مقام دانشگاهی روس: عضویت ایران در بریکس، مناسبات فرهنگی را نیز توسعه می‌دهد

مسکو- ایرنا- رئیس دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) گفت:‌ حضور ایران در بریکس، فرصتی برای توسعه مناسبات آموزشی مسکو-تهران نیز محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا،‌ الکساندر بزبورودوف چهارشنبه در هفتمین همایش ایران‌شناسان و استادان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های روسیه در مسکو افزود:‌ در چارچوب بریکس، سازوکارهای مهمی برای گسترش روابط آموزشی و دانشگاهی میان کشورهای عضو این گروه تعریف شده است.
رئیس دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه در ادامه گفت: ارتباط این دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی در ایران، دیرینه است و این مناسبات در ۲۵ سال گذشته ادامه داشته است.
بزبورودوف با اشاره به تأسیس مرکز بین‌المللی ایران و روسیه در دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه در سال ۱۹۹۸ میلادی یادآور شد: در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی (مقطع زمانی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی) مناسبات با کشورهای حوزه شرق از اولویت چندانی برای مسکو برخوردار نبود اما ما با درک اهمیت مناسبات با شرق جهان، مرکز ایران و روسیه را ایجاد کردیم.
رئیس دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه ضمن اشاره به اعطای مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه به محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در جولای ۲۰۲۳ (تیرماه ۱۴۰۲)، به تشریح دیگر اقدامات این دانشگاه در توسعه مناسبات فرهنگی، آموزشی مسکو – تهران پرداخت.
این مقام دانشگاهی روس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور بزرگ همسایه ما است، به توانمندی‌های ایران در عرصه‌های علمی و اقتدار نظامی اشاره کرد و گفت: این توانمندی‌ها سبب شده که دانشجویان روس در زمان ورود به دانشگاه، توجه زیادی به زبان و ادبیات فارسی داشته باشند.

مقام دانشگاهی روس: حضور ایران در بریکس، مناسبات فرهنگی را نیز توسعه می‌دهد

مطالعه ایران امروز نیز در دستور کار است
بزبورودوف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در این دانشگاه در کنار مطالعات ایران باستان و قدیم، مطالعات ایران امروز نیز در دستور کار است و رساله‌های دکترا در این رشته‌ها در دانشگاه ما دفاع می‌شود.
وی با ابراز خرسندی از روابط حسنه میان دانشگاه علوم انسانی روسیه و سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در مسکو و مساعدت وزارت امور خارجه روسیه، ابراز امیدواری کرد که روابط تهران – مسکو در حوزه فرهنگی و دانشگاهی بیش از پیش گسترش یابد.
رئیس دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه با اشاره به برگزاری‌ منظم دوره‌های آموزش خوشنویسی و مینیاتور در این دانشگاه گفت: قرار است که مدت زمان تحصیل دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی از چهار به پنج سال افزایش یابد که امکان خواهد داد در حوزه شرق‌شناسی، متخصصان خوبی در حوزه زبان و ادبیات فارسی داشته باشیم.
وی همچنین گفت:‌ توسعه سیاسی و مدرن امروز ایران، توسعه روابط روسیه با شرق، زبان‌های ایران باستان،‌مسائل روسیه،‌ قفقاز و ایران و همکاری‌ها در چارچوب بریکس از موضوعات مطالعاتی و پژوهشی در دستور کار دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه است.
بزبورودوف همچنین گفت که بزودی در چارچوب همکاری با دانشگاه علامه طباطبایی، پنج نفر از دانشجویان شرق‌شناسی دانشگاه علوم انسانی روسیه برای شرکت در دوره دانش افزایی راهی تهران خواهند شد.

مقام دانشگاهی روس: حضور ایران در بریکس، مناسبات فرهنگی را نیز توسعه می‌دهد

سفیر ایران در مسکو،‌ رئیس بنیاد ایران‌شناسی، مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مدیر نمایندگی دانشگاه المصطفی در روسیه و حوزه اوراسیا و جمعی از ایران‌شناسان و استادان و دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های روسیه و قراقستان نیز در این آیین حضور داشتند.
در این آیین که به همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در مسکو برگزار شد، الکساندر پالیشوک استاد دانشگاه دولتی زبان‌شناسی روسیه به دلیل خدمات گسترده به ترویج این زبان در کشور روسیه تجلیل شد.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت. با وجود عضویت پنج عضو جدید در این گروه شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی از دی‌ماه ۱۴۰۲، موضوع تغییر نام مجدد این گروه تاکنون به صورت رسمی مطرح نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha