کاهش حمایت آمریکایی‌ها از اوکراین با طولانی شدن جنگ

تهران-ایرنا- نتایج چندین مرکز نظرسنجی در مورد روند تحولات افکار عمومی آمریکا نسبت به نقش آفرینی واشنگتن در جنگ میان مسکو و کی‌یف نشان می‌دهد که با طولانی شدن این درگیری، حمایت شهروندان آمریکایی از اوکراین کاهش یافته است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز، ‌در آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین، آمریکایی‌ها از کمک به اوکراین حمایت می‌کردند. در آن زمان بسیاری از کارشناسان و شهروندان آمریکایی از پیروزی سریع روسیه بر اوکراین و درگیر شدن سایر کشورهای اروپایی، از جمله متحدان آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این جنگ بیم داشتند.

بر اساس نظرسنجی مشترک یوگاو و اکونومیست پیش از شروع جنگ، بیشتر آمریکایی‌ها (۷۱ درصد) روسیه را تهدیدی برای کشور خود می‌دانستند. آن‌ها همچنین از تحریم‌های اقتصادی که تقریباً بلافاصله پس از آغاز جنگ توسط دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شد، حمایت می‌کردند. در عین حال تعداد زیادی از آمریکایی‌ها نیز از کمک مالی به اوکراین برای کمک به مقابله با روسیه راضی بودند.

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی مشترک مرکز ملی افکارسنجی و آسوشیتدپرس، ‌حتی در همان دوره ابتدایی جنگ، ‌۵۱ درصد مردم آمریکا خواهان این بودند که نقش آمریکا در کمک به اوکراین «کم‌رنگ» باشد. ۵۵ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی مشترک یوگاو و اکونومیست نیز فکر می‌کردند که فرستادن نیروهای آمریکایی به اوکراین برای کمک به جنگ با سربازان روسی ایده بدی است.

این گزارش با اشاره به طولانی شدن جنگ میان روسیه و اوکراین و تغییر دیدگاه مردم آمریکا به آن نوشت: بر اساس نظرسنجی مرکز ملی افکارسنجی و آسوشیتدپرس در ماه نوامبر (آبان- آذر)، ۴۵ درصد از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که این کشور پول زیادی برای کمک به اوکراین هزینه کرده است.

کمک‌ به اوکراین به ویژه در میان جمهوری‌خواهان نامطلوب است تا جایی که ۵۹ درصد از آن‌ها معتقدند که آمریکا بیش از حد به اوکراین کمک کرده است.

میزان مخالفت با حمایت از اوکراین به طور ویژه در میان حامیان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا چشمگیر است؛ تا جایی که در نظرسنجی ایپسوس و شورای شیکاگو در امور جهانی که از ۷ تا ۱۸ سپتامبر (۱۶ تا ۲۷ شهریور) انجام شد تنها حدود یک سوم از حامیان ترامپ از حمایت مالی مداوم به اوکراین حمایت کردند.

به نوشته ای‌بی‌سی نیوز، در این مدت دولت بایدن با افکار عمومی مبارزه کرده و با وجود نارضایتی بسیاری از شهروندان آمریکایی، با همراهی کنگره بیش از ۷۵ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha