۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۲۷
کد خبر: 85400189
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سراشیبی حمایت از حزب سوناک

۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۲۷
کد خبر: 85400189
سراشیبی حمایت از حزب سوناک

لندن – ایرنا – نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشانگر تداوم شیب نزولی محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری «ریشی سوناک» و شانس بسیار پایین این حزب برای پیروزی در انتخابات آتی است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، داده‌های آماری موسسه نظرسنجی یوگاو، نشان می‌دهد که محبوبیت این حزب در پایتخت انگلیس با اختلاف زیادی از حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) پایین‌تر است.

در نظرسنجی صورت گرفته ۱۷ درصد از پایتخت نشینان از حزب محافظه‌کار حمایت کرده‌ و این رقم در مناطق مرکزی شهر پایین‌تر است.

طبق آمارها، محبوبیت حزب محافظه‌کار در مناطق مرکزی لندن ۱۴ درصد است و به نظر می‌رسد که این حزب برای حفظ سه کرسی خود در حوزه‌های انتخابیه وست مینستر، کنزینگتون و چلسی نبرد سختی را پیش‌رو خواهد داشت.

در مقابل ۵۲ درصد از لندنی‌ها، حمایت خود را از حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» اعلام کرده و این حزب در میان تمام گروه‌های سنی، حتی افراد بازنشسته بالای ۶۵ سال از محبوبیت بالاتری برخوردار است.

پروفسور پاتریک دایموند، مدیر مؤسسه مایل‌اند که این نظرسنجی را سفارش داده است گفت که اعتبار حزب محافظه‌کار به دلیل مسائلی نظیر افزایش مالیات‌ها، کمبود مسکن مقرون به صرفه، افزایش جرم و جنایت و مشکلات دسترسی به خدمات بهداشتی به پایین‌ترین سطح رسیده است.

وی هشدار داد که محافظه‌کاران در انتخابات آتی با خطر واقعی حذف شدن در لندن، مواجه هستند.

گفتنی است که این نظرسنجی پیش از بحران اخیر حزب محافظه‌کار در رابطه با اسلام‌هراسی صورت گرفته است.

محافظه‌کاران که از گذشته با اتهام اسلام‌ستزی مواجه بوده‌اند، پس از اظهارات اهانت‌آمیز لی‌ اندرسون نماینده ارشد این حزب علیه شهردار مسلمان لندن، سیبل انتقادات گسترده‌ای در داخل قرار گرفته‌اند.

ریشی سوناک دیروز (دوشنبه) با اشتباه خواندن و فاصله گرفتن از تصدیق ادبیات وی، تلاش کرد تا بر پرونده اسلام‌ستیزی در این حزب سرپوش بگذارد.

او در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی، در پاسخ به سوالی درباره گرایش حزب محافظه‌کار به اسلام‌هراسی ادعا کرد: نه چنین‌چیزی نیست. البته همه ما، به ویژه کسانی که نماینده مجلس هستند نباید به‌نحوی صحبت کنیم که باعث دلخوری شود.

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: اظهارات لی اندرسون (که شنبه گذشته از حزب محافظه‌کار تعلیق شد) قابل قبول نبود، اشتباه بود و به همین خاطر از عضویت در حزب معلق شد.

وی افزود: کلماتی که او انتخاب کرده بود قابل قبول نبود. در شرایط کنونی که تنش‌ها بالاست کلمات حائز اهمیت هستند و همه ما وظیفه داریم که آن‌ها را با دقت استفاده کنیم.

سوناک از اظهارنظر درباره عذرخواهی نکردن اقای اندرسون طفره رفت، اما گفت که به‌عنوان نخست وزیر تلاش می‌کند تا از حرارت موضوع کم کند و «این کاری است که مردم مایلند، شاهد باشند.»

اما حمایت پاول اسکولی نماینده دیگر حزب محافظه‌کار در دفاع از سخنان اندرسون و طرح این ادعا که بخش‌هایی از پایتخت انگلیس تحت کنترل مسلمانان است و نمی‌توان در این مناطق تردد کرد، ابعاد تازه‌ای را به بحران سیاسی این حزب اضافه کرده است.

طارق احمد معاون وزیر امور خارجه انگلیس امروز (سه‌شنبه) با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اجازه دهید واضح بگویم اسلام هراسی و ایجاد ترس در مورد جوامع اشتباه است.

وی با اشاره به چالش‌های این کشور تصریح کرد که نمایندگان مجلس انگلیس نباید از طریق دامن زدن به اختلافات، اوضاع را تشدید کنند.

با این حال، رحمان چیشتی معاون پیشین وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد که سوناک نسبت به رای جامعه مسلمانان در انتخابات آتی بی‌تفاوت است.

او گفت: به نظر من سوناک نمی خواهد با جامعه مسلمانان تعامل داشته باشد، زیرا او برای اهداف سیاسی خود، به آن نیاز ندارد.

طبق برنامه اعلام شده، انتخابات آتی انگلیس قرار است در پائیز ۲۰۲۴ برگزار شود. تاریخ آن به طور دقیق مشخص نیست اما احتمال می‌رود که این رویداد سیاسی اواخر اکتبر یا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر برگزار شود.

بر اساس قریب به اتفاق نظرسنجی‌های به عمل آمده، حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات ندارد. در مقابل حزب کارگر از محبوبیت بیشتری برخوردار است اما ناظران معتقدند که این حزب نیز در سایه مشکلات اقتصادی عمیق کشور در نتیجه برگزیت، قادر به تصاحب اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان نخواهد بود و احتمال می‌رود که ناگزیر به تشکیل دولت ائتلافی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha