جانباز شیمیایی که نقش شهید چمران را بازی کرد

رباط کریم - ایرنا - جانباز شیمیایی دفاع مقدس و فعال فرهنگی حوزه ایثار و شهادت که در نماهنگی نقش شهید چمران را بازی کرده گفت : در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت به ویژه معرفی شهدا به اقشار جامعه، فعالیت‌های فرهنگی بسیاری می‌توان انجام داد.

به گزارش ایرنا ، به بهانه روز جانباز در گفت و گویی با محمدرضا احمدی جانباز شیمیایی دفاع مقدس و فعال فرهنگی حوزه ایثار و شهادت که در یکی از شهرستانهای جنوب غرب استان تهران زندگی می کند درباره ساخت نماهنگ برای اسطوره های ایثار و شهادت، هم صحبت شدیم و وی درباره تهیه‌کنندگی و بازیگر نقش شهید دکتر مصطفی چمران سخنانی ارائه کرد .

دلاوری، قهرمانی و شجاعت حضرت ابوالفضل العباس (ع) در قیام عاشورا زبانزد همه بود ایشان پس از جانبازی در زمین کربلا به شهادت رسیدند و پس از آن به پاس قدردانی از جانبازان دلاور کشورمان، روز چهارم شعبان مصادف با سالروز ولادت قمربنی هاشم حضرت عباس (ع) در تقویم ایران به نام روز جانباز نام گذاری شده است.

جانباز احمدی بعنوان یکی از کوچک‌ترین رزمنده ها و بسیجی گردان ولی عصر (عج) اعزامی از شهر زاویه شهرستان زرندیه استان مرکزی بود که در جبهه حاضر شد. این رزمنده نوجوان در سال‌هایی که با شجاعت تمام در صحنه‌های پر از خطر و حوادث مختلف حضور داشت حماسه، ایثار و شهادت دلاورمردان زیادی را به چشم دید.

خودش نیز در لباس رزمندگی مشغول نبرد با دشمن بود و در راه دفاع از میهن و انقلاب به درجه جانبازی شیمیایی نائل آمد. او پس از سال‌های دفاع مقدس بیکار ننشست و صحنه را خالی نکرد. احمدی این بار وارد نبرد در جبهه فرهنگی با دشمن شد و حضوری فعال و مؤثر در عرصه‌های روایتگری و روشنگری داشت. فعالیت در تولیدات رسانه‌ای، از جمله مستند و نماهنگ‌های حوزه ایثار و شهادت و انتشار آن در شبکه‌های سیما نمونه‌ای از کارهای فرهنگی این جانباز دفاع مقدس هستند.

جانباز دفاع مقدس درباره اسطوره جنگ‌های نامنظم و ازخودگذشتگی اظهار کرد: شهید مصطفی چمران، مجاهدی عارف بود که ابعاد شخصیتی او کمتر شناخته شده است.

شهید دکتر «مصطفی چمران» سی‌ویکم خرداد ۱۳۶۰ در منطقه «دهلاویه» به دلیل اصابت خمپاره دشمن به مقام رفیع شهادت رسید. از آن روز به بعد این روز در تقویم یاد این شهید والامقام ماندگار شده است.

احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره اینکه تولید این نماهنگ چگونه شکل گرفته است، تعریف کرد: در سفرِ «راهیان نور» با یک خواننده آشنا شدم. وی درباره ساخت اثری برای شهید دکتر «مصطفی چمران» با من صحبت کرد. به دلیل شباهت ظاهری از من خواست نقش این شهید را بازی کنم و من با کمال میل پذیرفتم.

این جانباز دفاع مقدس درباره بازی در نقش شهید چمران و تهیه‌کنندگی کلیپی برای او گفت: همیشه از خدا می‌خواستم این توفیق را نصیبم کند تا برای شهدا کاری انجام بدهم. بازی در نقش این شهید نعمتی از جانب خداوند بود که نصیبم شد. خدا را شکر می‌کنم که با این کلیپ به آرزوی دیرینه‌ام رسیدم و قدم کوچکی برای خدمت به شهیدان برداشتم.

جانباز دفاع مقدس درباره شهید «مصطفی چمران» توضیح داد: شهید اهل روستای «چمران» از توابع شهرستان «ساوه» است.

وی افزود : به دلیل ویژگی‌های ‌برجسته اخلاقی و عرفانی مانند «مناجات‌هایش با خدا» نسبت به او ارادت ویژه‌ای دارم. اعتقاد دارم که شهید «مصطفی چمران»، مجاهدی عارف بود. او تمام زیبایی‌های زندگی در غرب را رها کرد و به کشورش بازگشت تا از کیان اسلام و نهال نو پای انقلاب دفاع کند.

احمدی گفت : ایثارگری‌های این شهید در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی که هنوز رزمندگان اسلام سازماندهی نشده بودند، به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته است. متاسفانه هنوز این شهید والامقام به درستی معرفی نشده و ویژگی‌های والای او مغفول مانده است.

این فعال فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت در ادامه صحبت‌هایش به عنایت‌های شهید در طول ساخت این کلیپ اشاره کرد و در این باره گفت: وقتی مشغول کار ساخت کلیپ بودیم، کارهای مربوط به «محل فیلمبرداری»، «تهیه ادوات نظامی» و «هماهنگی عوامل فیلمبرداری» به گونه‌ای پیش می‌رفت که مطمئن بودم به غیر از عنایت شهید چیز دیگری نیست.

وی اضافه کرد: همین موضوع باعث شد تا بیش از پیش به زنده بودن شهدا ایمان بیاورم. برای ساخت این کلیپ با کسانی برخورد کردم که آنها را نمی‌شناختم. اما با روحیه جهادی پای کار بودند و بدون حتی یک ریال کار را به سرانجام رساندند. حالا به این جمله ایمان دارم که اگر شهید نخواهد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

بازیگر نقش شهید دکتر «مصطفی چمران» در نخستین نماهنگ حماسی این شهید والامقام درباره ضرورت معرفی شهدا به نسل جوان خاطرنشان کرد: باید درباره ایثارگری‌های شهید «مصطفی چمران» فعالیت‌های فرهنگی بسیاری انجام شود. تولید و انتشار «کتاب»، «فیلم» و «سریال» با محوریت این شهیدِ عارف باید به طور ویژه در دستور کار فعالان فرهنگی قرار بگیرد.

احمدی در پایان تاکید کرد: بدون تردید اگر در زمینه معرفی شهدا کم‌کاری کنیم، دشمن آنها را مطابق با منافع خودش تحریف خواهد کرد. اعتقاد دارم که در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت به ویژه معرفی شهدا به اقشار جامعه، فعالیت‌های فرهنگی بسیاری می‌توان انجام داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha