کتاب «تاریخ شفاهی دفتر امور شرکت‌های دولتی» منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب تاریخ شفاهی دفتر امور شرکت‌های دولتی توسط دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شد.

به گزارش ایرنا از وزارت اقتصاد و امور دارایی، دفتر امور شرکت‌های دولتی معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی این وزارتخانه کتاب «تاریخ شفاهی دفتر امور شرکت‌های دولتی» را منتشر کرد. در مقدمه کتاب مذکور آمده است: «یکی از راه های مناسب برای طی طریق و ادامه مسیر، حرکت در پرتوی نوری است که بازتاب فعالیت‌های گذشته است و این امر نیازمند حفظ و مستندسازی تجارب گذشتگان است.

همچنین تجارب مدیران هر نهادی به عنوان یکی از ارکان رشد و توسعه مدیریت، تنها هنگامی برای آن نهاد موثر و کارساز خواهد بود که به طریقی حفظ، گردآوری، مستند و به شیوه ای کارساز ممیزی شده و در نهایت به دیگران انتقال یابد. در غیر این صورت به مرور زمان محو و به فراموشی سپرده خواهد شد.

تاریخ شفاهی یکی از روش‌های تاریخ نگاری است که به جمع آوری و حفظ داده‌های تاریخی حاصل از تجارب شخصی پرداخته و هدفش ثبت رویدادهای مختلفی است که تنها با مراجعه به بایگانی ذهن شاهدان عینی آن وقایع تاریخی دست‌یافتنی خواهد بود.

با این منوال هر کس از ظن خود وقایع و رویدادها را نقل و تفسیر می‌کند و کشف و درک حقایق تاریخی از آن میان، تا حدودی به جمع بندی همه شنیده‌ها توسط خوانندگان بستگی خواهد داشت، چرا که شاهدان عینی وقایع، هر یک از دیدگاه خود به موضوع پرداخته‌اند و خواننده می‌بایست با جمع بندی گفت‌وگوهای انجام شده به عمق بیشتری از واقعیت تاریخی دست یابد.

در این کتاب نیز اساس کار، تنظیم گفت‌وگوهای شاهدان عینی وقایع است، اما برای دستیابی به حقایق تاریخی، فقط به گفت‌وگو با بازیگران اصلی وقایع بسنده نشده و با بررسی اسناد موجود و ضمن گفت‌وگو با همکاران هم دوره با آنها، تلاش شده تا تصویر کامل تری از حوادث و وقایع ترسیم گردد.

در ادامه با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از شیوه‌های فوق، جلسات مصاحبه با مدیران کل دفتر امور شرکت‌های دولتی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین برخی معاونین وزرا، معاونین مدیرکل و مدیران گروه های دفتر در این دوره زمانی هماهنگ شد تا از طریق گفت‌وگو با این مدیران، روایت آن‌ها از اتفاقات و فراز و فرودهای دفتر را مستند کرده و در قالب کتابی که پیش رو دارید، به محضر علاقمندان تقدیم کنیم.

در راستای روان سازی متون مصاحبه‌های انجام شده با مدیران دفتر، همه متن‌ها بعد از پیاده سازی و گزینش، تدوین و بازنویسی شد. سبک تدوین و بازنویسی متن، اول شخص است و این سبک به این علت انتخاب شد که متن برای خوانندگان روان باشد. از طرف دیگر هم موضوعاتی در مصاحبه مطرح می‌شد که نیاز به یکپارچه سازی داشت و اگر قرار بود به شیوه پرسش و پاسخ، متن تدوین شود، انسجام مصاحبه‌ها از بین می رفت.

کتاب تاریخ شفاهی دفتر امور شرکت‌های دولتی حاصل حدود ۲۸ ساعت مصاحبه با ۲ معاون وزیر اقتصاد، ۹ مدیرکل، سه معاون مدیرکل و ۲ رئیس گروه دفتر امور شرکت‌های دولتی در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌ویژه از دهه 70 تاکنون است که در بازه زمانی خردادماه تا بهمن ماه ۱۴۰۲ انجام شد.

کتاب «تاریخ شفاهی دفتر امور شرکت‌های دولتی» منتشر شد

دفتر امور شرکت‌های دولتی دوره‌های مختلفی را در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشته است، از دوره‌ای که اکثر مجامع عمومی این شرکت‌ها تشکیل نمی شد و وضعیت نابسامانی بر آن‌ها حاکم بود تا دوره‌ای که معاونت امور شرکت‌های دولتی تشکیل و آیین نامه تشکیل مجامع نوشته شد و حوزه شرکت‌های دولتی سر و سامانی گرفت.

از دوره ای که حوزه شرکت‌های دولتی با حوزه بانک و بیمه ادغام شد و به حاشیه رفت تا سال ۱۴۰۰ که مجدد در وزارتخانه اوج گرفت و به متولی یکی از کلیدی ترین برنامه ها و وعده های دولت مردمی در سطح ملی تبدیل شد.» کتاب «تاریخ شفاهی دفتر امور شرکت‌های دولتی» به قلم «محمد صادق مراسلی»، «محمود سحابی» و «محمد آرین نژاد» تهیه و در ۲۵۶ صفحه منتشر شده است.

این کتاب شامل سه بخش، «به روایت تاریخ»، «به روایت مدیران» و «به روایت تصاویر» است. همچنین در بخش ابتدایی کتاب، مقدمه ای به قلم محمد عنبری مدیرکل دفتر امور شرکتهای دولتی آمده است.فایل این کتاب و سایر کتاب های منتشر شده توسط دفتر امور شرکتهای دولتی از این لینک قابل مشاهده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha