به گزارش ایرنا، به زعم بسیاری از کارشناسان، خودروهای پرمصرف و بیکیفیت داخلی از مهمترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار میرود. این خودروها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا میبرند و بر مشکلات می افزایند و در زمینه ی ایجاد آلایندگی نیز برایمان دردسر ساز شدهاند.
کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز ناترازی بنزین در کشور موثر میدانند. آنها به مواردی همچون توسعه ناکافی ظرفیت پالایشگاهی کشور، رفع همهگیری کووید-۱۹ و افزایش ترددها، عدم تمرکز بر افزایش ظرفیت و تنوع نبخشیدن به سبد سوختی کشور اشاره میکنند، اما تقریباً همه در این موضوع اتفاق نظر دارند که خودروهای پرمصرف ساخت داخل و وجود تعداد قابل توجهی خودروهای فرسوده از جمله مهمترین عوامل اثرگذار بر ناترازی بنزین در کشور هستند.
خودروهای تولید داخل نسبت به استاندارد جهانی مصرف سوخت بالاتری دارند که سبب ناترازی بنزین شده و منجر به هدررفت سوخت میشود
شواهد نشان میدهد که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودروها اتخاذ نکنیم، در آیندهی نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد. واقعیت این است که واردات بنزین برای کشور عدم النفع بالایی دارد و به لحاظ اقتصادی به معنای یک زیان اقتصادی تمام و کمال است؛ زیرا از یک طرف نفت را به صورت یک مادهی خام صادر میکنیم و از این جا عدم النفعی داریم و در طرف مقابل، بنزین را به عنوان یک فرآوردهی نفتی وارد میکنیم و به صورت مضاعف متحمل ضرر می شویم.
کیفیت پایین خودروهای تولیدی علت بروز ناترازی بنزین در کشور
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم اصلاح صنعت خودروسازی کشور با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی کشور در مرحلهی نوزادی باقی مانده و دوران رشد را طی نکرده است، اظهار داشت: گاهی اوقات با حمایتهای همه جانبه و بیقید و شرط از صنایع اجازه نمیدهیم رشد کنند و این موضوع برای صنعت خودروسازی کشور نیز این اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: یکی از دلایل بروز ناترازی بنزین در کشور، پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی است؛ به طوری که نسبت به استاندارد جهانی مصرف بالاتری دارند و به هدررفت سوخت منجر می شوند.
استفاده از خودروهای برقی
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و ماده ۸ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور که بحث فاکتورینگ در کنار صرفه جوییهای ناشی از سوخت مطرح میشود، میتواند کمک کننده باشد؛ به این ترتیب، میتوانیم در تولید خودروهای با مصرف پایین بنزین سرمایه گذاری کنیم و از مصرف بی رویه ی آن در کشور بکاهیم.
قادری گفت: به دلایل مختلف از جمله فناپذیری سوختهای فسیلی و آلایندگی بالا، کشورها به دنبال استفاده از سوخت های پاک مانند برق هستند. الان دنیا به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت کرده و ما نیز باید سیاستگذاریهای جدی در این زمینه داشته باشیم تا فشار را از روی بنزین برداریم.
سیاستها باید در جهت کاهش مصرف بنزین باشد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: این نظر کارشناسان درست است که اگر چاره اندیشی اساسی برای این ناترازی بنزین نداشته باشیم، هر ساله بر وخامت موضوع افزوده میشود و به مبالغ بیشتری برای واردات نیاز خواهیم داشت.
وی ادامه داد: شاهد هستیم که تقاضای بالایی در کشور برای خودرو وجود دارد و هر روز بر تعداد خودروهای مورد استفاده در کشور اضافه میشود. این موضوع در کنار پرمصرف بودن خودروها باعث بروز مشکل ناترازی بنزین شده است.
قادی تاکید کرد: باید تمامی سیاستگذاریها به سمت و سویی باشد که کاهش مصرف بنزین را داشته باشیم. تولید و یا واردات خودروهای برقی و هیبریدی باید در دستور کار باشد. باید تلاش کنیم که وابستگی خود را به سوختهای فسیلی مانند بنزین کم کنیم و از سوخت های پاک مانند برق بهره ببریم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه نتوانستهایم ناوگان حمل و نقل عمومی قوی ای را در کشور گسترش دهیم، به همین دلیل مردم از وسایل شخصی استفاده می کنند که به لحاظ ناترازی بنزین برایمان مشکل ساز شده است.
نظر شما