردوستان و دستمایه بهره‌برداری آحاد هنرمندان به‌ویژه جوانان علاقه‌مند قرار گیرد.

وی گفت: زنده یاد تنظیفی سال‌های متمادی از عمر خود را صرف آموزش و تعلیم هنر ساخت و در مسیر انتقال دانش و آگاهی‌های هنری به نسل‌های مشتاق پس از خود، مجدّانه همت گماشت.

به گزارش ایرنا، ایرج تنظیفی هنرمند پیشکسوت نقاش و مجسمه‌ساز و بنیانگذار استفاده از فلز مس و مسگری ایرانی در هنر مجسمه‌سازی مدرن کشور جمعه- ۲۰ بهمن ماه- درگذشت.

زنده‌یاد تنظیفی متولد ۱۳۱۷ شهر گرگان بود، وی تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به انجام رساند. این هنرمند از همان زمان تحصیل با شرکت در مسابقات هنری و کسب مقام اول توانست استعداد خود را به همگان نشان دهد.

تنظیفی سال‌های دهه ۵۰ با برپایی نمایشگاه‌های متعدد نقاشی به عنوان یکی از هنرمندان برجسته کشور نام خود را مطرح کرد. او در این سال‌ها با شیوه نقاشی سورئالیستی و نوعی بیان تلخ اعتراضی اجتماعی یکی از هنرمندان شاخص متعهد کشور شد.

این هنرمند سال‌های پایانی دهه ۵۰ با فراگیری صنعت مسگری ایرانی و توجه به ارزش‌های نهان آن، اقدام به خلق مجسمه‌های مدرن با استفاده از فرم‌های رایج در ابزارهای عامیانه ایرانی مانند لگن‌ها و مجمع‌های مسی کرد.

تنظیفی همچنین در دهه ۶۰ شمسی مروج نقاشی هایپر رئالیستی در ایران شد. تنظیفی از دهه ۷۰ تاکنون علاوه بر هنر مجسمه‌سازی به نقاشی مجموعه‌ای از آثار نقاشی با الهام از جنگ تحمیلی و تاثیرات روانی آن پرداخت. این مجموعه با نام انسان جنگ، استخوان سنگ خلق شده است و تابلوهایی با تکنیک رنگ برجسته روی تخته هستند. این آثار از زبان سمبولیک ویژه و منحصر به فردی برخوردار هستند.

نقاشی هایپر رئالیستی گونه‌ای از نقاشی است که به بازنمایی طبیعت به گونه‌ای دقیق‌تر از ثبت تصویر با دوربین عکاسی می‌پردازد. این گرایش هنری در تضاد کامل با هنر نقاشی آبستره قرار دارد که در دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی گرایش رایج غالب هنرمندان کشور بود.

زنده یاد تنظیفی علاوه بر درخشش در عرصه نقاشی و مجسمه‌سازی در زمینه تدریس و انتقال دانش هنری خود به نسل‌های بعدی نیز فعال بوده و سال‌ها به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های هنر و صنعت، دانشگاه آزاد اسلامی و آموزش ضمن خدمت معلمان نیز فعالیت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha