انوشیروانی: هدف ما کسب مدال از هر سه سهمیه وزنه‌برداری در المپیک است

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون وزنه‌برداری با حضور در غرفه ایرنا در نمایشگاه رسانه‌های کشور به تحلیل و تبیین آخرین شرایط این رشته پرداخت.

به گزارش ایرنا، غرفه ایرنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران این روزها به جایی برای تحلیل و کارشناسی مسائل مختلف به ویژه ورزش تبدیل شده است. سجاد انوشیروانی دارنده نشان نقره المپیک ۲۰۱۲ لندن و رئیس فدراسیون وزنه‌برداری با حضور در غرفه ایرنا به بیان مهمترین راهبرد و برنامه‌های این فدراسیون پرداخت.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به کمبودهای این رشته گفت: با تمام داشته‌های خود برای موفقیت در المپیک تلاش می‌کنیم. امیدوار هستم که بانوان ایرانی در تایلند بتوانند با ارتقا رکورد تاریخ‌سازی کنند.

متن کامل این گفت‌وگو در زیر آمده است؛

کسب ۹ نشان طلا توسط پولادمردان در ادوار المپیک انتظار را از وزنه‌برداری بالا برده است شرایط این رشته برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس چگونه است؟

تمام تلاش ما برای موفقیت در پاریس است. وزنه‌برداری از یک سال و نیم گذشته با مسابقات گزینشی المپیک دست به گریبان بود و اکنون نیز یک گزینشی باقی مانده است. فروردین ماه نفراتی که شانس رسیدن به المپیک دارند را به جام جهانی تایلند اعزام می‌کنیم. قرار است چهار وزنه‌بردار در بخش مردان و سه وزنه‌بردار از بانوان اعزام شود. همه نفرات اعزامی شانس حضور در المپیک دارند لذا ما این اعزام را در دستور کار قرار دادیم تا آنان آخرین گزینشی خود را تجربه و این نخبگان به سمت پاریس هدایت شوند.

با این شرایط دختران ایران نیز شانس دارند؟

مصدومیت سیده‌الهام حسینی اتفاق بدی بود. اما ناامید نیستیم و سه وزنه‌بردار دختر به جام جهانی تایلند اعزام می‌شوند امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که دختران ایران با تاریخ‌سازی برای نخستین بار جواز حضور در المپیک را کسب کنند.

در مسیر گزینشی‌های المپیک ریزش‌های زیادی داشتیم؛ این ریزش‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ۲ بخش مردان و بانوان در ۱۸ ماه گذشته فراز و نشیب زیادی داشتیم و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کردیم. ۶ ماه تا المپیک باقی مانده و اردوی تیم ملی مردان از فردا آغاز خواهد شد این اردو تا زمان اعزام به المپیک بدون وقفه ادامه دارد. امیدوارم مجموع این برنامه‌ها به بهترین نتیجه در المپیک ختم شود.

البته فراز و نشیب‌ها شامل فدراسیون هم بود. مشکلات هنوز پابرجاست؟

ما یک سری برنامه بر روی کاغذ داشتیم که باید به صورت تمام و کمال انجام شد. یک سال و نیم است درگیر گزینشی هستیم. شرایط خوبی برای وزنه‌برداران ایجاد شد و تمام برنامه‌ها را پیاده کردیم. در این مدت تمام اردوها، اعزام‌ها و مسابقات داخلی و خارجی به خوبی انجام شد.

با این برنامه‌ها چه میزان به موفقیت در المپیک امیدوار هستید؟

پیش‌بینی در وزنه‌برداری سخت است. این رشته انفرادی و رکوردی است. حدود ۶ ماه تا المپیک زمان داریم و در این مدت باید بچه‌ها را به بهترین شکل ممکن صیانت کنیم تا هم از مصدمیت و هم از حاشیه به دور باشند. بعد از آن نخبگان این رشته را با آمادگی کامل راهی پاریس خواهیم کرد. آمادگی وزنه‌برداران باید به گونه‌ای باشد که برای هر سه مدال دسته‌های وزنی تلاش کنند. این یک فرصت بی‌نظیر است و هیچ فدراسیونی دوست ندارد دست خالی المپیک را ترک کند.

برای تقویت وزنه‌برداری ایران استخدام مربی خارجی در دستور کار است؟

ما در گذشته مربیان خارجی خوبی داشتیم اما شرایط بسیار فرق کرده است. کشورهای تازه استقلال یافته بعد فروپاشی شوروی مربیان خوبی داشتند و وزنه‌برداری آن‌ها توسعه زیادی داشت. یکی از این مربیان به نام ایوانف هم به ایران آمد اما اکنون شرایط بسیار متفاوت شد. ایوانف انقلابی در وزنه‌برداری ایران ایجاد کرد و نتایج تاریخی رقم زد. امروزه بسیاری از کشورهای عربی از مربی خارجی استفاده می‌کنند اما تغییرات شگرفی ندارند با این وجود برخی کشورها هم مربیان ایرانی را می‌خواهند.

پس از عملکرد مربیان تیم ملی در رده‌های مختلف راضی هستید؟

کادر فنی تیم‌های ما مربیان بسیار خوبی دارند مربیانی که هم تجربه و هم علم کافی دارند. در مسابقات اخیر روند ما رو به جلو و حتی میزان اشتباه وزنه‌برداران کم بود. این نشان می‌دهد وزنه‌برداری ایران رو به جلو در حرکت است. در بحث فنی ضعف زیادی نداریم و باید تمرکز خود را بر روی نتیجه‌گیری بگذاریم.

یکی از برنامه‌هایی که فدراسیون باید بر روی آن تمرکز کند بازگشت مدال فوق سنگین به ایران است، راهبرد شما برای عبور از غول گرجستانی چیست؟

برنامه‌ریزی کلی ما این است که سال ۲۰۲۵ قهرمانی فوق سنگین جهان به ایران برسد. باید روی آن تمرکز کنیم زیرا کار راحتی نیست و مدعیان زیادی در این عرصه فعالیت دارند. مدال دسته فوق سنگین برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد. اکنون ما نمایندگانی خوبی در این دسته داریم که عنوان قهرمانی رده‌های سنی را در کارنامه دارند. طاها نعمتی، علیرضا اسفندیاری، علیرضا یوسفی، علی داودی و آیت شریفی از جمله این نفرات هستند.

قبول دارید که از گذشته در وزنه‌برداری شاهد بازیکن سالاری بودیم؟

در گذشته اختلافاتی بود که از هم گسیختگی مدیریتی ایجاد کرد که ما این را می‌دیدیم و اعتراض می‌کردیم منتهی در آن برهه تصمیم دیگری گرفته شد و اکنون شرایط بسیار متفاوت است. قهرمانان بزرگی دارند به ما کمک می‌کنند باید از این به بعد جلوی این اتفاقات را بگیریم تا دیگر شاهد این پدیده در وزنه‌برداری نباشیم.

بحث اساسنامه مستقل فدراسیون‌ها مطرح می‌شود نظر شمار در این خصوص چیست؟

اساسنامه کنونی به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسیده است که یک اساسنامه خوب برای فدراسیون‌ها است. البته این اساسنامه می‌تواند ضعف‌هایی نیز داشته باشد اما اگر این ضعف‌ها را بخواهیم برطرف کنیم باید دوباره این چرخه تصویب را طی کنیم. وزارت ورزش و جوانان می‌تواند یک تغییر مرجع در اساسنامه فدراسیون‌ها ایجاد کند و ما در مجمع آن را مصوب کنیم.

اگر فدراسیون‌ها تابع یک اساسنامه واحد باشند بهتر است اما یکی از ضعف‌های این اساسنامه آن است که کاندیدای مغلوب یا منصرف را تحریک به شکایت می‌کند. امیدوارم این ضعف‌ها مرتفع شود تا ورزش کشور آسیب نبیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha