۲۳ بهمن ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85384024
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جشنواره فیلم فجر در همدان، رخدادی از جنس امید و نشاط

همدان-ایرنا- میزبانی استان های کشور از جشنواره فیلم فجر این روزها شور و نشاط خاصی را بین اهالی فرهنگ و هنر و دوستداران سینما در سراسر کشور از جمله همدان ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا؛ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در آستانه رسیدن به عمر پربرکت انقلاب اسلامی است، انقلابی که عرصه هنرنمایی کسانی است که صحنه‌های زیبایی از روایت‌های ماندگار انقلاب و نقش‌آفرینی مردان و زنان ثبت و ضبط کردند و با ابزار هنر به دل‌های مردم راه پیدا کردند.

جشنواره فیلم فجر اما در این عرصه بسیار خوش درخشید و از سال ۱۳۶۱ تاکنون، پرمخاطب‌ترین آثار سینماگران رونمایی و اتفاق بسیار خوب هنری را برای دوستداران هنر هفتم رقم می‌زند، هیاهوی سینمایی که دیار هگمتانه نیز از آن بی‌نصیب نیست و همواره روزها و لحظه‌های خوبی را در تاریخ سینمای ایران رقم زده است.

چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر همانند دوره‌های قبل با اکران آخرین تولیدات سینمایی، علاقه‌مندان زیادی را روی صندلی‌های سینما میخکوب کرد و پرده نقره‌ای خوشی‌ها و ناخوشی‌های، تلخی و شیرینی زندگی، دردها، اشک‌ها و لبخندها و ایستادگی مردمانی را روایت کرد تا در قاب دیدگان مخاطب برای روزها و سال‌های آتی بماند.

دوازدهم بهمن همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر و اکران فیلم‌های راه یافته به بزرگترین رویداد هنری کشور بود و اگر مخاطب جدی و تخصصی سینما هم نباشی، اما گرمی این جشنواره تماشاگران بسیاری را به سالن‌های تاریک و دوست‌داشتنی سینماهای همدان کشاند، سالن‌هایی که برای حضور مردم و خانواده‌ها تدارک دیده شده بود و چه خوش شانس بودند هنرمندانی که با به رخ کشیدن استعداد و ذوق هنری‌شان، سینما را برای تماشاگرِ هنرِ خود لذتبخش کردند.

رقابت امید و نشاط جشنواره فیلم فجر در ایستگاه همدان

رقابت ۲۲ فیلم در جشنواره چهل و دوم

همدانی‌ها فارغ از همه مشکلات، تنگناها و سختی‌ها، همانند حضور همیشه در صحنه خود در عرصه‌های مختلف انقلاب، برای جشنواره فیلم فجر هم سنگ‌تمام گذاشتند و برای هنر و هنرمند ارزش قائل شدند و سینما قدس، فلسطین و فرهنگ عصرگاه‌ها و شبانگاه‌های خود را فارغ از هیاهوی زندگی بیرونی، به تماشای هنر هفتم اختصاص دادند.

از «بهشت تبهکاران» مسعود جعفری جوزانی، «شه‌سوار» حسین نمازی، «نبودنت» کاوه سجادی، «آغوش باز» بهروز شعیبی، «شکار حلزون» محسن جسور، «آسمان غرب» محمد عسگری، «احمد» امیرعباس رفیعی، «قلب رقه» خیرالله تقیانی‌پور گرفته تا «دروغ‌های زیبا» مرتضی آتش زمزم، «ظاهر» حسین عامری، «آپاراتچی» قربانعلی طاهرفر، «پرویز خان» علی ثقفی، «رویا شهر» محسن عنایتی، «باغ کیانوش» رضا کشاورز، «تابستان همان سال» محمود کلاری و «شمشیر و اندوه» عماد رحمانی و مهرداد محرابی، ماراتن ۱۶ فیلم این جشنواره بود که سهم استان همدان و به طور اختصاصی در ۲ سانس در این شهر اکران شد.

روایت حماسه مردان هوانیروز در روزهای ابتدایی جنگ، روایت یک پیروزی جانکاه در عملیات خیبر، فرزندآوری، معضلات اجتماعی، مساله حل نشده‌ای به نام تاریخ معاصر، کمدی و پرتره‌هایی از شهید «احمد کاظمی» و شهید شیرودی، ژانرهای بود که برای سلیقه‌های متفاوت ساخته شده بود.

روایت حماسه مردان هوانیروز در روزهای ابتدایی جنگ، روایت یک پیروزی جانکاه در عملیات خیبر، فرزندآوری، معضلات اجتماعی، مساله حل نشده‌ای به نام تاریخ معاصر، کمدی و پرتره‌هایی از شهید «احمد کاظمی» و شهید شیرودی، ژانرهای بود که برای سلیقه‌های متفاوت ساخته شده بود و همین موضوع استقبال همدانی‌ها را برای حضور در سالن‌های سینماها آن هم در شب‌های سرد زمستانی پرشور کرده بود.

درام اجتماعی، ژانر دفاع مقدس و جنگ، تاریخ معاصر ایران، ژانرهای کمدی، تاریخ اسلام، کودک و ورزشی ترکیب حال حاضر فیلم‌های چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر بود، ترکیب متفاوتی که نشان از رونق درام‌های اجتماعی نسبت به سایر ژانرها در فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر دارد.

چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر اگرچه به ایستگاه پایانی خود رسید، اما قاب‌های زیبایی از شور، نشاط و امید در بین مردم و خانواده‌های همدانی ثبت و ضبط کرد تا باز هم پشت سینما و سالن‌های آن به مخاطبانش گرم و دست‌اندرکارانش برای میزبانی هر چه بیشتر رویدادهای هنری آن هم در سطح ملی و بین‌المللی امیدوار باشد.

و در شب ۲۲ بهمن که سیمرغ‌های بلورین بر شانه بهترین‌های سینما نشست، آوردگاه دیگری با نگاه مثبت دولت سیزدهم برای بروز و ظهور هنرمندان و استقبال گرم و پرشور مردم با هدف امیدآفرینی مهیا شد و در جای جای ایران اسلامی از جمله همدان، به شکوه این جشنواره افزود، جشنواره‌ای که در سخت‌ترین سال‌های دوران انقلاب اسلامی و دفاع تعطیل نشد و بی‌وقفه به معرفی برترین آثار سینمایی پرداخت و امروز به بلوغ کامل رسیده است.

رقابت امید و نشاط جشنواره فیلم فجر در ایستگاه همدان

همدان مهیای سرمایه‌گذاری در عرصه سینما

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این باره به اکران ۱۶ فیلم جشنواره فیلم فجر همزمان با سراسر کشور در همدان اشاره و بیان کرد: فیلم‌های این جشنواره امسال در سه سالن پردیس سینمایی مهر قدس، سینما فلسطین و سینما فرهنگ همدان اکران شد.

«مسعود ویژه» با بیان اینکه اکران این فیلم‌ها از ۱۶ تا ۲۴ بهمن هر روز در ۲ نوبت به میزبانی این سه سالن برپا است، افزود: آثار ارزشمندی به چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر راه یافت و فیلم‌های امسال یک سر و گردن از آثار سال‌های گذشته برتر است.

وی ادامه داد: چند هنرمند در کنار استاد «مسعود جعفری جوزانی» کارگردان پر افتخار استان همدان در این جشنواره حضور پررنگ دارند و از کارگردانان و چهره‌های مطرح این دوره از جشنواره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها را فرصت مناسبی برای بهره‌مندی هر چه بیشتر مردم از تولیدات سینمایی دانست و بیان کرد: طی یک سال گذشته به همت فعالان عرصه سینمای استان همدان، اتفاقات خوبی در عرصه سینما رخ داده و نخستین انجمن صنفی سینما در سطح کشور با مجوز استانداری در حال راه‌اندازی است.

ویژه یادآور شد: به همت انجمن سینمای جوان، میزبان ۲ دوره فیلمنامه‌نویسی از سراسر کشور بودیم که حاصل آن انعقاد چند قرارداد برای تولید فیلم در استان همدان بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان میزبانی از چند کارگردان مطرح کشور و فیلمبرداری برخی از آثار خود در همدان را از دیگر اقدامات در حوزه سینما برشمرد و اظهار کرد: برای دومین سال پیاپی هفته مهر فعالان و اهالی سینمای استان برگزار شد و تلاش داریم تعدادی فیلم و سریال را با گویش‌های محلی همدان تولید کنیم.

به گزارش ایرنا؛ چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامگاه ۲۲ بهمن‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان در برج میلاد تهران با معرفی بهترین‌ها به کار خود پایان داد، در این دوره از جشنواره ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و چهار فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha