ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ بازگشت شادی به صفحه شطرنج ایران

تهران- ایرنا-شطرنج ایران در سال ۱۴۰۲ اتفاقات و چالش‌های مهمی در بخش مدیریتی و قهرمانی تجربه کرد که کسب نشان طلای بازی‌های آسیایی و رفت و برگشت استاد بزرگ شطرنج زنان ایران از مهمترین آن بود.

به گزارش ایرنا، شطرنج ایران در سال ۱۴۰۲ روزهای بسیار متفاوتی را تجربه کرد؛ روزهایی که ۲ روی متفاوت سکه قهرمانی و مدیریتی بود. شطرنج ایران هر چند که در این سال موفق به کسب نشان طلای بازی‌های ۲۰۲۲ آسیایی شد اما در بخش مدیریتی سه نفر متفاوت را بر کرسی خود تجربه کرد نفراتی که در قامت رئیس و سرپرست فدراسیون فعالیت داشتند. در خردادماه این سال حسن تامینی بعد از یک دوره پر اُفت و خیز مدیریتی استعفا کرد و بعد از آن شهرام عظمی سرپرست فدراسیون شد. با پایان دوره خدمت عظیمی یکی از شاه مهره‌های شطرنج به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد مهره‌ای که با حکم کیومرث هاشمی در این سمت قرار گرفت تا بتواند زمینه را برای برگزاری انتخابات فراهم کند.

ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ بازگشت شادی به صفحه شطرنج ایران

تامینی و فرار از حواشی

حسن تامینی در خردادماه سال ۱۴۰۰ توانست رای مجمع انتخاباتی این فدراسیون را از آن خود کند از همان روز اول بسیار از کارشناسان این رشته باور داشتند که وی مهره تیم شادی پریدر کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات فدراسیون است.

تامینی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص نقش تیم پریدر در انتخاب او گفت:‌اینکه تیم انتخاباتی شادی پریدر از من حمایت کرد درست است اما مهرداد پهلوان‌زاده از افشین داوری حمایت کرد و وزارت وقت نیز با مداحی رئیس اسبق فدراسیون شطرنج بود. دلایل زیادی هم برای حمایت از من وجود داشت. نمی‌خواهم وارد حواشی شوم اما اتفاقاتی تا پیش از مجمع فدراسیون رخ داده بود که موجب حمایت از من شد.

البته وی در نخستین اقدام پریدر را به عنوان نایب رئیس فدراسیون منصوب کرد نایب رئیسی که حکم وی هیچگاه صادر نشد اما مدیریت تامینی تحت تاثیر حواشی او قرار گرفت حواشی که حتی به شکسته شدن گوشی‌های طرفین منجر و بازار را برای افشاگری‌ها مجازی فراهم کرد.

شیوه برخورد تامینی با حواشی پریدر بسیار متعادل بود و همواره از نخستین استاد بزرگ شطرنج زنان ایران به عنوان فردی از خانواده شطرنج یاد کرد.

ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ بازگشت شادی به صفحه شطرنج ایران

البته پریدر در مقطعی علیه تامینی شد. تامینی در خصوص حواشی وی گفت:‌ چند مورد اختلاف بود. یکی اختلاف پریدر با وزارتخانه که من بارها از وی خواستم روند را به گونه‌ای تغییر دهد که فضا و رابطه ما با وزارت ورزش تلطیف شود. همچنین وی در فضای مجازی اخباری را منتشر کرد که به صلاح نبود. بارها به پریدر گفتم که حاشیه‌ها را برجسته نکن زیرا اختلاف در فدراسیون به سود ما نیست و موجب می‌شود حتی روی بودجه فدراسیون هم تاثیر منفی بگذارد.

رئیس وقت فدراسیون شطرنج در خصوص حواشی پریدر و استعفای مجازی‌اش توضیحاتی داد. وی در این زمینه گفت:‌متاسفانه شرایط بدی در فدراسیون شکل گرفته بود و یک تقابل ایجاد شده بود. این استعفا همزمان با استوری‌های پریدر بود اما ربطی به آن نیز نداشت. نمی‌شود نام آن متن را استعفا گذاشت بلکه یک نظرسنجی استمزاجی بود. من در آن مقطع تحت فشار بود و گفتم اگر یک شخص دیگر هماهنگ با وزارت به فدراسیون بیاید شاید بهتر باشد. واقعیت این است من از استوری‌ها ناراحت و دلخور شدم. البته پریدر نیز یک سری دلخوری داشت.

در نهایت تامینی در روز ۲۲ خردا سال ۱۴۰۲ رسما استعفا داد و یکی از مدعیان رسیدن به کرسی بهارستان از حوزه انتخابیه رشت شد اما صلاحیت او مورد تایید قرار نگرفت.

ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ بازگشت شادی به صفحه شطرنج ایران

پایان حواشی پریدر با تدبیر عظیمی

با استعفای تامینی، وزارت ورزش و جوانان شهرام عظیمی یکی از مدیران این وزارتخانه را به عنوان سرپرست فدراسیون منصوب کرد. عظیمی در بدو ورود به فدراسیون جلسات متعددی را با خانواده این رشته داشت و حتی موفق شد یک ثبات نسبی را در این فدراسیون ایجاد کند. یکی از انتظارات خانواده شطرنج پایان حواشی مجازی بود که برخی از مدیران این فدراسیون ایجاد می‌کردند.

شهرام عظیمی در نخستین روز از سرپرستی خود در شطرنج ایران گفت:‌خانم پریدر فرزند ایران است و از نونهالی برای ایران عزیز افتخارآفرینی کرده. در مدیریت من، نخبه‌کشی جایی ندارد. پریدر در حالی حاضر سرپرست نایب رئیسی فدراسیون را بر عهده دارد در ادامه با حفظ شان و احترام خانم پریدر با او گفت‌وگو می‌کنم. دوست دارم که پریدر در کنار فدراسیون باشد و با ما کار کند اما یک سری خط قرمز و اصول دارم که فراتر از منافع شخصی است. اگر این خط قرمز و منافع فدراسیون مورد قبول او باشد مشکلی برای همکاری ندارم. اما اگر وی نتواند در مسیر منافع شطرنج باشد در جای دیگر از او استفاده خواهیم کرد. او بچه ایران و نظام است و باید از توانایی‌های او استفاده کنیم.

چند هفته بعد از این مصاحبه پریدر با فدراسیون شطرنج قطع همکاری کرد. البته پریدر در خصوص سرپرستی شهرام عظیمی به خبرنگار ایرنا گفت: انتخاب عظیمی برای سرپرستی این فدراسیون یکی از حسن انتخاب‌های وزارت ورزش و جوانان بوده است.

ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ بازگشت شادی به صفحه شطرنج ایران

طلای آسیا بر سینه مهره های جوان شطرنج

یکی از اتفاقات تاریخی شطرنج ایران در زمان مدیریت شهرام عظیمی در این رشته رخ داد. تیم شطرنج مردان ایران که به بازی‌های آسیایی اعزام شده بود موفق شدند در حضور کشورهای مانند چین، هند و ازبکستان عنوان قهرمانی تیمی را از آن خود کند و یک طلای تاریخی را برای ایران به ارمغان آورد. در ترکیب این تیم پرهام مقصودلو، محمدامین طباطبایی، پویا ایدنی و بردیا دانشور حضور داشتند.

شهرام عظیمی پس از کسب این نشان در گفت‌گو با ایرنا اعلام کرد:‌ اینکه بخواهم تمام این موفقیت را به نام خود ثبت کنم کار درستی نیست بلکه این طلا حاصل کار مربیان، مدیران و خانواده‌های شطرنج‌بازان است که از چند سال گذشته برای تربیت این نخبگان نهایت تلاش را به عمل آوردند. اخلاق اسلامی و پرورش انقلابی من اجازه نمی‌دهد که این موفقیت را تنها به نام خود مصادره کنم. همچنین یکی دیگر از ارکان این قهرمانی رسانه‌ها بودند که در ایران و هانگژو در کنار تیم حضور داشتند و نهایت حمایت را به عمل آورند.

وی این را هم گفت:‌ اهل فن باید قضاوت کنند که نقش من در این موفقیت در کجا قرار دارد. من اصلا به دنبال مصادره نیستم و کمترین نقش را در این موفقیت داشتم اما یک واقعیت وجود دارد که این اتفاق در زمان سرپرستی من رخ داده است. سال گذشته تیم با این ترکیب به قهرمانی آسیا اعزام شد اما ازبکستان قهرمان و ما موفقیتی کسب نکردیم.

عظیمی طلای ایران را تاریخی توصیف کرد و گفت: این طلا در سخت‌ترین شرایط به دست آمد زیرا در دور پایانی متوجه شدیم که دست‌هایی به دنبال کارشکنی هستند تا ایران در دور پایانی به قرعه استراحت بخورد. اگر این اتفاق رخ می‌داد بی‌تردید طلا از چنگ ایران خارج می‌شد و به هندی‌ها می‌رسید. از زمانی که متوجه این کارشکنی شدم با وزیر ورزش، دبیر کمیته ملی المپیک و مسوولان کاروان ایران در تماس بودم و در سوی دیگر به دنبال آن بودم که روحیه شطرنج‌بازان جوان تخریب نشود.

عظیمی تا آذرماه سال ۱۴۰۲ به عنوان سرپرست فدراسیون فعالیت داشت و بسیاری از وی به عنوان گزینه نخست ریاست فدراسیون یاد می‌کردند اما او به وزارت ورزش و جوانان بازگشت و با حکم کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان به عنوان سرپرست دفتر توسعه ورزش همگانی و سرپرست دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری این وزارتخانه منصوب شد.

ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ بازگشت شادی به صفحه شطرنج ایران

بازگشت شادی به فدراسیون

با پایان ماموریت عظیمی در شطرنج، وزیر ورزش و جوانان در حکمی سکان این فدراسیون را به یکی از اعضای خانواده شطرنج سپرد. شادی پریدر در حالی سرپرست فدراسیون شد که از بزرگان این رشته به‌شمار می‌رود و عنوان نخستین استاد بزرگ زنان کشور را در کارنامه دارد. پریدر در یک دهه گذشته، هم در زمینه مدیریتی و هم در زمینه فنی از جمله زنان فعال این رشته به‌شمار می‌رود. پریدر سمت‌هایی چون نایب رئیسی فدراسیون و مربی تیم دختران را در کارنامه دارد. او با تیم نابینایان نیز در بازی‌های پاراآسیایی توانست نتایج درخشانی کسب کند.

می‌توان از پریدر به‌عنوان آغازگر موفقیت شطرنج زنان یاد کرد. او در دهه‌های گذشته همواره در شطرنج بوده و از خانواده این رشته جدا نشده است. بانوی نام آشنای شطرنج ایران برخلاف برخی همدوره‌ای‌ها و دیگر مهره‌های این رشته به‌دنبال پشت کردن به پرچم ایران نبود بلکه ماند تا با وجود برخی ناملایمت بتواند به این رشته و توسعه آن کمک کند.

پریدر در چند سال گذشته شرایط سختی را تجربه کرد زیرا بسیاری از منتقدان با ترفندهای مختلف به‌دنبال وارد کردن وی به حاشیه بودند اما او مهره‌ای توانمند بود، ماند و مبارزه کرد تا بتواند در کارزار سخت با برخی حاشیه‌سازان، سربلند بیرون بیاید؛ کارزاری که اکنون نتیجه را به سود وی تغییر داده و حتی او را به مهره مورد اتکای وزارت تبدیل کرده است.

وزارت ورزش و شخص وزیر با توجه به ظرفیت‌های شطرنج ایران به‌خوبی آگاه بودند که مهره‌های جوان شطرنج که قلعه مستحکم هانگژو را در چین فتح کردند اکنون بیش از هر زمان دیگر نیاز به آرامش دارند و این آرامش می‌تواند بعد از اقدامات مثبت شهرام عظیمی در فدراسیون توسط یکی از اعضای خانواده این رشته تداوم داشته باشد.

شطرنج ایران تجربه تلخ مدیریت با افراد غیرورزشی را دارد و حاشیه‌های آن هنوز فراموش نشده است لذا وزارت ورزش برای پیشگیری از بروز مجدد این حاشیه‌ها، یکی از تاثیرگذارترین مهره‌های این رشته را به‌کار گرفته تا اقتدار لازم این رشته را در سطح قاره کهن و جهان در سایه انسجام و همدلی ایجاد کند.

ورزش ایران در سال ۱۴۰۲؛ بازگشت شادی به صفحه شطرنج ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha