رونمایی از دومین جلد دانشنامه مطبوعات ایران/ تاریخ مطبوعات در ایران ۲۰۰ سال سابقه دارد

تهران- ایرنا- کارشناس تاریخ مطبوعات و نویسنده جلد دوم دانشنامه مطبوعات ایران گفت: تاریخ مطبوعات در ایران ۲۰۰ سال سابقه دارد و هر کدام روایتگر یک روز از تاریخ کشور هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با آیین گشایش نمایشگاه رسانه های ایران امروز (یکشنبه) در مصلای امام خمینی (ره) تهران از دومین جلد دانشنامه مطبوعات ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور رسانه ای و تبلیغات رونمایی شد.

نویسنده این اثر در مراسم رونمایی از آن با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه رسانه های ایران بعد از ۶ سال اظهار داشت: تاریخ مطبوعات ایران از انتشار نخستین نشریه در سال ۱۲۵۲ قمری به نام کاغذ اخبار تا امروز نزدیک به ۲۰۰ سال عمر دارد.

محمدجعفر محمدزاده ادامه داد: برخی به غلط گمان می کنند مطبوعات بعد از یک روز ارزش ندارد ولی نشریات هر کدام از مطبوعات تاریخ یک روز از تاریخ این کشور را روایت می کنند.

وی با اشاره به روند تالیف دانشنامه مطبوعات ایران اظهار داشت: این روند از سال ۱۳۹۰ آغاز شد، سال ۹۳ اولین جلد و شامل مداخل آ و الف با حدود ۲۲۰ مقاله منتشر شد و بعد از ۹ سال کار با یک گروه ویراستار و نویسنده ۱۵۰ نفره، جلد دوم و شامل مداخل ب و پ با ۳۵۱ مقاله در جلد دوم دانشنامه امروز رونمایی شد.

محمدزاده گفت: چشم انداز ما برای دانشنامه یادشده، ۱۰ جلد است. با اینکه مفهومی به اسم مطبوعات امروز به تدریج از بین می رود و نمایشگاه مطبوعات نیز به نمایشگاه رسانه تغییر نام داده است، تاریخ مطبوعات از امروز شروع می شود و مطبوعات در ایران تاریخ ۲۰۰ ساله دارند. مطبوعات ایران فراز و فرود زیادی را طی کرده اند و بهترین جایی که می توان این فراز و فرود را یافت، تاریخ مطبوعات است.

وی تاکید کرد: مرحوم ابوالفضل خطیبی در جلد نخست همراه من بود و در جلد دوم افراد مختلفی مانند محمدمهدی مقیمی زاده به عنـوان ویراستار علمی در تدوین دانشنامه کمک کردند که در نشست امروز عصر مفصل تر و بیشتر صحبت می کنیم.

رونمایی از دومین جلد دانشنامه مطبوعات ایران/ تاریخ مطبوعات در ایران ۲۰۰ سال سابقه دارد

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین گشایش نمایشگاه رسانه های ایران اظهار داشت: این نمایشگاه بعد از ۶ سال برپا شده و بزرگ ترین گردهمایی اصحاب رسانه با نواوری ها و حضور انسان‌رسانه‌ها و شرکت های دانش بنیان و با زیرساخت های جدید است.

فرشاد مهدی پور ادامه داد: امروز رونمایی از جلد دوم دانش نامه مطبوعات ایران را داریم اثری که در زمینه تاریخ مطبوعات ایران است..

بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از امروز یکشنبه -۲۹ بهمن ماه- به مدت ۴ روز با حضور بیش از ۶۰۰ رسانه و مجموعه‌ و شرکت دانش‌بنیان فعال در این حوزه میزبان اهالی رسانه، فرهنگ و فناوری است.

برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه فناوری و هوش مصنوعی از رویدادهای حاشیه‌ای این نمایشگاه خواهد بود.

درهای سالن شبستان مصلای امام خمینی (ره) از امروز تا دوم اسفند ماه هر روز از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۸:۳۰، به روی علاقه‌مندان برای حضور و بازدید است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha