به گزارش ایرنا از روابط عمومی جشنواره بینالمللی عکس و فیلم «پنج»، فرید حامدی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و دبیر بخش فیلم «پنج» اظهارداشت: این جشنواره با محوریت عکاسی و بررسی آثار عکاسان پیش از این هم بینالمللی بود و از کشورهای مختلفی شرکت کننده و داور با آن همکاری میکردند.
وی گفت: اکنون بخش فیلم هم به این جشنواره اضافه شده است. در بیشتر کشورها جشنوارهها و رقابتهای فرهنگی بزرگ و کوچکی برگزار میشود که هنرمندان سراسر جهان برای رقابت به آنها رجوع میکنند. وقتی میگوییم جشنوارهای بینالمللی است باید دارای استاندارهای تعریف شدهای باشد.
حامدی افزود: به عنوان مثال رقابتهای سینمای کن، ونیز یا برلین پذیرای هزاران اثر از سرتاسر دنیاست و تعدادی را از بین آنها انتخاب میکند و داوری در رده بالا و خبرهایی که سراسر جهان را پوشش میدهد. ما نمیتوانیم از چهار یا پنج کشور کوچک آثاری را دریافت کنیم و با اهدای یک تندیس ادعای بینالمللی بودن داشته باشیم. نکته مهمی که باید به آن اشاره شود این است که هر جشنوارهای اعتبار و بزرگی خود را با حضور هنرمندان بزرگ و برجسته به دست میآورد نه اینکه خود ادعای بزرگ بودن و تاثیرگذار بودن را داشته باشد و حتی یک نام بزرگ در آن دیده نشود.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی عکس و فیلم «پنج» بیان کرد: در جامعه هنری بنا بر دیدگاه اساتید دانشگاهی، علمی، نویسندگان و صاحب نظران یک عکس میتواند از یک فیلم تاثیرگذارتر باشد. از این رو جشنواره عکس «پنج» در سالهای گذشته به رسالت خود کاملا پایبند بوده و کار خود را انجام داده است.
وی اظهارداشت: اکنون تصمیم بر آن شد تا بخش فیلم هم به آن اضافه شود چرا که سینما با محوریت تولید آثار هنری محض، وامدار ادبیات و به نوعی عکاسی است. چه بهتر که جای یک فریم عکس روی دیوار، در یک ثانیه، بیست و چهار فریم عکس را با سرعت ببینیم. البته با تکنولوژی امروز تا چند هزار فریم هم در ثانیه امکانپذیر است.
حامدی گفت: دبیر جشنواره مهدی شادی زاده تصمیم داشت تا این بخش در جشنواره با محوریت فیلمهای کوتاه و یا ویدئوآرت راهاندازی شود. من هم پیشنهاد دادم تا آن را به عنوان یک جریان بینالمللی وارد عرصه جهانی کنیم زیرا این گفت و گو برای هنرمند ایرانی و این مشاهدات برای هنرمندان بینالمللی واجب است. ما در ایران نکات بسیار مهمی را داریم که میتوان به آن پرداخته شود نه که تاکنون نشده بلکه گستردهتر به آن نگاه کنیم. موضوعاتی مانند جنگ، جایگاه زن در جامعه ایران و ... مسائلی هستند که میتوان به خوبی به آن پرداخت. این جشنواره محلی مناسب است تا آثار هنرمندان ایران در یک جشنواره داخلی و بینالمللی دیده شود.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی عکس و فیلم «پنج» افزود: ما این جشنواره را به ثبت جهانی رساندیم و اکنون در دسترس تمام عکاسان و فیلمسازان جهان است. در بزرگترین وبگاه رسمی جهان «فیلم فری وی» صفحه رسمی جشنواره با اطلاعات کامل موجود است و به زودی فراخوان رسمی و بینالمللی خود را منتشر خواهد کرد و منتظر ثبتنام هنرمندان در حوزه عکس و فیلم خواهیم بود.
وی بیان کرد: در بیانیه جشنواره ذکر شده که تنها آثاری پذیرفته خواهد شد که به نوعی به پیشرفت جامعه و جایگاه انسان کمک کند. به گونهای آثار ارسالی باید در راستای تعالی جایگاه انسان و دفاع از ارزشهای والای او باشد. تمرکز این جشنواره مشخص و ثبت شده است. آثار کمدی یا انیمیشن یا تعداد دیگری سبک را نمیپذیریم و تمام این موارد به صورت رسمی در صفحه ثبت نام جشنواره آمده است.
حامدی درباره موفقیت جشنواره عکس «پنج» در بین هنرمندان جهان اظهارداشت: این موضوع به شرایط بسیاری بستگی دارد. از ابتدا همه آنها را دیدهایم و میشناسیم. من در بیش از چهل کشور به عنوان کارگردان یا آهنگساز فعالیت داشتهام. با قوانین آنها و فرمهای رایج، آشنا هستم. اگر اصالت این جشنواره حفظ شود و یاران، یاری کنند در چند سال آینده قطب مطرحی برای ارائه آثار هنری خواهد بود.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی عکس و فیلم «پنج» گفت: در سالهای گذشته فیلمسازان و عکاسان ما عمده اعتبار خود را به دلیل دریافت جایزه از جشنوارههای خارجی به دست میآوردند و این موضوع جامعه هنری را دچار چنددستگی کرده است. جشنواره فیلم و عکس «پنج» محک جدی برای نشان دادن درست از غلط خواهد بود و با احترام به نظرات دیگران راه و روش خود را دارد.
عوامل این جشنواره عبارتند از: اعضای شورای سیاستگذاری: لیلی گلستان، فرید حامدی، علیرضا شادی زاده، غزاله سعادتی، مهدی شادی زاده. موسس: مهدی شادی زاده و علیرضا شادی زاده، دبیر: مهدی شادی زاده، مشاور رسانه: غزاله سعادتی.
نظر شما