مهدوی: در جام ملت‌ها با خلاقیت فردی پیش رفتیم/ مازیار: نتوانستیم ضعف دفاعی را برطرف کنیم

تهران - ایرنا - دومین میزگرد خبری گروه ورزشی ایرنا در دومین روز از نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور تعدادی دیگری از کارشناسان فوتبال کشورمان به عملکرد تیم ملی در جام ملت‌های آسیا پرداخت.

به گزارش ایرنا، بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه به مدت ۴ روز میزبان بیش از ۶۰۰ رسانه و مجموعه‌ و شرکت دانش‌بنیان فعال در این حوزه است.

نمایشگاه رسانه‌های ایران به مدت ۴ روز تا دوم اسفند از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰ دایر است.

در دومین روز این نمایشگاه، گروه ورزشی ایرنا میزگرد خبری خود را باز هم به بررسی عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های قطر اختصاص داد. در این میزگرد کارشناسان فوتبال کشورمان از جمله اصغر مازیار و محمدرضا مهدوی بازیکن اسبق تیم ملی، استقلال و پرسپولیس حضور داشتند.

هجدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا در حالی با قهرمانی تیم ملی فوتبال قطر به پایان رسید که شاگردان امیرقلعه‌نویی در مرحله نیمه‌نهایی با بدشانسی مقابل میزبان مغلوب شدند و از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند.

مهدوی: در جام ملت‌های آسیا روی خلاقیت فردی بازیکنان پیش رفتیم

محمدرضا مهدوی بازیکن سابق تیم ملی ایران در خصوص عملکرد تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا گفت: ما در مجموع تیم بدی نبودیم ولی میانگین سنی تیم و برخی اتفاقات مثل عدم ریکاوری درست و مصدومیت بازیکنان این نتایج را رقم زد. سن و سال خیلی ملاک بود و امیر قلعه نویی باید تغییرات اساسی بدهد. هیچکس تصور نمی‌کرد ساختار دفاعی ما آنقدر متزلزل باشد. هیچکس فکر نمی‌کرد علیرضا بیرانوند ضعیف عمل کند. اشتباهات فردی بیش از اندازه داشتیم. به نظرم باید اگر بازی‌های تدارکاتی خوبی داشتیم تا تیم محک بخورد، می‌شد بهتر نتیجه گرفت البته نبود مرتضی پورعلی گنجی نیز تاثیر گذار بود.

وی در خصوص عدم آنالیز حریف توسط کادرفنی گفت: ما باید با علم پیش برویم و باید آنالیز باشد تا کادرفنی مطلع باشد. به نظرم نتایجی که ما گرفتیم روی مهارت‌های فنی بازیکنان بود. ما باید پلن دوم داشته باشیم تا به بن‌بست نخوریم. تعداد پلن‌های که برای آنالیز باید ایجاد می‌شد، کم بود. باز هم می‌گویم خلاقیت‌های فردی بازیکنان ما باعث نتیجه گیری ما شد. اکرم عفیف را مگر می‌شود آنالیز نکرد و او را مهار نکرد. من تنها به بازی ژاپن و ایران نمره قبولی می‌دهم و اگر قرار است اتفاق مهمی رخ دهد، باید به این بازی نگاه کنیم. اگر مشکلات فردی را برطرف کنیم اتفاقات خوبی برای ما رقم خواهد خورد.

پیشکسوت فوتبال ایران در خصوص سبک بازی ایران برابر قطر اظهار داشت: با احترام به نظر همه کارشناسان باید بگویم تا در اردو نباشید، اطلاعات کاملی نخواهید داشت تا نظر بدهیم و بدانید از چه بازیکنی استفاده کنید. اما وقتی در بازی با قطر به بن‌بست خوردیم و در بازی مستقیم به مشکل خوردیم، نباید بلند بازی کنیم. من بودم بازیکنی را می‌آوردم که تکنیکی باشد تا قدرت از پیش رو برداشتن بازیکن حریف را داشته باشد. من علی قلی‌زاده و مهدی قایدی را به میدان می‌آوردم تا جریان بازی تغییر کند. البته می‌گویم این در شرایطی‌ست که ما در اردو باشیم و به همه چیز آگاه باشیم. ولی با این سبک بازی هوایی به جایی نمی‌رسیم و منسوخ شده است.

مهدوی عنوان کرد: وقتی ساختار دفاعی کاملی توسط یک مربی بزرگ دنیا را در تیم ملی داشتیم، باید آن را حفظ کنیم. ما همیشه ساختار حمله خوبی داشتیم اما اگر قرار است از جناحین ارسال داشته باشیم باید با ٣ دفاع بازی کنیم. البته در این مسابقات شرایطی نبود که قلعه‌نویی تغییر اساسی دهد. هر مربی یک برنامه و هدفی دارد. در برخی دقایق دستیار در جریان بازی باید اطلاعات را منتقل کند و در لحظه ها کمک کند و انتقال اطلاعات دهد. 
معتقدم کمک‌ها تلاش کردند اما در لحظه‌های حساس باید همکاری بیشتری میکردند و می‌توانستند بیشتر خودشان را نشان دهد

وی در مورد حمایت از سرمربی ایرانی گفت: جدا از تعصب ملی اگر قرار باشد به سراغ مربیان خارجی برویم باید کسی را انتخاب کنیم که چندین رتبه بالاتر از مربیان ما باشد. من موافق کادر ایرانی هستم البته آنها باید به دانش روز فوتبال دنیا آگاه باشد و از آنها باید حمایت کنیم تا موفق شوند.

مازیار: کادرفنی نتوانست ضعف دفاعی تیم ملی را برطرف کند

اصغر مازیار پیشکسوت فوتبال کشورمان نیز در این نشست در خصوص عملکرد تیم ملی در جام ملت‌های آسیا۲۰۲۳ اظهار داشت: تیم ملی ۱۴ بازیکن لژیونر داشت که این بازیکنان زمان کمی برای هماهنگی با یکدیگر داشتند. وقی سرمربی تیم ملی با چنین شرایطی روبرو می‌شود باید بهترین تصمیم را می‌گرفت، که متاسفانه کادر فنی تیم ملی نتوانستند ضعف دفاعی را برطرف کند و ما تنها در یک بازی موفق شدیم دروازه خود را بسته نگه‌ داریم. متاسفانه هیچ وقت کادرفنی تیم ملی نتوانست این مشکل را حل کند.

وی افزود: بر اساس آماری که ای فی سی بعد از هر بازی منتشر می‌کرد، متاسفانه ما در هر بازی موقعیت‌های زیادی داشتیم اما بازیکنان در ضربه‌های آخر تمرکز کافی نداشتند و نتوانستند از موقعیت به خوبی استفاده کنند.

پیشکسوت فوتبال در مورد اینکه چگونه باید جلوی تیم‌های فیزیکی بازی کنیم، یاد آور شد: ما باید جلو چنین تیم‌هایی فیزیکی بازی کنیم و باید بازیکنان آمادگی کامل داشته باشند. اگر هم می‌خواهیم جلوی این تیم‌ها بازی کنیم باید ابزارهای لازم را داشته باشیم. ما باید جلو این تیم‌ها از بازیکنان سرعتی استفاده کنیم و یک نمونه آن بازی مقابل فلسطین بود.

مازیار در مورد سیستم بازی تیم ملی گفت: من بیشتر بالانس تیمی را دوس دارم. ۸ سال کی‌روش سرمربی تیم ملی بود، کلا ایران بازی دفاعی انجام می‌داد ولی متاسفانه در این تورنمنت از دفاع مشکل داشتیم و ضربه‌های زیادی از این پست خوردیم. همه انتظار داشتند که ایران در این پست مشکل نداشته باشد.

وی در مورد تغییر نسل تیم ملی اظهار کرد: قطعا باید این موضوع اتفاق بیفتد، چون ایران مهد فوتبال است و ما استعدادهای درخشانی داریم، امیدوارم کادرفنی بهترین استفاده را از این استعدادها داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha