نامزد نمایندگی مجلس: تبریز از ظرفیت تبدیل شدن به قطب بین‌المللی برخوردار است

تبریز - ایرنا - داوطلب مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی و تبریز از ظرفیت تبدیل شدن به هاب (قطب) بین‌المللی برخوردار است، گفت که جمهوریت نظام، حق رای و اسلامیت آن حق تکلیف بر گردن مردم برای شرکت در انتخابات نهاده است.

س: خودتان را معرفی کنید؟

ج: محمد عزیزی متولد سال ۱۳۵۴ در شهرستان ورزقان، داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر با کد انتخاباتی ۶۷۴ هستم.

تحصیلات ابتدایی و مقدماتی را در تبریز به اتمام رساندم، در سال ۱۳۷۳ وارد دانشگاه تبریز شدم و در سال ۱۳۷۷ با درجه کارشناسی از این دانشگاه فارغ التحصیل شدم.

در سال ۱۳۸۲ دوباره در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های کشور شرکت کرده و در رشته تاریخ ایران دوره اسلامی در دانشگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) شهر قزوین مشغول تحصیل شده و بعد از ۲ سال در سال ۱۳۸۴ با درجه کارشناسی ارشد از این دانشگاه فارغ التحصیل شدم.

بعد از فراغت از تحصیل، همکاری مستمر و مداوم خود را با بنیاد ایران شناسی آذربایجان شرقی شروع کرده و به عنوان کارشناس ارشد پژوهشی در طرح‌های این بنیاد فعالیت می کنم.

حاصل این فعالیت ها، نگارش کتاب « سرگذشت بازار تبریز و بازارچه های پیرامونی در ۲۰۰ سال اخیر» و «شماری از امامزادگان و بقاع متبرکه آذربایجان شرقی» است که هر ۲ این کتاب ها به عنوان کتاب سال انتخاب شدند و بنده به عنوان کارشناس پژوهشی در این طرح ها مشارکت داشتم.

به عنوان تحصیل کرده رشته تاریخ، حیطه مطالعاتی بنده مربوط به تاریخ آذربایجان، تاریخ تبریز و تاریخ مشروطه است و در این راستا سه جلد کتاب نوشتم که شامل «انجمن ایالتی آذربایجان در دوره مشروطیت »، « تاریخ تبریز و آذربایجان از ادوار کهن تا سقوط قاجاریه» و « مطبوعات آذربایجان در دوره مشروطه بر مبنای روزنامه مجاهد» است.

در زمان کنونی دانشجوی دکترای دانشگاه تبریز در رشته تاریخ ایران دوره اسلامی و در حد تالیف رساله هستم و به عنوان نیروی متخصص و کارشناس ارشد پژوهشی بنیاد ایران شناسی در شعبه ایرانشناسی فعالیت می کنم.

س: برنامه انتخاباتی شما برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه چیست؟

ج: با توجه به تحصیلات و حیطه مطالعاتی خود در زمینه تاریخ اجتماعی، تاریخ آذربایجان و تاریخ اقتصادی آذربایجان، به عنوان شهروند ساکن تبریز بر اساس سابقه و سبقه تاریخی منطقه آذربایجان و تبریز، اعتقاد دارم که این استان و این شهر پتانسیل تبدیل شدن به یک هاب بین المللی را دارد.

حوزه اقتصادی، صنعتی، تجاری و شبکه شاه‌راها این استان می تواند آن را به عنوان مرکز برای تبادلات تجاری و سرمایه گذاری های عمده صنعتی مطرح کند.

اساس کار بنده بر اساس تخصص خود در حیطه فرهنگ، میراث فرهنگی و لزوم توجه به مباحث فرهنگی است و به عنوان نمونه مجموعه تاریخی بازار بزرگ تبریز که به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو ثبت شده است متاسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی و عدم توجه زیاد، جذب گردشگر و جهانگرد در آن روی نمی دهد و این بازار دارای سکون و رکود عجیبی شده است.

یکی از مسایلی که بنده را به عنوان فعال فرهنگی و تاریخی اذیت کرده، بعد از این همه سال که بازار تبریز ثبت جهانی یونسکو شده فکری به حال سامانه گرمایشی مطمئن آن و سامانه برق رسانی آن نشده است در حالی که این بازار ظرفیت بالقوه بسیار کارا برای تبریز از نظر اقتصادی، جذب گردشگر و جهانگرد دارد.

پیشنهاد من این است که مجموعه تاریخی بازار بزرگ تبریز یک شهردار جداگانه مانند شهردار حرم در شهر مقدس مشهد داشته باشد و این امر می تواند بازار را به سمت شکوفایی و رونق دوبار هدایت کند و دست برنامه ریزان و مسوولان را باز کند.

از طرفی شهر تبریز به عنوان بهشت خانه های تاریخی قاجاری مطرح است و در این شهر خانه های تاریخی وجود دارد که بنا به دلایلی در اختیار ادارات و سازمان های مختلف قرار گرفته یا تبدیل به دانشگاه شده اند و آنچنان که باید و شاید از ظرفیت آن ها در موضوع گردشگری و حمایت از هنرمندان استفاده نشده است در حالی که می توان این خانه را در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار داد تا آن ها آثار خود را در این خانه ها ارایه کنند و از این خانه ها باید در مسایل مربوط به هنر، بوم گردی و گردشگری استفاده بهینه کرد.

س: برنامه های ملی شما در حوزه قانونگذاری چیست؟

ج: ماهیت مجلس شورای اسلامی قانونگذاری است و نماینده ای که از یک شهر انتخاب می شود به نوعی نماینده بقیه مردم ایران نیز شناخته می شود و کاری که نماینده می تواند انجام دهد، در نظر گرفتن مزیت های نسبی کشور است و در دنیای امروزی هر کشوری که بخواهد راه پیشرفت و توسعه را فراهم کند باید مزیت های نسبی آن شناسایی شود.

کانال های ارتباطی بین شرق و غرب و لوله های نفت و گاز از مزیت های این کشور است و باید مجلس روی آن ها به طور کارشناسی کار کند تا بر اساس آن ها قدرت چانه زنی کشور در مجامع بین المللی بالا برود در حالی که به این مساله زیاد توجه نمی شود و به اصطلاح دچار « تنهایی استراتژیک ایران» شده ایم و باید از ظرفیت های خدادادی و بالقوه این سرزمین در راه توسعه، رفاه و زندگی بهتر، تربیت بهتر فرزندان و مسایلی که برای انسان مسلمان شیعه سعادتمند لازم است، استفاده شود.

لازمه یک نماینده مجلس بودن در کنار اولویت دادن به حوزه انتخابیه و منطقه خود، برآورد نیازهای یک جامعه است و باید یک افق کلی از تمام کشور پیش چشم آنان باشد زیرا یک نماینده نمی تواند در مقابل رنج، عذاب و تبعیض در یک منطقه از کشور سکوت کند چراکه این کار توهین به وجهه و جایگاه بالای قانونگذاری و تقنین در کشور است.

نامزد نمایندگی مجلس: تبریز از ظرفیت تبدیل شدن به قطب بین‌المللی برخوردار است

بر این اساس باید مزیت های نسبی کشور و منطقه تعریف شود و بر اساس این مزیت ها، قانونگذاری مرتبط با آن ها تدوین شود و بعد از اینکه قانون مبتنی بر نیازهای واقعی به مرحله تصویب رسید برای اجرا به قوه مجریه، نهادهای مجری و قوه قضاییه ارسال شود تا آن ها بتوانند کارهایی که مجلس در قالب قانون ارایه کرده را انجام دهند.

مجلس نیز باید مصوبات خود را پیگیری کند و آن ها را به ثمر برساند و تداوم و پیوستگی در این زمینه وجود داشته باشد تا مصوبات به نفع مردم، جامعه و آحاد مختلف مثمر ثمر واقع شود.

س: چرا رای می دهیم؟

ج: از آنجایی که نظام کشور ما جمهوری اسلامی است، مردم برای تعیین سرنوشت خودشان امین‌تر و امانتدارتر از صندوق های رای را نمی شناسند و حق دارند افراد مورد نظر خود را انتخاب کنند.

بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، شرکت در انتخابات هم حق و هم تکلیف است بنابراین در این جامعه که زندگی می کنیم، بر اساس قوانین مصوب، اسم آن جمهوری است و این موضوع حق رای و اسلامیت آن نیز حق تکلیف برای شرکت در انتخابات را ایجاد کرده است بنابراین به عنوان یک مسلمان در این جامعه باید برای ادای تکلیف و مطالبه حق خود رای دهیم.

شرکت در انتخابات، یک انتخاب و آزادی است که با ان می توان در تعیین سرنوشت خود حتی با یک رای تاثیرگذار بود و پس از آن نیز با توجه به حقی که بر گردن فرد منتخب ایجاد می شود وی مکلف به پاسخگویی است و این روابط متقابل در این نظام وجود دارد.

س: برنامه شما برای توسعه اقتصادی منطقه چیست؟

ج: آذربایجان مزیت های فوق العاده ای در زمینه های مختلف از جمله معدن مس سونگون، نفلین سینیت سراب و معادن طلا دارد و این مزیت ها می تواند برای توسعه کل استان کمک کنند.

بخش معدن در طی سال ها مورد غفلت واقع شده و آنچنان باید و شاید به آن توجه نشده است و باید خام فروشی معادن متوقف شود و ارزش افزوده آن ها به منطقه منتقل شود تا در خدمت توسعه و اشتغالزایی استان قرار گیرد و این موضوع رسالتی بر دوش نمایندگان است تا آن را پیگیری کنند.

بخش صنعت نیز در استان با کم کاری و کم لطفی مواجه شده است و نه تنها سرمایه گذاری در این حوزه نشده بلکه شاهد پسرفت هایی در این حوزه به ویژه در شهرک های صنعتی حومه تبریز و استان هستیم و باید دوباره این صنایع تعریف، برای آن ها سرمایه گذاری جذب و نوسازی شوند تا بتوانند نیازهای امروز جامعه را جواب دهند.

صنعت قطعه سازی تبریز یک صنعت بسیار پویا و درخشان و دارای پتانسیل بالاست و این صنعت نتوانسته آنچنان که باید و شاید کارکرد خود را انجام دهد در حالی که باید تبریز قطب خودروسازی سوم در کشور شود یا صنعت مونتاژ خودروهای خارجی در آن راه اندازی شود و این کار موجب بروز تحول شگرفی در این استان می شود.

هاب شدن آذربایجان یک دغدغه است و با توجه به شاه‌راها و شبکه های بزرگراهی کشور، متاسفانه سالیان سال بزرگراه تبریز - بازرگان به مرحله اجرا نرسیده و سرمایه گذاری خارجی و داخلی در این زمینه انجام نشده است و باید موانع موجود در این زمینه برطرف شود.

بهترین و امن ترین شبکه شاهراهی برای ارتباط ایران به اروپا، گذر از آذربایجان شرقی و تبریز است و این کار می تواند شبکه ریلی، اشتغال و خدمات را در این منطقه توسعه دهد و به سمت توسعه پایدار و ساختن زندگی خوب برای ساکنان فراهم کند.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه یازده اسفند ماه برگزار می شود.

حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر به عنوان بزرگترین حوزه کشور پس از تهران دارای ۶ کرسی در مجلس شورای اسلامی است.

از مجموع جمعیت یک میلیون و ۸۶۳ هزار و ۷۷ نفری شهرستان تبریز حدود ۷۳ درصد معادل یک میلیون و ۳۵۸ هزار ۷۵ نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

۲۷۹ داوطلب نمایندگی در این حوزه انتخابیه تایید صلاحیت شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha