جلوگیری از خروج ارز با تبدیل خشکاله به کود

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هدایت خشکاله به سمت تامین کود و نهاده‌های دامی مورد نیاز کشاورزی و دامپروری می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، مهدی خادم ثامنی در اولین نشست ملی هم اندیشی و مدیریت راهبردی خشکاله در سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: در کشور ۱۵ تا ۱۶ میلیون هکتار اراضی کشاورزی و حدود ۲ میلیون هکتار اراضی باغی داریم که نزدیک به یک میلیون هکتار از آنها دارای خاک مرغوب هستند و خشکاله می تواند به عنوان کود مفید برای استفاده در اراضی مذکور مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: سالانه نزدیک به ۲۵ میلیون تن نهاده دامی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که ۷۵ درصد آن وارداتی است و خشکاله می تواند به صورت بهداشتی و مطابق ضوابط بخشی از این نیاز را برآورده کند و این حتی از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۵ کارگروه ملی مدیریت پسماند در کشور برگزار شده است که هماهنگی های بین دستگاهی در آنها انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی ما در این خصوص تصویب و کاهش آیین نامه کاهش کیسه های پلاستیکی بوده است که به علت مدت زمان بسیار کم استفاده از آنها تاثیر بسیار منفی در شیرابه ها دارند.

وی با اشاره به اینکه تلاش ها در کارگروه ملی بعد از تدوین استاندارد، نهایتا منجر به ممنوع شدن استفاده از کیسه های پلاستیکی شد، افزود: شیرابه های پسماندهای تر مطابق مطالعات انجام یافته COD بالای ۳۰ هزار PPM تولید می کنند و این منجر به آلودگی شدید آبهای زیرزمینی می شود.

خادم ثامنی تاکید کرد: مدیریت پسماند مطابق قانون بر عهده سازمان شهرداری ها است و سالانه ۲۰ میلیون تن پسماند عادی در کشور تولید می شود که نزدیک به ۶۵ درصد آن زباله های تر است که یکی از عوامل اصلی تولید شیرابه های خطرناک است.

«خشکاله» یک نوآوری برای مدیریت پسماند است

همچنین سرپرست دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «خشکاله» یک نوآوری اجتماعی و مختص ایرانیان است که در آن فعالان اجتماعی به دنبال نفع جمعی هستند و نه نفع شخصی.

امیر عبدوس، افزود: اغلب دولت ها در حل مشکلات اجتماعی با شکست روبه رو می شوند و نمونه های جهانی آن بسیار زیاد است اما ره یافت جوامع اجتماعی در حل مسائل پیچیده اجتماعی نوآوری است که «خشکاله» یکی از آنها است.

وی افزود: خشکاله در حقیقت یک نوآوری مختص ایرانیان و فعالین حوزه پسماند است که نه برای نفع شخصی که برای نفع عمومی طراحی شده است و در شرایطی که تغییرات اقلیمی روز به روز ما را به سمت مشکلات متعددی سوق می دهد.

وی بیان کرد: ما بدون حمایت جوامع محلی، مشارکت مردم و گروه های محلی نمی توانیم مساله پسماند را حل کنیم زیرا راه حل های جامعه مدنی عمدتا کل نگر هستند و در این زمینه می توانند راه گشا باشند.

در ادامه  مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز بیان کرد: در بین ۷ هزارتن زباله ای که روزانه در شهر تهران تولید می شود تنها با نگاه و رویکرد توانمندسازی و آموزش می توان آنها را کاهش داد.

حلیا السادات حسینی افزود: آموزش مسوولان خانه های محیط زیستی در همایش های سالانه و اقداماتی از قبیل فرهنگسازی در این خصوص از جمله اقداماتی است که شهرداری تهران در طول سال انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه جنس زباله در ناحیه به ناحیه شهر تهران باهم متفاوت است، تاکید کرد: ما اپلیکیشن نوماند را برای مدیریت زباله خشک در تهران در ذیل نرم افزار شهرزاد طراحی شده است که می تواند این مساله را مدیریت کند.                               
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران بیان داشت: نگاه ما نگاه فرهنگسازی و ارتقاء سطح آگاهی است و از افرادی که سعی دارند در این زمینه فعالیت کنند حمایت می کنیم.

به گزارش ایرنا، خشکاله همان پوست میوه و سبزی خشک شده است که رطوبت اولیه آنها از بین رفته و می تواند به عنوان کود مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha