آسیب‌های یک وقفه ۶ ساله/ جولان اخبار زرد در تکاپوی دیده شدن

تهران- ایرنا- وقفه ۶ ساله جشن رسانه‌ها به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای این حوزه آسیب‌هایی چون حرکت به سمت اخبار زرد برای دیده شدن در پی داشته که برگزاری دوباره آن علاوه بر رفع این آسیب‌ها دستاوردهای ارزشمندتر دیگری نیز در بر دارد.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه رسانه های ایران پس از ۶ سال چشم انتظاری و وقفه بار دیگر ۲۹ بهمن امسال درهای خود را به روی رسانه‌ها و علاقه مندان گشود. نمایشگاهی که نیمی از این وقفه را مدیون ویروس کرونا و نیم دیگر را نیز مدبون کم لطفی و مشکلات راه برگزاری بوده است.

تکاپوی رسانه‌های کشور برای بهترین تزیین غرفه، حضور تمام قد با سرویس های مختلف خبری، رقابت برای ربودن مقامات دولتی و شخصیت های مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گواه از دلتنگی عمیق برای بزرگترین گردهمایی رسانه‌ای کشور دارد. دورهمی که نبودش بیش از نیم دهه فعالان رسانه را در سایه سکوت دیده شدن فرو برد.

فارغ از عوامل موثر در این اتفاق و وقفه ۶ ساله در برگزاری مهم ترین دورهمی رسانه‌ای و مطبوعاتی کشور، این مسئله آسیب هایی را به دنبال داشت که در ادامه از زبان فعالان عرصه رسانه و علاقه مندان آن را می شنویم.

آسیب‌های یک وقفه ۶ ساله/ جولان اخبار زرد در تکاپوی دیده شدن

خبرهای زرد حاصل ۶ سال چشم انتظاری نمایشگاه رسانه

معاون خبر خبرگزاری ایسنا درباره اثرات وقفه ۶ ساله در برگزاری نمایشگاه رسانه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از موضوعات مهم در دولت سیزدهم توجه به مطبوعات، خبرنگاران و به طور کل رسانه است و یکی از مصادیق آن برپایی جشنواره مطبوعات است که به نوعی متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت بوده است. اکنون نیز نمایشگاه مطبوعات پس از ۶ سال وقفه برگزار شد که نشان از توجه ویژه دولت سیزدهم به موضوع رسانه و مطبوعات دارد.

امین صبحی ادامه داد: مباحث مختلفی در این وقفه ۶ ساله موثر و دخیل بوده است، اما نتیجه آن را می‌توان در گسست فضای تعاملی رسانه‌ها دید. به عبارت دیگر نمایشگاه محلی برای دیده شدن است و در این وقفه نسبتاً طولانی، رسانه‌ها برای دیده شدن به سمت فضای دیگری کشیده شدند که یکی از آن ایجاد محتواهای زرد و اخبار هیجانی بود.

به گفته او، یکی از آسیب‌های تعطیلی نمایشگاه مطبوعات به طور حتم این بوده است که به رشد اخبار زرد و منفی و ناامیدکننده در جامعه دامن زده‌ است. به طور حتم برپایی مجدد نمایشگاه مطبوعات اثرات موثری در فضای رسانه‌ای کشور دارد و نخستین اثر آن نیز فضای همدلی و حرکت به سمت تقویت اعتماد افکار عمومی خواهد بود.

معاون خبر خبرگزاری ایسنا تاکید کرد: از دیگر نمودهای نمایشگاه مطبوعات تعهد دولت به مطبوعات و آزادی رسانه‌ها است که زنجیره ارتباط حاکمیت و مردم را نیز محکم و قوی خواهد کرد.

به گفته صبحی، امروز در حالی که بسیاری از پلتفرم های رسانه ای دنیا مانند شبکه ایکس امکانات آزادی رسانه ای و بیان را محدود می کنند، جمهوری اسلامی دولت با برپایی نمایشگاه مطبوعات نشان داد که به افکارعمومی و آزادی رسانه ها معتقد و پایبند است.

وی تاکید کرد: چنین نمایشگاهی نشان داد که آنچه مخالفان و جریان های رقیب دولت مبنی بر دیوار کشی مطرح می کردند از اساس اشتباه و نادرست است. تفاوت نمایشگاه امسال در این است که ما انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم و به طور حتم نمایشگاه مطبوعات به گرمای فضای انتخابات خواهد افزود.

آسیب‌های یک وقفه ۶ ساله/ جولان اخبار زرد در تکاپوی دیده شدن

تاثیر تعطیلی بزرگترین گردهمایی رسانه در قطع ارتباط با مخاطب

مدیرکل پژوهش، توسعه و نوآوری خبرگزاری مهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه وقفه ۶ ساله تعطیلی نمایشگاه مطبوعات ناشی از غفلت نبوده و بخشی از آن نیز مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا است که باید آن را جدا از بی توجهی عوامل اجرایی دانست.

سیده صدیقه حسینی گفت: البته نباید غفلت و کاهلی متولیان امر در سالهای گذشته را نیز نادیده گرفت و به طور حتم در طولانی شدن تعطیلی نمایشگاه مطبوعات سهم اصلی را داشته است.

وی به بیان آسیب های ناشی از تعطیلی نمایشگاه مطبوعات پرداخت و ادامه داد: نمایشگاه مطبوعات از چند حیث حائز اهمیت است و نخستین مولفه آن گردهمایی فضای رسانه ای است که میتواند بستری برای آشنایی اصحاب رسانه و نزدیکی و تعامل آنها با یکدیگر باشد. به طور حتم تعطیلی بزرگترین گردهمایی رسانه ای کشور می‌تواند در این مولفه ها به خصوص تعامل برای جریان سازی رسانه اثرگذار باشد.

به گفته او، بخش دیگر آسیب تعطیلی نمایشگاه رسانه، ارتباط و تعامل با مخاطب است که طی ۶ سال گذشته بجز فضای تعاملی اختصاصی هر رسانه، کمتر جایی برای ارتباط مستقیم و تعاملی با مخاطب وجود داشت و عمدتاً رسانه ها در پلتفرم ها و اکوسیستم تعریف شده خود با مخاطب ارتباط داشتند.

مدیرکل پژوهش خبرگزاری مهر همچنین تاکید کرد: قرارگیری رسانه‌ها برای دیده شدن و نمایش دستاوردهای رسانه‌ای از دیگر آسیب‌های تعطیلی نمایشگاه مطبوعات بود که خوشبختانه این وقفه به پایان رسید و امیدواریم در کنار تداوم نمایشگاه شاهد اقدامات دیگر در حوزه افزایش زمان برگزاری و تبلیغات گسترده تر در نمایشگاه های بعدی باشیم.

آسیب‌های یک وقفه ۶ ساله/ جولان اخبار زرد در تکاپوی دیده شدن

بی رغبتی در شغل خبرنگاری

یک فعال رسانه و خبرنگار نیز در مصاحبه با ایرنا گفت: یکی از آسیب های تعطیلی نمایشگاه و همچنین جشنواره مطبوعات بی میلی به شغل سخت خبرنگاری بود که در سایه درآمد پایین منجر به بی انگیزگی نیز می شود.

مریم خدایاری نمایشگاه مطبوعات را مانند دیگر نمایشگاه ها دانست و گفت: فضای نمایشگاهی برای دیده شدن است و نمایشگاه و جشنواره ها تنها فرصت خبرنگاران خواهد بود. همانند جشنواره های هنری، رویدادهایی که مربوط به رسانه است نیز بر انگیزه بخشی در یکی از سخت ترین مشاغل دنیا لازم است.

وی با بیان اینکه متاسفانه خبرنگاری شغلی از روی علاقه و عشق است و پایین ترین میزان درآمد را در میان مشاغل دارد افزود: نمایشگاه رسانه و مطبوعات می تواند التیامی بر درد و سختی های این شغل باشد.

آسیب‌های یک وقفه ۶ ساله/ جولان اخبار زرد در تکاپوی دیده شدن

غفلت از رکن اصلی جهاد تبیین

سروش احمدی از دیگر فعالان رسانه‌ که برای بازدید از نمایشگاه رسانه از استان کرمان به پایتخت سفر کرده است نیز به ایرنا گفت: مهم ترین ضربه وقفه 6 ساله نمایشگاه مطبوعات بی توجهی به جایگاه رسانه به عنوان عنصر اصلی جهاد تبیین است که دستور اکید رهبری در جنگ نرم و رسانه‌ای است.

وی با بیان اینکه شاهد صف آرایی مخالفان انقلاب با سنگین ترین سرمایه گذاری و هزینه هستیم افزود: یک روز غفلت از حوزه رسانه و مطبوعات میتواند خسارات سنگینی به بار آورد که در گذشته نیز تجربه تلخی را برای ما به همراه داشت.

احمدی ادامه داد: جهاد تبیین فقط از طریق رسانه امکان پذیر است و بی توجهی به برگزاری رویدادهایی مانند نمایشگاه مطبوعات بازی در زمین دشمن و نادیده گرفتن بیانات و دستورات رهبری انقلاب در جنگ و نبرد شناختی محسوب می شود.

به گفته او، نمایشگاه رسانه و هرگونه رویدادی در حوزه خبر علاوه بر همصدایی و اشتراک تجربیات در حوزه اطلاع رسانی، می تواند در جذب افکار عمومی و جلوگیری از اثرگذاری تبلیغات رسانه های معاند بسیار اثرگذار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha