۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۰۸
کد خبرنگار: 754
کد خبر: 85389394
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ذوالقدر: امنیت دریایی پیش نیاز توسعه دریامحور است

تهران- ایرنا- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه پیش نیاز توسعه دریامحور، امنیت دریایی است، گفت: است که پیشرفت و توسعه در بستر امنیت به دست می‌آید؛ چراکه در این عرصه بی‌واسطه با تهدیدات دشمنان و رقبا مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، محمدباقر ذوالقدر روز شنبه در همایش ملی تبیین ابعاد و دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در سالن همایش کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اظهار داشت: این نیرو با انجام سفر موفق ناوگروه ۸۶ به دور دنیا، موقعیت نداجا را در سطح دنیا به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی مطرح کرد و دست بلند جمهوری اسلامی را در دریا به دنیا نشان داد.

وی با تاکید بر اینکه نیروی دریایی ارتش برای اولین بار ایران را در باشگاه قدرت های بزرگ دریایی جهان قرار داد، افزود: درباره توسعه مسائل دریامحور در دین ما و در آیاتی از قرآن کریم به نکات بسیار مهمی تاکید و اشاره شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز بیشترین منبع غذا و مواد خام برای تولید از دریا قابل بهره برداری است و بنابر تاکید قرآن باید آنها را از دریاها استخراج کنیم.

ذوالقدر با تاکید بر اینکه کشتی های بزرگ همچون کوه و حرکت آن ها آیه و نشانه الهی است و این کشتی ها از نعمت‌های خداوند است، عنوان کرد: در روایات اهل بیت علیهم السلام هم همچون آیات قرآن، درباره دریا و لزوم استفاده از آن احادیث زیادی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) زمانی که می‌خواهد درباره اهل بیت علیهم السلام مثال بزند از کشتی نام می‌برد از جمله اینکه فرمودند: «مثَل اهل بیت من همچون کشتی نوح است، هر آنکه سوار بر این کشتی شود نجات پیدا می‌کند و هرآنکه دوری کند غرق خواهد شد.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از نعمت کشتی، غربی‌ها به خوبی استفاده کردند، گفت: در دوران استعمار، غربی‌ها بر کشتی‌ها سوار شدند و بر دیگر کشورها تسلط پیدا کردند. در دوران معاصر آمریکا تحت تاثیر نظریه‌ای در مورد قدرت دریایی، با تشکیل ناوگان‌های بزرگ بر اقیانوس های بزرگ مسلط شد؛ البته بعد از آنها کشور چین هم با استفاده از ظرفیت دریایی خود از طریق بنادر توانست یک جهش اقتصادی در کشورش ایجاد کند.

ذوالقدر تأکید کرد: ایران چه در گذشته و چه در سال های بعد از انقلاب گرفتار غفلت تاریخی شد و از این موضوع مهم با وجود ظرفیت های بزرگ بهره کافی نبرد.

وی بیان کرد: اخیرا با توصیه و تأکید رهبر معظم انقلاب، سیاست های توسعه دریامحور ابلاغ شد و این امر مبنای کار جمهوری اسلامی برای توسعه قرار گرفت و لذا در همین سیاست ها ذکر شده است که برای ۱۰ سال، رشد اقتصاد دریا باید دو برابر رشد اقتصادی کشور باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد، با پیاده شدن این سیاست ها و تلاش دولت و دستگاه ها این غفلت تاریخی و عقب ماندگی جبران شود و از ظرفیت دریاها برای توسعه کشور استفاده کنیم.

ذوالقدر در ادامه ضمن قدردانی از امیر ایرانی فرماندهی نیروی دریایی ارتش در خصوص کمک‌های بی‌دریغ در راستای تبیین راهبردها و سیاست های توسعه دریامحور تاکید کرد: پیش‌نیاز توسعه دریامحور، امنیت دریایی است و در بستر امنیت است که پیشرفت و توسعه حاصل خواهد شد؛ چراکه در خصوص توسعه دریامحور بی‌واسطه با تهدیدات دشمنان و رقبا مواجه هستیم.

نیروی دریایی ارتش و سپاه قدرت اول دریایی منطقه هستند

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی در بحث امنیت دریایی به برکت دفاع مقدس پیشتاز است و به جرأت می توان گفت نیروی‌ دریایی ارتش و سپاه قدرت اول دریایی منطقه را شکل داده‌اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: امروز حریف ما نیروی دریایی کشورهای منطقه نیستند؛ زیرا نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران قدرت اول در منطقه است و ما قدرت های بزرگ را حریف خود می دانیم.

ذوالقدر بیان کرد: توانمندی های نیروی دریایی ارتش در امنیت کشتیرانی در دریای عمان و بالای مدار ۱۰ درجه و در اقیانوس هند و سایر اقیانوس ها بسیار با اهمیت بوده و همچنین حضور در دریای سرخ برای مقابله با دزدان دریایی که به یک معضل بین المللی تبدیل شده بود با حضور نیروی دریایی ارتش این مشکل حل شد و همچنان این حضور باقی است.

وی خاطرنشان کرد: انجام مأموریت های جسورانه و شجاعانه توسط نیروی دریایی ارتش از جمله برگزاری رزمایش های مشترک با قدرت های دریایی بزرگ همچون روسیه و چین و نیز سفر افتخارآمیز ۳۶۰ درجه با ناو گروه ۸۶ برای نخستین بار، همگی نمایشگر تغییر و ارتقا تراز قدرت دریایی جمهوری اسلامی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید با حضور در دریا و توسعه قابلیت های ساحلی و اجرای سیاست های توسعه دریامحور توانمندی خود را اثبات کنیم، گفت: دریا و اقیانوس ثروت عمومی و خدادادی است و همه ملت ها و کشورها و به ویژه کشورهای ساحلی از آن برخوردار بوده و باید به آن دسترسی داشته باشند. این ثروت برای قدرت های استکباری نیست و برای همه ملت ها است.

ذوالقدر اظهار کرد: امید است با تحقق این سیاست ها و با عزم و اراده ای که در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی وجود دارد، بتوانیم این سیاست ها را پیش ببریم و آن را مبنای توسعه کشور و عبور از مشکلات قرار دهیم.

وی خطاب به نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: مأموریتی که شما آغاز کردید در اوج ناباوری نه تنها از سوی دشمنان که از سوی خودی ها هم کسی باور نمی‌کرد که به سرانجام برسد، اما شما دلاورمردان نیروی دریایی با همه سختی ها و در اوج ناباوری آن را اجرایی کردید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تأکید کرد: باید بر اساس فرمانی که نیروی دریایی ارتش دریافت کرده است بتوانیم حضور دائمی خود را در اقیانوس های مختلف برای دفاع از منافع کشور و تامین امنیت دریایی جمهوری اسلامی تثبیت کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha