اشکانی: انتقادات به کادر فنی در مورد چرخه درست نیست/ تیم ملی در پاریس ۲ طلا می‌گیرد

تهران- ایرنا- سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی گفت: برخی انتقادات در خصوص چرخه انتخابی تیم ملی درست نیست و نباید کادر فنی را تحت فشار قرار داد.

به گزارش ایرنا؛ علی اشکانی دارنده مدال نقره جهانی ۲۰۰۵ بوداپست در کشتی فرنگی در گفت و گو با ایرنا در خصوص شرایط تیم ملی در المپیک، انتخاب کادر فنی، چرخه انتخابی تیم ملی، اقدامات زیر ساختی رییس فدراسیون و پیش‌بینی مدال‌های گوش شکسته‌ها در پاریس صحبت کرد.

متن کامل گفت‌وگوی علی اشکانی سرمربی سابق تیم ملی کشتی در زیر آمده است.

ارزیابی شما از کشتی در سال منتهی به المپیک چگونه است؟

با توجه به اینکه چند ماه دیگر به المپیک باقی مانده، انتظار مردم از ورزشکاران با توجه به کسب مدال‌های متعدد کشتی‌گیران در سال‌های اخیر، انتظارات به حقی است. البته با توجه به فشارهای روانی به تیم‌های ملی، همه باید کمک کنند تا بتوانند تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در آوردگاه پاریس به موفقیت برسند.

ما هم همانند سایر دوستاران به این ورزش برای موفقیت تیم ملی دعا خواهیم کرد. اگر به موفقیت تیم ملی کشتی فرنگی در دهه‌های گذشته نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که تیم‌ ملی از رقابت‌های جهانی دست خالی برنگشته و همیشه جز مدعیان بوده است. در سال‌های اخیر با توجه به تعلیق روسیه، بلاروس و غیبت اوکراین در کشتی فرنگی، انتظارات بیشتر شده است. در رقابت جهانی ۲۰۲۳ ما توانستیم ۵ مدال (یک طلا، یک نقره و سه برنز) و چهار سهمیه المپیک پاریس بدست آوریم. امیدواریم برای اعزام تیم کامل دو سهمیه دیگر در اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم را در رقابت پیش‌رو بدست آوریم.

اشکانی: انتقادات به کادر فنی در مورد چرخه درست نیست/ تیم ملی در پاریس ۲ طلا می‌گیرد

با توجه به کسب مدال‌های کشتی‌گیران در المپیک‌ به خصوص طلای گرایی در توکیو، آیا می‌توانیم شاهد درخشش فرنگی‌کاران در پاریس باشیم؟

در جهانی ۲۰۲۳ بلگراد تیم ملی کشتی فرنگی توانست ۴ سهمیه در اوزان ۶۰، ۶۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم بدست آورد. در وزن ۶۰ کیلوگرم با توجه به مدعیان بی‌شمار، مهدی محسن‌نژاد در آستانه کسب مدال بود ولی در یک غفلت مدال را از دست داد اما سهمیه پاریس را کسب کرد. در وزن ۶۷ کیلوگرم محمدرضا گرایی یک بار قهرمان المپیک شده و برای کسب نشان طلا مسیرش راحت‌تر است، باتوجه به شناخت داوران به سبک او، گرایی می‌تواند در این وزن به نشان طلا برسد. در اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم که هنوز سهمیه بدست نیامده ولی امیدواری برای کسب سهمیه وجود دارد و نفراتی از جمله محمدعلی گرایی و امین کاویانی‌نژاد جز نفرات خوب جهان در وزن ۷۷ کیلوگرم به حساب می‌آیند.

البته در اوزان ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم محمدهادی ساروی و امین میرزازاده که قهرمانان جهان و المپیک هستند، البته در این وزن این امیدواری برای کاروان ایران وجود دارد که تیم ملی بتواند صاحب مدال شود.

نوسان و کاهش وزنی گرایی را چگونه می‌بینید؟

با توجه به قهرمانی محمدرضا گرایی در المپیک، توقع کسب مدال از او بیشتر شده است. با وجود همه نوسانات، باید این حقیقت را گفت که قهرمان المپیک شدن کار سختی است. او در چهار سال گذشته میدان‌داری کرد نه اینکه به دنبال کسب مدال باشد. گرایی توان اصلی خود را برای المپیک ذخیره کرده و با توجه به اینکه تجربه خوبی از این آوردگاه دارد او به دنبال‌آن است تا در این وزن قهرمانی خود را تکرار کند.

مهمدی را در وزن ۸۷ کیلوگرم چگونه می‌بینید آیا او می‌تواند در المپیک به مدال برسد؟

باید این جوان هم محک بخورد، استارت او در پاریس موجب خواهد شد تا در المپیک آینده صاحب عنوان المپیکی شود. پیشتر رامین طاهری و حسین نوری در این وزن در رده جهانی به مدال رسیدند. با توجه به اینکه تغییراتی در این وزن به وجود آمده و جای خالی آنان را با نفرات جوانی مانند ابوالفضل‌ چوپانی و علیرضا مهمدی و سایر کشتی‌گیران پُر کنیم. باید به این جوانان فرصت داد تا با کسب تجربه در سال‌های آینده در ترکیب تیم ملی در میادین بزرگ جهانی و المپیک حضور یابند. سال‌های گذشته با میدان دادن به نفراتی مانند امین میرزازاده و محمد هادی ساروی زمینه قهرمانی آنان فراهم شد.

گابریل روسیلو کوبایی در وزن ۹۷ کیلوگرم توانست در جهانی بلگراد عنوان‌دارانی همچون آرتور الکسانیان و محمد هادی ساروی را شکست دهد به قهرمانی شود. علت شکست ساروی برابر این حریف کوبایی فکر می‌کنم به این دلیل بود که به خوبی آنالیز نشده بود. ساروی کشتی‌گیر با فکر و دانشی است و برای هر دقیقه از مبارزه خود برنامه دارد. برای موفقیت او در المپیک باید حریفانش به خوبی آنالیز شوند.

میرزازاده در سنگین وزن با صلابت و رشادت کشتی گرفت و هر چه از این لُر گوتوندی حرف بزنیم به واقع کم گفته‌ایم. این افتخار را داشتم در اولین حضور او در رقابت نوجوانان جهان در کادر فنی باشم که ادب و پهلوانی او بسیار زبانزد است، امیدوارم او بتواند در المپیک به مدال طلا برسد.

در خصوص لوپز کوبایی شاید مثل قدیم به دلیل بالا رفتن سن و سالش اقتدار لازم را نداشته باشد ولی جوانانی از جمله میرزازده می‌توانند این کشتی کوبایی را شکست دهند ولی این پیروزی بستگی به نکات فنی است که از سوی حسن رنگرز به او گوشزد شود تا آن نتیجه دلخواه در پاریس رقم بخورد.

اشکانی: انتقادات به کادر فنی در مورد چرخه درست نیست/ تیم ملی در پاریس ۲ طلا می‌گیرد

نظرتان در مورد چرخه انتخابی چیست؟

در خصوص چرخه انتخابی تیم ملی، عدالت رعایت شده است. در خصوص مطرح شدن برخی انتقادات، به نظرم درست نیست که کادر فنی را تحت فشار قرار دهیم. در خصوص انتخاب ملی‌پوشان باید این موضوع را به کادر فنی واگذار کرد. در خصوص پشتوانه‌سازی تیم ملی، اقدامات خوبی صورت گرفته و نباید در این خصوص اجحاف کرد.

با قهرمانی در آسیا و جهانی در رده پایه و نایب قهرمانی تیم ملی در جهانی بلگراد، به نظر می‌رسد پشتوانه‌سازی خوبی انجام شده. نظر شما چیست؟

کشتی برای دوره چهار یا هشت ساله نیست که در خصوص آن صحبت کرد بلکه کشتی ایران قدمتی بیش از ۵۰ ساله دارد. از کشتی توقع زیادی وجود دارد تا این رشدی که از سالیان گذشته بوده، همان روند پیشرفت را ادامه دهد. هر چند نفرات ملی‌پوش و حتی اعضا کادر فنی تغییر پیدا می‌کند اما افتخارات کشتی همچنان وجود دارد و همه ایران را به ورزش کشتی می‌شناسند.

اشکانی: انتقادات به کادر فنی در مورد چرخه درست نیست/ تیم ملی در پاریس ۲ طلا می‌گیرد

اقدامات زیرساختی فدراسیون کشتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از حاتم طایی پرسیدند که طایی‌تر از تو هم کسی است، او پاسخ داد بله خیلی‌ها هستند. گفتند چه طور! من داراییم هزاران میلیارد است و ۱۰ میلیارد هزینه کردایم ولی فرد دیگر ۱۰ میلیون دارایی دارد و همه آن را هزینه کرده است، پس از من تائی‌تر هم وجود دارد. علیرضا دبیر برای پیشرفت کشتی هم هزینه زیادی کرده است و جای تقدیر و قدردانی دارد. با توجه به اینکه سالیان سال در کنار تیم ملی بودم، آرزوی توفیق بیشتر برای تیم ملی کشتی کشورم در آوردگاه‌های پیش‌رو دارم.

با توجه به تغییر نسل در کشتی جهان، مدال گرفتن در این ورزش سخت‌تر شده، این موضوع را قبول دارید؟

باید گفت که کیفیت کشتی در سالیان اخیر بیشتر شده است ولی کمیت آن پایین آمده است. زمانی که من در وزن ۶۰ کیلوگرم در رقابت‌های جهانی سال ۱۹۹۹ شرکت داشتم، ۶۳ نفر حضور داشتند ولی الان این تعداد به ۱۶ نفر رسیده است. ایران نیز جز کشورهایی است که از گذشته تا کنون حضور داشته و می‌تواند به ارتقای کیفیت این مسابقات بیفزاید.

پیش‌بینی شما از تعداد مدال‌های کشتی فرنگی در المپیک؟

به نظرم تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک ۲ طلا، یک نقره و یک برنز کسب خواهد کرد و به طور قطع توقع همین است.

نظر شما در مورد کشتی اردبیل

نمی‌گویم از کشتی اردبیل اطلاعی ندارم. با توجه به مشکلاتی که در پایتخت دارم طی سال جاری تنها ۲ بار آن هم به مدت یک هفته به اردبیل رفتم. زمانی این استان قطب کشتی فرنگی بود و برای موفقیت مجدد آن نیاز است تا برنامه ویژه داشت. برای موفقیت کشتی در بحث رسانه‌ای ضعیف عمل کرده‌ایم و به مربیان زحمت‌کش شهر و استان نیز کمتر بها داده‌ایم. اگر به دنبال استعدادیابی هستیم باید بیشتر به قشر مربی توجه کرد.

در مورد حضور در جمع کادر فنی تیم ملی، دوست دارم این روزها بیشتر ناظر باشم و کشتی‌ها را بیشتر ببینم.

اشکانی: انتقادات به کادر فنی در مورد چرخه درست نیست/ تیم ملی در پاریس ۲ طلا می‌گیرد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha