به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، روح الله رازینی در اولین رویداد ملی نیازمحور فناورانه در حوزه هوشمندسازی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درخصوص ماموریت این مرکز و ارتباط آن با هدف و فلسفه این رویداد اظهار داشت: صاحبنظران ارزیابی، در حیطه ارزیابی عملکرد دو رکن را اساسی می دانند؛ نخست عملکرد و دیگری ادراک ما از عملکرد است.
وی تصریح کرد: در حوزه عملکرد آنچه عمدتا در نظارت و ارزیابی وزارت علوم پیگیر آن هستیم؛ ارزیابی فرآیندها و سیاستها به لحاظ عملکردی است و بخش دوم دانستن آن است که ذینفعان نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری چه ادراکی از آنچه ما انجام میدهیم، دارند و چقدر عملکرد ما توانسته مساله کشور را حل کند، مردم را راضی کند و احساس رشد و تعالی به ذینفعان داخلی بدهد؟
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم با بیان اینکه در حوزه عملکرد، چالشی که با آن مواجهیم «گستره حوزه نظارت و ارزیابی وزارت علوم» است، خاطرنشان کرد: حوزه نظارت و ارزیابی دامنه وسیعی دارد و همه موسسات آموزش عالی را شامل میشود؛ البته نظارت ما باید سیستمی و فرآیندی باشد.
وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: در کشور بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ واحد علوم، تحقیقات و فناوری (واحد سازمانی)، بیش از سه میلیون دانشجو و بیش از ۶۰ هزار عضو هیات علمی داریم، همچنین مجموعهای از سیاستها، فرآیندها و وظایف متنوعی که شاید کمتر دستگاه اجرایی کشور، این اندازه از گستردگی را داشته باشید.
رازینی افزود: چالش ما آن است که چگونه با نظارت سنتی، میتوان همه این موسسات را رصد کرد؛ زیرا در حوزه عملکرد گستره زیاد و توان ما محدود است. واقعیت آن است که پوشش نظارتی ما در بهترین شرایط در یکسال، ۵۰ درصد موسسات است. البته نگاه خوشبینانه آن است که به صورت سنتی ۳۰ درصد موسسات ما سالانه دیده و بازدید میدانی میشوند.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود به چالشهای پیش روی این حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از چالشهای ما در آن رکن اول، گستره وسیع حوزه نظارتی و طبیعی است که بسیاری از موضوعات ما در این حوزه مغفول میماند. چالش اول در ارزیابی عملکرد و چالش دوم، ادراک ذینفعان از عملکرد است؛ در این بخش هیچ نظام منسجمی برای رصد و پایش نداریم.
رازینی با بیان اینکه غنیترین ظرفیت انسانی کشور، در شبکه آموزش عالی کشور است، افزود: همه متخصصان و فناوران، پژوهشگران، اعضای هیات علمی و فرهیختگان در شبکه آموزش عالی کشور هستند و ما باید از این ظرفیت برای ارزیابی و نظارت بر عملکرد بهرهمند شویم.
وی تصریح کرد: مساله ما آن است که این گستره وسیع از آموزش عالی با موضوعات و تخصصهای متنوع، با نظارتهای سنتی و میدانی صرف که البته در جای خود لازم است، به تنهایی قابل پوشش نیست.
رازینی خاطرنشان کرد: عملکرد فقط آنچه انجام میدهیم نیست بلکه ادراک را هم باید شامل باشد، لذا باید ادراک ذینفعان را نیز رصد کنیم. برای اینکه این مسیر آغاز شود، چند نیاز به عنوان نمونه مطرح شد که شامل حوزه ادراک مردم نسبت به آموزش عالی، بحث مشارکت ذینفعان در تصمیمگیریها، پیامدسنجی عملکردها، شکایتهای ذینفعان و داشبوردهای عملکردی است.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: برای برگزاری این رویداد فراخوان عمومی داده شد، تا هر کس در هر حوزهای در زمینه هوشمندسازی نظارت و ارزیابی فعالیتی انجام داده است، عرضه کند و ۷۳ محصول هوشمند در نظارت و ارزیابی داشتیم. یکی از دستاوردهای جانبی این رویداد، مراجعه به مجموعه فرهیختگان آموزش عالی برای حل مسائل خودمان است.
رازینی در خاتمه با بیان اینکه قصد داریم با حمایت معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بتوانیم به اثربخشی در حوزه نظارت و ارزیابی و تحول فناورانه در این حوزه برسیم، گفت: امیدواریم با طرح این مساله، افقگشایی در استفاده از فناوریهای نوین در نظارت و ارزیابی ایجاد شود.
نظر شما