خداحافظی با نسخه‌های دستی در ۶۰۰ بیمارستان دولتی کشور

ساری-ایرنا- رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فراهم شدن امکان ارائه خدمات درمانی در ۶۰۰ بیمارستان دولتی کشور با نسخه الکترونیکی خبرداد.

به گزارش ایرنا، ‌سید رضا مظهری روز یکشنبه در نشست توجیهی نسخه الکترونیکی که در دانشکده پزشکی آمل برگزار شد، افزود: با توسعه نرم افزار سرویس سلامت ارائه خدمات درمانی به بیماران مرجعه کننده در این تعداد بیمارستان دولتی به صورت نسخه های الکترونیکی و نسخه های دستی برچیده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضا در حوزه سلامت برای الکترونیکی شدن فرایندها با نرم افزاری شدن بخش‌های مختلفی از ارائه خدمات سلامت در حوزه بیمارستانی آغاز شد.

رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: با توجه به گسترش نسخه نویسی الکترونیک باید امکان نسخه نویسی از راه دور به شرط اندیشیده شدن تمهیدات قانونی فراهم باشد و شاید ۵۰ درصد مراجعه بیماران به مطب‌ها نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند و می‌توان با دوراپزشکی آنها را پیگیری کرد.

سازمان بیمه سلامت ایران بر اساس تکالیف قانونی خود و در راستای اهداف برنامه ششم توسعه کشور و نیز بند «ث» ماده ۶۷ و بند «چ» ماده ۷۰ و بند «ج» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و همچنین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت موظف شد که برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک (حذف دفترچه‌های کاغذی) را اجرایی کند؛ بر این اساس، طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در راستای اجرای تکالیف قانونی این سازمان، از اول دی ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

خداحافظی با نسخه‌های دستی در ۶۰۰ بیمارستان دولتی کشور

وی افزود:‌ وزارت بهداشت در تلاش است که تا پایان خدمت دولت سیزدهم تمامی شهروندان پروفایلی داشته باشند که بتوانند پرونده الکترونیک خود را مشاهده و از این سامانه استفاده کنند و امکان ویزیت از راه دور به شکل رسمی برای آنان فراهم شود.

مظهری، در تشریح وضعیت پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نیز گفت: پرونده الکترونیک سلامت هرکدام از شهروندان یک پرونده اختصاصی سلامت که اطلاعات بهداشتی و درمانی آنها در آن ثبت شده و در دسترس پزشک معالج شان باشد، دارند.

پرونده الکترونیک سلامت در ایران اینگونه تعریف می شود: «مجموعه کلیه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان پیش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنینی و ماقبل آن مانند اطلاعات مربوط به لقاح آزمایشگاهی) تا پس از مرگ (مانند اطلاعات به دست آمده از محل دفن و...) که به تدریج و به صورت مداوم به شکل الکترونیکی ذخیره می‌شود و در صورت نیاز بدون محدودیت زمانی یا مکانی، تمام یا بخشی از آن در دسترس افراد مجاز قرار خواهد گرفت و به عبارتی دیگر مجموعه کلیه اطلاعات مرتبط با سلامت فرد که مورد تایید ارائه کننده خدمت بوده و در طول دوره زندگی وی به صورت مداوم شکل گرفته است، به شکل الکترونیکی ذخیره می‌شود و در صورت نیاز، بدون ارتباط با مکان یا زمان خاص تمام یا بخشی از آن به سرعت در دسترس افراد مجاز قرار خواهد گرفت.

رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: انتظار است که این درگاه‌ها توسط بخش‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان‌ها با تولید سامانه‌های نسخه نویسی در یک مجموعه مستقل یکپارچه سازی شود تا بیمار و همراه بیمار در زمان مراجعه و دریافت خدمات از داروخانه‌ها با مشکل مواجه نشود.

وی افزود: این مرکز به عنوان مرجع پیاده سازی فرایند الکترونیکی کردن نسخه ها، به سازمان بیمه مرکزی ابلاغ کرده و بیمه مرکزی هم قول داده که از اسفندماه این فرایند را در مسیر یکپارچه شدن بیمه‌ها شروع کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha