۲۶ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۳۰
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85387426
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

سرمازدگی بیخ گوش باغات گلستان؛ پنج توصیه به باغداران

گرگان- ایرنا- مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان از احتمال سرمازدگی به باغات و گلخانه‌ها در پی کاهش دما و برودت هوا در این استان خبر داد و گفت: باغداران برای جلوگیری از بروز خسارت، توصیه‌های فنی را جدی بگیرند.

نویدرضا فراهانی روز پنج‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی در سال جاری، بروز پدیده خشکسالی هیدرولوژیکی و آغاز تورم جوانه‌های درختان هسته‌دار شامل ارقام زودرس از جمله آلو، هلو و شلیل انجام اقدامات پیشگیرانه از سوی باغداران گلستانی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: در پی درجه حرارت بالای دما در روزهای گذشته و وقوع سرمای شدید و کاهش محسوس دما طی روزهای پایانی هفته جاری، امکان بروز پدیده سرماخوردگی و ایجاد خسارت در باغات استان محتمل است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سرمازدگی در باغات اشاره کرد و توضیح داد: کشاورزان محافظت و ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان به ویژه در باغات جدیدالاحداث اراضی شیبدار سال جاری و درختان آسیب‌پذیر با توجه به کاهش شدید دما را در دستور کار خود قرار دهند.

فراهانی با اشاره به اینکه کشاورزان در مدت فعالیت این سامانه سرد و بارشی از عملیات سم‌پاشی خودداری کنند، تاکید کرد: با توجه به کاهش دمای هوا، وزش باد و اثربخش نبودن سم، به باغداران توصیه می‌کنیم عملیات سم‌پاشی را به زمان دیگری موکول کنند.

وی از کشاورزان خواست از انجام عملیات هرس درختان، شخم و پاکنی در باغات خودداری کنند و گفت: همچنین استفاده از پوشش‌هایی مانند کاه و کلش و مواد پلی‌اتیلنی برای باغات جدیدالاحداث و تنه درختان بارده ضرورت دارد و این کار باید طوری انجام شود که طوقه درختان و محل اتصال شاخه‌های اصلی به تنه به دلیل حساس بودن به سرما پوشانده شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان گفت: توصیه دیگر ما به باغداران استفاده از ترکیبات آمینواسید استارتر به صورت محلول‌پاشی قبل از کاهش دما و شروع سرما در باغات هسته‌دار و دانه‌دار است.

فراهانی به راه‌های پیشگیری و کاهش خسارت سرمازدگی و یخ‌زدگی در گلخانه‌ها و نهالستان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: تامین سوخت جایگزین با توجه به افت فشار گاز و احتمال قطعی آن، بررسی وضعیت دستگاه‌های گرمایشی و استقرار پوشش‌های سقف در گلخانه‌ها و نهالستان‌ها برای جلوگیری از هر گونه خسارت ضروری است.

براساس اعلام سازمان هواشناسی گلستان، با نفوذ سامانه سرد و بارشی در اواخر هفته جاری دمای هوا در گلستان ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

ورود این سامانه از روز جمعه ۲۷ بهمن ماه آغاز شده و تا صبح دوشنبه ۳۰ بهمن ماه شرایط جوی استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha