کرمانشاه و کوچه پس کوچه های خراب آن

کرمانشاه- ایرنا- بسیاری از کوچه های شهر کرمانشاه به گونه ای است که صدای اهالی محل را درآورده و در هر فصل از یک چیز شاکی هستند؛ در زمستان از ایجاد گودال آب در کوچه و در تابستان نیز بابت گرد و خاک ناشی از خرابی ها در کوچه.

به گزارش ایرنا، این شهر مهم کُردنشین غرب کشور که امروزه بیش از یک میلون نفر در آن ساکن هستند و یکی از کلانشهرهای ایران به حساب می آید با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند؛ توسعه بافت شهری در برخی مناطق این شهر سبب به وجود آمدن مشکلاتی شده است یکی از اصلی ترین آنها خرابی در بسیاری از کوچه های شهر است؛ البته خرابی کوچه ها صرفا به بخش های جدید شهر ختم نمی شود و در دیگر مناطق شهر نیز این مشکل به وفور دیده می شود.

خرابی در بعضی از کوچه های شهر به گونه ای است که رانندگی، دوچرخه سواری و حتی گاهی پیاده روی در آنها مشکل است؛ خبرنگار ایرنا به چند محله جدید و قدیمی شهر رفت و با شهروندان ساکن در این محله ها گفت و گو کرد.

کرمانشاه و کوچه پس کوچه های خراب آن

مجید امیدی یکی از شهروندان ساکن در شهرک نسبتا تازه تاسیس پردیس است که درباره خرابی کوچه های این محله گفت: وضعیت بسیاری از خیابان و کوچه های این شهرک تاسف آور است و صدای همه ساکنان را درآورده است.

وی ادامه داد: در خیابان های اصلی این شهرک چاله های زیاد و خطرناکی وجود دارد که می تواند به وسایل نقلیه آسیب جدی وارد کند؛ در زمان بارندگی آب در این چاله ها جمع می شود اگر راننده با محیط و محله نا آشنا باشد یا لحظه ای غفلت کند می تواند متحمل آسیب های زیادی شود.

امیدی گفت: شهرک پردیس جزو شهرک های تازه تاسیس در کرمانشاه است اما با این حال به دلیل کم کاری در بحث زیر ساخت ها متاسفانه وضعیت آسفالت ها در کوچه و خیابان اسفناک است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از معضلات این شهرک و به طور کلی شهر کرمانشاه درست تعمیر نشدن دریچه های فاضلاب در خیابان ها است؛ در برخی از خیابان ها یا به دلیل نشست زمین اطراف دریچه یا به دلیل تعمیرات غیر اصولی، محیط اطراف دریچه به مشکلی برای رانندگان بدل شده است.

کرمانشاه و کوچه پس کوچه های خراب آن

آسفالت زیباشهر اصلا زیبا نیست

دانیال محمدی یکی دیگر از شهروندان شهرک زیباشهر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قسمت هایی از خیابان های این شهرک تازه ساز به گونه ای است که انگار تازه جنگ بین دو کشور در آن تمام شده از بس که آسفالت ها خراب و خیابان ها پر از چاله چوله است.

این شهروند جوان افزود: در این شهرک تازه تاسیس ساخت و ساز آپارتمان و مجتمع های مسکونی رواج دارد اما بسیاری از کوچه پس کوچه های آن هنوز خاکیست و آسفالت نشده است.

محمدی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی صاحبین ملک در این محله اجاره نرفتن ملک به دلیل خرابی یا خاکی بودن کوچه ها است، گفت: هر شهروند که برای اجاره ملک به این شهرک می آید به دلیل تازه ساز بودن ساختمان ملک را می پسندد اما به دلیل خرابی یا خاکی بودن کوچه از اجاره یا خرید آن منصرف می شود.

کرمانشاه و کوچه پس کوچه های خراب آن

بافت فرسوده و مشکلات آن

به گزارش ایرنا، یکی دیگر از معضلات شهر کرمانشاه کوچه های تنگ و تاریک در بافت فرسوده و محله های قدیمی شهر است؛ مصوری یکی از قدیمی ترین محله های شهر کرمانشاه است که ساکنانش از این مشکلات رنج می‌برند.

محمد غلامی ساکن خیابان آیت الله نجومی در محله مصوری درباره اوضاع کوچه و خیابان‌های این محله گفت: اگر مسئولان امر از پشت میز خود بلند شوند و در محلات قدیمی کرمانشاه قدمی بزنند دیگر نیازی به گلایه شهروندان نیست.

این شهروند افزود: فقط می توانم بگویم که این محله به اسم کسی است که چهره ملی و تاریخی نه فقط کرمانشاه بلکه جهان اسلام است؛ وضعیت کوچه و خیابان هایی که به نام ایشان مزین شده در شان آنها نیست و مسئولان باید از این وضعیت خجالت بکشند.

وی با بیان اینکه زمستان و تابستان به علت مناسب نبودن آسفالت کوچه ها آرامش نداریم، ادامه داد: محله های قدیمی در کرمانشاه به دلیل بافت قدیمی و تنگ بودن کوچه ها تردد را برای شهروندان سخت کرده است.

غلامی افزود: در برخی از کوچه و خیابان های این محلات اگر ماشینی وارد کوچه شود دیگری باید منتظر بماند تا آن خودرو رد شود بعد حرکت کند که این موضوع سبب سلب آرامش ساکنان در این محله ها شده است.

کرمانشاه و کوچه پس کوچه های خراب آن

ساخت و ساز در بافت فرسوده؛ غول مرحله آخر

این شهروند با گلایه گفت: مسئولان در شهر کرمانشاه به گونه ای رفتار می کنند که انگار در این شهر ساکن نیستند؛ ساخت‌وساز در این کوچه‌ها مشکل است، اگر بخواهیم خانه‌مان را تخریب کنیم و از نو بسازیم از همان ابتدای کار باید حرص و جوش بخوریم.

غلامی با بیان اینکه خاکبرداری و گودبرداری در این محلات هم که از همه چیز بدتر است، افزود: از یک‌سو ماشین‌های خاکبرداری داخل کوچه نمی‌آید و از سوی دیگر خانه‌های اطراف آنقدر فرسوده است که اگر گودبرداری اصولی نباشد امکان دارد که ساختمان‌ها فرو بریزند و حادثه تلخی اتفاق بیفتد.

این شهروند گفت: نمیدانیم در محله ای که تمام خاطرات کودکی مان در آنجاست است بمانیم یا به خاطر مشکلات و رسیدگی نکردن مسئولان مربوطه عطایش را به لقایش ببخشیم و از محله قدیمی خود برویم؛ هرچند محله های نوساز در شهر کرمانشاه نیز تعریف چندانی ندارد.

گلایه های شهروندان در مورد آسفالت و خیابان های شهر زیاد است، در هر محله حداقل چند کوچه و خیابان از وضعیت مناسب برخوردار نیست و همین موضوع صدای شهروندان را درآورده است.

خبرنگار ایرنا طی چند تماس تلفنی در چند روز مختلف با مجموعه شهرداری کرمانشاه خواست تا با مسئولان این حوزه گفت و گو کند اما هیچ یک پاسخگو نبودند.

به گزارش ایرنا، کلانشهر کرمانشاه دارای ۲ بافت قدیمی و جدید است، بافت قدیمی که قدمت آن به عقیده باستان شناسان به هشت تا ۱۲ هزار سال پیش برمیگردد و به عقیده آنان برخلاف دیگر مناطق ایران که مقطعی مورد سکونت بوده مردمان آن زمان در این بازه زمانی به صورت مستمر در این مکان سکونت داشته اند و یک بافت جدید که روز به روز نیز در حال افزایش است.

البته اگر بخواهیم به سال های دورتر برویم طبق یافته های باستان شناسان قدیمی ترین آثار سکونت در این شهر به دوره پارینه سنگی کُهن باز میگردد که از این آثار یافت شده در آن دوره می توان گفت قدمت این منطقه برای سکونت به ۷۰۰ هزار سال تا یک میلیون سال قبل باز می رسد.

بسیاری از اقلام که برای نخستین بار مورد استفاده بشر قرار گرفته در این شهر ابداع شده است؛ نخستین انسان هایی که ۹ هزار سال پیش بعد از گرم شده زمین زندگی در غارها را رها کرده و به یکجا نشینی روی آوردند مردمان این بوم و بر بودند، تولید نخستین خشت خام برای استفاده در صنعت و خانه سازی، اولین روستای خاورمیانه در دوران نوسنگی، سفال برای اولین بار در این منطقه اختراع شد و ساکنان این منطقه بعد از کشف و ساخت سفال به فعالیت های صنعتی روی آوردند و بسیاری از اولین های دیگر تاریخ بشر در این شهر اتفاق افتاده است.

کرمانشاه یکی از شاهراه‌ های ارتباطی خاور و باختر و کهن‌ترین راه گذر از ایران به میان‌رودان (بین النهرین امروزی) است؛ این شهر به‌ دلیل قرار گرفتن در چهارراه دو محور شمال به جنوب و خاور به باختر و نیز همسایگی با کشور عراق و واقع‌ شدن بر سر راه شهرهای زیارتی کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این شهر در تاریخ باستان به عنوان دروازه ورودی آسیا به میان رودان شناخته شده و دلیل آن وجود بزرگترین راه ارتباطی در فلات ایران، چین و هندوستان با ساکنان آن زمان میان رودان بوده است که در اصطلاح باستان شناسی این راه را راه شاهی نیز می نامند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha