آغاز اجرای طرح کنترل آسیب‌های اجتماعی فراجا در سراسر کشور

تهران - ایرنا - معاون اجتماعی و فرهنگی فراجا از آغاز اجرای طرح کنترل آسیب های اجتماعی همیاران آرامش اجتماعی در سراسر کشور خبر داد و گفت: جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی به صورت یک نفره ممکن نیست و باید از خانواده‌ها به عنوان مهمترین متغیر برای مقابله با آسیب‌ها استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سردار سعید منتظر المهدی روز سه‌شنبه در حاشیه اجرای طرح «همیاران آرامش اجتماعی پلیس» در مسجد جامع نارمک تهران با بیان اینکه امروز آسیب‌های اجتماعی در رنگ و لباس های متنوع و متعدد وارد عمیق‌ ترین کانون خانواده می شود، افزود: نمی توانیم فقط با عامل انتظامی با این آسیب‌های چند وجهی مقابله کنیم.

وی گفت: اکنون برنامه های مردم محور در پلیس پیشگیری تدوین و اکنون وارد فاز عملیاتی شده که موضوع محله محوری مقابله با آسیب‌های اجتماعی یکی از این برنامه‌ها است.

سخنگوی فراجا خانواده و والدین را عنصر اصلی در برنامه ریزی پلیس دانست و تاکید کرد: باید خانواده ها را نسبت به هرگونه آسیبی هوشیار و توانمند کنیم.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه فراجا در یک سال گذشته تلاش کرده است که با جامعه‌، ارتباطِ «شهروند مدار» را توسعه داده و بر مبنای آن حرکت کند، افزود: سالهاست پلیس می‌کوشد در پی مطالبات به حق مردم و حل و فصل موضوعات و منازعات محله محور( فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و منازعاتِ قدیمی وریشه دار) اقداماتی را سازماندهی کند.

وی افزود: در اسکن جغرافیای محیطی و نگاه دوباره به نقش سایر نهادها، مشخص شده که در این زمینه ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود داشته و باید این ظرفیت‌ها در نظم سازی "مردم پایه" بالفعل شود.

به گفته سخنگوی پلیس «مشارکت مردم پایه» در پلیس‌ سایر کشورهای دنیا به ویژه در بخش آسیب‌های اجتماعی توسعه یافته و ضرورت آن بیش از پیش احساس می‌شود؛ در کشور ما نیز بخش‌هایی مانند مشاوره و مددکاری اجتماعی در کلانتری‌ها به شدت رشد پیدا کرده و این بخش از مدیریت آسیب‌های اجتماعی در حال اقدام و عمل است.

این مقام ارشد انتظامی افزود: فراجا به دنبال ارائه خدمات ملموس‌تر با قابلیت اجرای بهتر به مردم است که در همین راستا با بهره‌گیری از پتانسیل‌های افراد و گروه‌های موثر از جمله سازمان‌های مردم نهاد، خیرین، معتمدین ، ریش سفیدان و شیوخ و ... طرح جامع "همیارانِ آرامش اجتماعی" را اجرایی می‌کند.

سردار منتظرالمهدی با اعلام اینکه وزارتخانه های کشور، بهداشت و درمان، فرهنگ و ارشاد، سازمان‌های امور مساجد و بهزیستی، مجلس شورای اسلامی، بسیج و آموزش و پرورش از جمله همکاران پلیس در اجرای "طرح آرامش اجتماعی محله محور" هستند؛ گفت: از ظرفیت‌ها و خدمات بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی این نهادها در جهت بهبود شرایط محلات و مناطق با محوریت کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها بهره‌گیری می‌شود.

سخنگوی پلیس خاطر نشان کرد: در قدم اول این طرح ابتدا در مسجد جامع نارمک( سمنگان) و سپس در سه مرحله در سه هزار کلانتری در بازه زمانی ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ در جهت ارائه‌ خدمات صادقانه و افزایش رضایت‌مندی مردم از مجموعه بزرگ پلیس عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

پلیس با طرح های اجتماعی به توصیه امامین انقلاب عمل می‌کند

رییس سازمان امور اجتماعی کشور نیز در این آیین گفت: پلیس امروز با محوریت معاونت فرهنگی و اجتماعی بخش عمده‌ای از اقدامات خود را با اجرای طرح‌های اجتماعی انجام می‌دهد و این مهم قابل قدردانی است.

محمد عباسی با بیان اینکه باید با اینگونه اقدامات از رسیدن دشمن به هدفش جلوگیری کنیم، خاطر نشان کرد: امروز یکی از دغدغه های رهبر انقلاب، برنامه هایی است که دشمن برای آسیب به جوانان و نوجوانان ایرانی انجام می‌دهد که باید تلاش کنیم با این اقدامات و آگاه‌سازی‌های بهنگام آنها را ناکام بگذاریم.

جزئیات طرح کنترل آسیب های اجتماعی همیاران آرامش اجتماعی

سردار علیرضا حمیدی فر جانشین معاون فرهنگی اجتماعی فراجا درباره جزئیات طرح کنترل آسیب های اجتماعی همیاران آرامش اجتماعی اظهار داشت: بیش از ۲ دهه است که پلیس در حوزه ایجابی با رویکرد اجتماعی و جامعه محور در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کنار اقدامات انتظامی و سلبی در مجموعه معاونت فرهنگی اجتماعی پلیس فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آموزش همگانی، خدمات روانشناسی مشاوره و مددکاری به آسیب دیدگان اجتماعی، مراجعان با مشکلات روانشناختی، درگیری های بین فردی و خانوادگی، حوزه ناجی هنر، فیلمسازی و اطلاع رسانی با موضوعات پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله اقداماتی است که در معاونت فرهنگی اجتماعی پلیس صورت می گیرد، گفت: پلیس با هدف توانمندسازی جامعه طرح های پیشگیری اجتماعی از آسیب ها و وقوع از جرایم را در دستور کار خود دارد.

جانشین معاون فرهنگی اجتماعی فراجا عنوان داشت: مسائل اجتماعی برای پلیس از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و با توجه به اینکه خانواده رکن اساسی جامعه و اصلی ترین نهاد اجتماعی به شمار می رود به این نهاد آن طور که باید توجه نشده و نیاز است تا بیش از پیش مورد توجه واقع شود.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: در اوایل دهه ۹۰ پیشنهاد تشکیل وزارت خانواده را به سران قوا دادیم چرا که به نظر می رسید تا تشکیلاتی نهاد خانواده را مدیریت، نظارت و با بهره مندی از مهارت های لازم درصدد برطرف سازی مشکلاتی نظیر طلاق، مسائل تربیتی و ارتباط اجتماعی برآید و از بروز آسیب ها پیشگیری کند.

وی درخصوص اجرای طرح های پیشگیری از آسیب ها با همکاری وزارت کشور، خاطر نشان کرد: به دنبال اینکه طی دو سه سال اخیر برخی از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی مقداری فراگیر شده بود، مقام معظم رهبری شخصا به این موضوع ورود کردند و در پی آن سازمان اجتماعی کشور در وزارت کشور تشکیل شد.

سردار حمیدی فر با بیان اینکه تلاش پلیس بر این است که با همکاری وزارت کشور و سایر نهادها این طرح به صورت سراسری و با محوریت کلانتری ها اجرا شود، تصریح کرد: در طرحی که امروز در حال اجراست خدمات مشاوره، آموزش همگانی، بهداشتی و درمانی و حتی اقدامات خیرخواهانه برای مسائلی نظیر تهیه جهیزیه به منظور کاهش و یا پیشگیری از آسیب های اجتماعی جامعه ارائه می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha