خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان قم و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه هایشان به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص موضوع های استانی و کشوری کرده است.
گفت و گوی امروز ایرنا مرکز قم با آقای امین مقومی است، وی در حالی وارد صحنه رقابت انتخاباتی مجلس شده که سوابق زیر را در کارنامه دارد.
فارغ التحصیل مهندسی عمران در کارشناسی و دارای کارشناسی ارشد مدیریت تحول.
معاون عمران و توسعه تولیت مسجد مقدس جمکران، شهردار منطقه ۵ (جمکران) قم، موسس و سرپرست شهرداری منطقه ۸ (پردیسان) قم، موسس و سرپرست شهرداری منطقه ۶(نیروگاه) قم، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در پنج دوره، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به مدت ۱۱ سال، رئیس گروه تخصصی عمران شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، عضو هیات منصفه مطبوعات استان قم، عضو و رئیس شورای بسیج مهندسین استان قم و عضو کمیسیون فنی تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد کشور.
تخصص شما در حوزه مهندسی است چه شد تصمیم گرفتید به عنوان متخصص در حوزه عمران وارد عرصه انتخابات مجلس شوید؟
در این دوره از انتخابات وظیفه سنگینی با فرمایش مقام معظم رهبری بر عهده همه کسانی است که تاثیرگذار هستند و افزایش مشارکت در انتخابات یکی از دلایل حضور بنده به دلیل لبیک به فرمایش رهبر انقلاب است.
از سوی دیگر در حوزه عمران و آبادانی استان به خصوص در جایی مانند شهر قم با ظرفیت هایی که دارد قطعا توجه ویژه به زیرساخت های عمرانی و آبادانی بسیار مهم است. یکی از نقاطی که نیاز بود تحولی در حوزه قانونگذاری و مجلس در استان در آن ایجاد شود حوزه عمران و آبادانی قم و حضور نماینده این شهر در جایگاه های تخصصی مانند کمیسیون عمران مجلس و جایی که تامین اعتبار پروژه های عمرانی صورت می گیرد محسوب می شود و این موضوع بسیار مهم است.
جامعه مهندسی در کشور دغدغه هایی علاوه بر حوزه های عمرانی در مباحث دیگر نیز دارد این در حالیست که حوزه مرتبط با مهندسی و ساختمان در اقتصاد ما نقش زیادی ایفا می کند و فارغ از این که مهندسی را هم باید به عنوان یک شاخص ببینیم باید مدنظر داشت که یک مهندس در حوزه هایی چون کارگری تا مرتبط با تولید و اشتغال و مصالح استاندارد و غیره از طریق قانونگذاری و نظارت بر قانون باید نقش موثر خود را ایفا کند.
در صورت ورود به مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت اگر شخصا در نظر داشته باشید یک طرح را ارائه و پیگیری کنید چه خواهد بود؟ اگر بخواهید نظارتی باشد از کجا شروع می کنید؟
معتقدم مجلس جمعی قانونگذاری می کنند. اگر قرار باشد هر ۲۹۰ نفر نماینده هر کدام یک طرح را دنبال کنند شاید منطقی نباشد و در این بین اولویت بندی طرح ها و لوایح مجلس نیاز به بازنگری و اصلاح دارد و این موضوع نیازمند توجه ویژه است.
در آیین نامه داخلی مجلس آمده که با ۱۵ امضا طرحی در دستور کار قرار می گیرد و این که نماینده ای در حوزه انتخابیه خود هنگام انتخابات شعاری بدهد و بخواهد هر طور شده به نتیجه برساند شاید اولویت استان نباشد.
موضوعی که شاید نیاز باشد در قوانین مختلف به آن توجه شود "مردمی سازی اقتصاد" است و مقام معظم رهبری در اجرای سیاست های اصل ۴۴ در این زمینه گلایه داشتند بنابراین مردمی سازی در حوزه اقتصاد به معیشت مردم بر می گردد و یکی از اولویت های کاری بنده در مجلس خواهد بود.
اگر بخواهیم در حوزه نظارتی هم اتفاق خوبی رخ بدهد نقش دادن به مردم برای کمک به نظارت بر حوزه های مختلف است و باید به نخبگان هر حوزه نقش لازم را داد و باید از ظرفیت های نخبگانی در حوزه های مختلف استفاده کرد.
در مورد مردمی سازی اقتصاد افراد بسیاری در دولت های گذشته شعارهای زیادی داده اند. طرح شما برای مردمی سازی اقتصاد چیست؟
به صورت مشخص یکسری ساختارها باید تغییر کند به عنوان مثال در حوزه مسکن اکنون در نهضت ملی مسکن استان اتفاق خوبی رقم خورد. ابتدا صرفا بحث آپارتمان سازی مطرح بود و با تلاش جامعه نخبگانی استان به سمتی رفتیم که با ایجاد ویلایی سازی به سمت سبک زندگی اسلامی ایرانی رفته و کاهش هزینه ها و کاهش زمان ساخت را داشته باشیم و البته معتقدم که اگر به سمت خانه های ویلایی و حیاط دار برویم لزوما به معنای مردمی سازی نیست. اگر بگوییم ویلایی سازی را ایجاد کردیم و اقتصاد مردمی سازی شد آن معنا را نمی دهد و در حوزه ویلایی سازی اگر این را دنبال کنیم که بحث راحت تر این است که زمین را واگذار کرده و مردم بسازند و این می شود مردمی سازی، اشتباه کرده ایم.
اعتقاد دارم ۲۵ درصد سهم اقتصاد ما باید در تعاونی ها باشد و مردمی سازی در نهضت ملی مسکن تنها به معنای گسترش ویلایی سازی ها نیست. در بحث ویلایی سازی یک کارگر باید سه ماه یکبار ۴۰ میلیون تومان آورده بیاورد که در وسع بسیاری از مردم نیست. لذا ساخت به نحوی باید انجام شود که شاکله کار با حمایت دولت و مجموعه های مرتبط شکل بگیرد و اسکلت کار ساخته و در ادامه از ظرفیت مردم استفاده شود و این می تواند نمونه واقعی مردمی سازی باشد. ما در پشت جبهه در زمان دفاع مقدس تا میدان جنگ همه در کنار هم بودیم یا در مساله کرونا، برادری را دیدیم و مهمترین بحث در مردمی سازی اصلاح ساختار است.
سه دولت گذشته در مورد مسکن سه طرح دادند، طرح پیشنهادی شما برای مسکن چیست؟
مسکن مهر تجربه موفقی بود. فارغ از این که در استان های مختلف در مورد زیرساخت ها و تاسیسات روبنایی چون مدرسه و درمانگاه و غیره انتقادهایی از آن بشود. البته فضای سیاست گذاری ها در دولت و مجلس به سمتی رفت که در برخی استان ها در مورد مسکن مهر می گفتند آن را حذف کنید و مردم بسازند و بدنه نخبه جامعه به عنوان کسانی که فرزندان همین مردم هستند از بدنه کار جدا شود. در مسکن مهر قم خود مردم کنار نظام مهندسی، ساختاری برای نظارت و کاهش هزینه ها ایجاد کردند و این در حالیست که هزینه ساخت در حوزه مهندسی سازی پنج درصد هزینه ساخت در جهت کلان است و اگر برخی از اطلاع رسانی های ناقص به افراد داده می شود اشخاص فاقد صلاحیت و دلال در این حوزه اقتصاد حضور دارند.
در طرح هایی که سال های اخیر انجام شده مسکن مهر در اولویت بوده و اصلاحی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد ظرفیت ویلایی سازی بود که بسیار به مردمی سازی طرح کمک می کند البته اجرای نهضت ملی مسکن لزوما نمی توان گفت ویلایی سازی باشد چرا که وقتی ویلایی سازی اطلاع رسانی شد مردم آپارتمان را انتخاب کردند و بستگی به شرایط افراد برخی حاشیه شهر و مسکن ویلایی و برخی دیگر نزدیک شهر و مسکن آپارتمانی را انتخاب می کنند.
پیشنهاد واضح شما در مورد مسکن چیست؟
اصل ساختار به صورتی باید باشد که دولت مداخله نکند به عنوان مثال زمین را رایگان یا ۹۹ ساله واگذار کند و این یک الگو است گرچه باید در آینده الگوی دیگری ببینیم که چه در مسکن ویلایی و چه در آپارتمان سازی بخشی از جمعیت هدف توان تامین مالی این موضوع را ندارند.
در قانون جهش ملی مسکن بحث صندوق ملی مسکن برای سه دهک اول دیده شده ولی اکنون در دهک های چهار تا ۶ هم برخی توانایی تامین مالی برای ساخت مسکن را ندارند لذا باید بحث اجاره داری را هم شکل دهیم چون برخی جوانان به دلیل نداشتن خانه ازدواج خود را به تاخیر می اندازند و برخی الگوهای مربوط به اجاره داری بلند مدت مانند اجاره به شرط تملیک بلند مدت هم باید در کنار ساخت و سازهای جهش تولید مسکن دیده و نیز ساخت و ساز توسط خیران دنبال شود.
برای مردم قم چه موضوعی را پیگیری می کنید و در اولویت شماست؟
شاکله آن چه که نیاز مردم قم است مقام معظم رهبری در سفر سال ۸۹ به قم و در دیدار با مردم و مسئولان بیان کردند و چارچوب کار را ارائه دادند و اگر بخواهیم نظام مسایل استان را دسته بندی کنیم شاکله همان موضوع ها باید باشد که برخی حل شده و برخی هنوز ادامه دارد.
طرح های ناتمام جدی در استان داریم مانند فرودگاه، مترو و مونوریل و نماینده مجلس به لحاظ جایگاه نظارتی و تعیین بودجه می تواند تاثیرگذار باشد.
نقیصه اصلی در حل همه معضلات قم این است که از ظرفیت نخبگانی برای حل مشکلات استفاده نمی شود و گروه مشاوری که برای برخی طرح های مذکور تشکیل شد لزوما جامعه نخبگانی نیست و باید از ظرفیت های نخبگان استان استفاده شود. معتقدیم مشاوری از بیرون استان که رتبه مرتبط با حوزه ترافیک دارد برای فرودگاه قم نظر دهد نمی تواند به خوبی مشکل گشا باشد و لزوما استفاده از جامعه نخبگانی صورت نمی گیرد. از این رو قطعا ظرفیت نخبگانی که بومی استان هستند باید مورد استفاده قرار گیرد و آنان نظر بهتر و اثرگذارتری نسبت به مشاوران دیگر استان ها دارند.
در خصوص مسکن مهر مشاوری در طراحی آن بود که هیچ شناختی از قم نداشت و گروه های مشاوره قمی در کنار او نبودند و اگر کار او ادامه می یافت برخی نقص هایی که در ۱۰۰۰ هکتاری اولیه پردیسان داشتیم تکرار می شد.
قم ظرفیت های خوبی در حوزه صنعت کفش و فرش دارد و نیازمند رفع موانع هستند، در حوزه دام و لبنیات به عنوان محور راهبردی در استان می توانیم بر چرخه امنیت غذایی کشور تاثیرگذار باشیم و برخی موانعی که پیش رو است باید برداشته شود.
یکی دیگر از موضوع های قم در حوزه مسکن است و در این شهر مهاجرپذیری را شاهدیم که بخشی از کارشناسان آن را اشکالی برای قم می بینند اما مهاجران به قم به جهت اعتقاداتی که دارند می خواهند در مجاورت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و جمکران باشند و ظرفیت بالایی برای قم از طریق قومیت های مختلف برای قانونگذاری در توسعه این شهر در زیرساخت های مرتبط با ورزش و درمان وجود دارد.
یکی دیگر از مشکلات قم این است که در حوزه نظام مسایل زیرساخت های لازم برای جوانان از طریق مجموعه های ورزشی و آموزشی نداریم و باید برای نشاط اجتماعی کار کنیم.
هم چنین ظرفیت ملی قم در حوزه های کفش و فرش باید ویژه دیده شود و جایگاه قم به نحوی است که تاکید رهبر انقلاب آن است که شهری بین المللی فارغ از ظرفیت های فرهنگی و حوزوی به جهت حضور مراجع تقلید است، قم قطب آی تی کشور است و ظرفیت های چاپ و نشر را شاهد هستیم لذا ساختار بودجه قم به عنوان جایی که همه کشور از این شهر استفاده می کنند را باید تغییر دهیم.
در نیمه شعبان از تمام کشور و خیلی از کشورهای دنیا زائر می آید و برای خدمت رسانی بهتر به مردمی که با عشق وعلاقه به قم می آیند چرا نباید ساختار بودجه در این گونه موارد اصلاح شود؟
در بودجه کشوری استان آخر هستیم چون مساحت و جمعیت به تناسب کمتری داریم و اصلاح این ساختار هم باید جدی دنبال شود چون قم در مناسبت های ملی از زائران پذیرایی می کند و بودجه ملی می خواهد.
در مورد کدام طرح های مجلس نظر دارید؟
در مورد افزایش سن بازنشستگی همین الان تبعات آن در جامعه موجود است که نیازمند پختگی بیشتری بود. این طرح مخالفان و موافقان جدی در زمان خود داشت که هنوز هم اظهار نظرها ادامه دارد و اگر نمایندگان پیشنهاد اصلاحی می دادند که در مورد سن بازنشستگی اختیار برای افراد باشد بهتر بود و باید دامنه انتخاب را برای کسی که از این ظرفیت می خواهد استفاده کند یا خیر، ایجاد کرد.
از نظر گفتمان سیاسی خودرا چطور تعریف می کنید؟
به جهت اساسی که فارغ از این که گفتمان سیاسی چه تعریفی شود محور و اولویت اصلی باید فرمان و خطی باشد که رهبری انقلاب تعریف کنند و به جهت سیاسی قاعدتا با توجه به اعتقاد و شاکله ای که وجود دارد در جایگاه اصولگرایی قرار می گیرم و گاهی اوقات چه اصولگرا یا اصلاح طلب در حوزه مسایل و توجه به فرمایشات رهبری ویژه تر باید وارد شود و این موضوع را در مجلس دنبال خواهیم کرد. اکنون شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم از گروهی حمایت کرده و سه نفر از کسانی که منتخب شدند معرفی شده اند که یکی از آنان بنده می باشم.
در مورد طرح شفافیت آرای نمایندگان نظرتان چیست؟
در شفافیت بحثی نیست و موافق هستم و اگر در مجلس می بودم برای آن اقدام می کردم. متاسفانه خیلی از کسانی که منتفع هستند، شفافیت سطح پایین را دنبال می کنند این در حالیست که مردم باید از رای نماینده مطلع باشند که نماینده شان چه می کند ولی اگر اتفاق نیافتاد شفافیت نیست؟ لذا باید موشکافی شود.
شفافیت را در حوزه هایی می خواهیم که به عنوان مثال فرار مالیاتی صورت می گیرد آن جا شفافیت برای مردم واجب تر از این است که یک نماینده چه رایی داده است. در خصوص مراودات اقتصادی و قراردادها نیز باید آرا شفاف باشد.
یک تغییر نگرش در خصوص شفافیت و گذر از مسایل جزئی به سمت مسایل کلان را باید داشته باشیم . اکنون یکی از طرح های باقیمانده طرح شفافیت است و باید تفکیک سطح شفافیت و عدم ورود را داشته باشیم. باید دامنه شفافیت را به جای این که خیلی بزرگ کنیم که نشدنی باشد در جاهایی که کاملا عملیاتی است وارد شویم که به سود مردم باشد و در اقتصاد تاثیر بگذارد و شاهد تورم نباشیم.
در مورد خود حاضرید شفاف باشید؟ در خصوص اموال خود بگویید.
یک واحد آپارتمانی در محله انسجام قم دارم، یک وسیله نقلیه تولید داخل دارم. هیچ مال دیگری به نام خود و فرزندان ندارم و البته یک خودرو ایرانی نیز در اختیار خانواده ام است.
درآمد من از سازمان نظام مهندسی استان قم است گرچه پروانه اشتغال مهندسی نیز دارم ولی به جهت جلوگیری از تعارض منافع و این که حاشیه ای بوجود نیاد آن را کنار گذاشته ام.
نمای رومی در قم زیاد شده و انتقادها در این خصوص بالا گرفته که نماد رومی متوقف شود. لطفا توضیح دهید.
قطعا مخالف نمای رومی هستیم و هنوز هم مخالف هستیم و بحث آن فارغ از تبعات و ایمنی آن بحث فرهنگی قم است که ماهیت و هویت فرهنگی قم از این موضوع آسیب دیده است.
سازمان نظام مهندسی در کمیسیون ماده پنج یک عضو بدون حق رای دارد و در دوره ای اساسنامه ای برای سیما و منظر شهری تعریف شد که نظام مهندسی نقش خود را ایفا کرد و در اجرای آن موضوع قوت و ضعف داشتیم. کمیته مرکزی در شهرداری شکل گرفت و کمیته مناطق شهرداری هنوز کامل شکل نگرفته است و در سازمان نظام مهندسی، تخلف ها در حوزه نمای رومی و حوزه های دیگر را گزارش می کنیم و تضمین قانونی برای جلوگیری از این موارد با مراجع صدور پروانه است و صرفا گزارش دهنده هستیم.
دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه امسال برگزار میشود.
نظر شما