به گزارش ایرنا از دادگستری کل استان تهران، علی القاصی مهر در نشست بررسی نقش و تاثیر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در فرایند رسیدگی و رفع مشکلات که با حضور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برگزار شد، با اشاره به فلسفه ایجاد و تشکیل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای «تسهیل» و «تسریع» در امور مراجعان به دستگاه قضا، افزود: امروز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بهعنوان بخشی مهم و اثرگذار از بدنه دستگاه قضا در حال فعالیت هستند و نقطه آغاز فرایند دادرسی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کلید زده میشود.
وی خاطرنشان کرد: ماموریتهای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صرفا به آغاز فرایند دادرسی محدود نمیشود بلکه این دفاتر بهعنوان مرجعی که اقدامات آنها برای دستگاه قضا مورد قبول و دارای اعتبار است، در فرایند رسیدگیهای قضایی، ارسال مکاتبات و لوایح اصحاب پرونده و وکلای آنها نقش ایفا میکنند که ملاک تصمیمگیری قضات در مراجع قضایی خواهد شد.
«ماموریت ارشادی» دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
القاصی مهر «ماموریت ارشادی» دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را از جمله ماموریتهای مهم و اساسی این دفاتر برشمرد و گفت: این دفاتر بهعنوان یک عنصر راهنما و هادی در کنار مراجعان قرار دارند و به آنها کمک میکنند که بهترین شیوه را برای احقاق حقوق و دادخواهی خود انتخاب کنندو بر همین اساس از بسیاری از اشتباهات حقوقی با هدایت و ارشاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از سوی مراجعان پیشگیری بهعمل میآید؛ بنابراین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در پیشگیری از سردرگمی مراجعان، تسریع در فرایندهای دادرسی و جلوگیری از طاله دادرسی دارای نقش بسزایی هستند.
وی، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را یاریدهنده عدلیه در انجام ماموریتهای خود دانست و افزود: با توجه به رویکرد عدلیه در دوره «تحول و تعالی» مبنی بر الکترونیکی شدن اقدامات و فرایندها شکی نیست که نیاز به حضور و نقشآفرینی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بیش از پیش خواهد شد و در نتیجه صلاحیتها و دایره اقدامات آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین ضرورت دارد ظرفیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از حیث کمی و کیفی برای پاسخگویی به مراجعان تقویت شود.
رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار داشت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی همواره باید به ماموریتها و اهداف اساسی خود پایبند و فادار باشند؛ البته طبیعی است که به لحاظ کثرت کار، اشتباهاتی صورت گیرد و ناهماهنگیهایی وجود داشته باشد که ضرورت دارد این اشتباهات در اسرع وقت اصلاح شود.
وی تصریح کرد: گاهی گزارش میشود که در فرایند اقدامات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به لحاظ فقدان اشراف کافی شخص کاربر، نواقصی شکل میگیرد که تاکید میشود منشاء شکلگیری این نواقص و اشکالات شناسایی و رفع شوند؛ زیرا هر یک از این اشکالات مستقیم با حقوق مردم سر و کار دارد.
القاصی مهر با اشاره به نقش مهم و اثرگذار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در فرایند «احقاق حق» و «دادرسی»، گفت: انتظار دستگاه قضا و مجموعه قضایی استان تهران این است که دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در انجام رسالت خود صحت عمل، جلوگیری از تضییع حقوق مردم و کسب رضایت مراجعان را در دستور کار خود قرار دهند؛ زیرا نفس کار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از آنجایی که با مقوله عدالت درآمیخته، مقدس و ارزشمند است و نباید اجازه داد که شان آن دچار تزلزل شود.
وی با اشاره به نقش مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در نظارت بر کارکرد مجموعه خود، افزود: با توجه به اینکه بیشتر مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی حقوقدان هستند؛ انتظار این است که مقدمات و بدیهیات حقوقی در مجموعه آنها با اعمال نظارت و آموزش کاربران رعایت شود تا سبب تاخیر و بروز اطاله در امور مراجعان نشود.
رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش دوم این نشست پس از شنیدن مطالب مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بر ضرورت تقویت ارتباط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و واحدهای قضایی تاکید کرد و گفت: بدون شک دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بهعنوان خط مقدم در عرصه دادرسی نقش ایفا میکنند و محل اولیه رجوع مراجعان به دستگاه قضا هستند؛ بنابراین نوع برخورد و رفتار مسئولان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تصویرسازی اذهان مراجعان نسبت به دستگاه قضا بسیار مهم و قابل توجه است و تاکید میشود تکریم مراجعان بهعنوان یک اصل در دستور کار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قرار داشته باشد.
رئیس کل دادگستری استان تهران در واکنش به اظهارات یکی از حاضران درباره نحوه دریافت دادخواستهای اعسار از هزینه دادرسی در دعاوی خانواده گفت: یکی از مواردی که سبب بروز نارضایتی در میان مراجعان و افزایش بدون توجیه پروندهها میشود، این است که گاهی خوانشهای نادرستی از قوانین و مقررات وجود دارد که یکی از این موارد، مرتبط با دادخواست اعسار از هزینه دادرسی در دعاوی خانواده است.
وی افزود: بر اساس قانون حمایت خانواده، در خصوص دعاوی خانواده نیازی به تنظیم دادخواست اعسار از هزینه دادرسی بهطور جداگانه نیست و شخص میتواند ضمن دادخواست اصلی خود درخواست اعسار را ارائه دهد.
از ثبت شکایتهای «فاقد وصف کیفری» پرهیز شود
رئیس کل دادگستری استان تهران از دیگر عوامل افزایش ورودی پروندهها به دستگاه قضا را ثبت شکایتهای «فاقد وصف کیفری» عنوان کرد و گفت: بخشی از شکایتهایی که ثبت میشود فاقد وصف کیفری است و اساسا جرم محسوب نمیشود؛ بهطور مثال، بسیاری از شکایتهایی که ثبت و تبدیل به پرونده شده مرتبط با فقدان مدارک است اما باید توجه داشت که گم شدن مدارک جرم محسوب نمیشود و فاقد وصف کیفری است.
القاصیمهر در پاسخ به مطالبه مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مبنی بر گسترش ارتباط این دفاتر با مقامات ارجاع گفت: در بازدید از واحدها و مجتمعهای قضایی همواره بخشی از اشکالاتی که شناسایی و بیان میشود مرتبط با حوزه کاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است؛ بنابراین گسترش ارتباط میان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و مقامات ارجاع برای تسریع در فرایندها و تسهیل امور مراجعان یک ضرورت است که در همین رابطه به معاون فناوری اطلاعات و برنامهریزی دادگستری کل استان تهران ماموریت داده میشود تا زمینه تحقق این مهم را در بستر یک سامانه الکترونیکی ایجاد کند.
رئیس کل دادگستری استان تهران به مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی توصیه کرد تا بهمنظور ایجاد برکت در کار خود و کسب رضایت پروردگار متعال «حمایت از اشخاص بیبضاعت» را در دستور کار خود قرار دهند.
وی افزود: بدون شک بسیاری از اشخاصی که برای حقخواهی به دستگاه قضا مراجعه میکنند، بضاعت مالی ندارند اما این امر نباید تبدیل به مانعی برای احقاق حقوق آنها شود، در همین زمینه به مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی توصیه میشود تا از اشخاصی که واقعا بضاعت مالی ندارند، حمایت نمایند و اجازه ندهند که بهدلیل عدم تمکن مالی از حق خود صرف نظر کنند و اطمینان داشته باشند که این مساله رضایت پروردگار متعال را در پی خواهد داشت.
محمد کاظمی فرد رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز در این نشست گفت: دسترسی مردم باید به خدمات قضایی شبانه روزی باشد.
کاظمی فرد با تاکید بر اینکه در مسیر دستیابی به اهداف و راهبردهای سند تحول قوه قضاییه و اجرای دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی گفت: جغرافیا و زمان برای ارائه خدمات قضایی به شهروندان ایران در هر نقطه از جهان را حذف می کنیم.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: ارائه خدمات قضایی به هر فردی که نیازمند و متقاضی خدمات قضایی جمهوری اسلامی ایران است، رسالت حوزه فناوری اطلاعات بر عهده داریم و پیگیر هستیم تا بتوانیم در هر نقطه و زمان این خدمات ارائه شود.
کاظمی فرد با اشاره به اینکه با کمک شرکت های دانش بنیان، امکان دریافت خدمات قضایی برای ایرانیان خارج از کشور فراهم شده است گفت: این مسیر را دستگاه قضایی در راستای دستور مقام معظم رهبری مبنی بر دسترسی آسان به خدمات قضایی طی می کند و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در این فرآیند نقش مهمی بر عهده دارند.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از راه اندازی سامانه تنظیم برای نوبت دهی در اوقات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خبر داد و گفت: طبق آمار زمان تقریبی انتظار در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از 120دقیقه به 15 دقیقه کاهش پیدا کرده است.
حسن روحانی نیا مدیرعامل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد ها و برخی از کاستی ها گفت: اینکه دفاتر را عضوی از خانواده بزرگ عدلیه و دستگاه قضا می دانید باعث افتخار است.
روحانی نیا گفت: هدف از ارائه خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کاهش درصد حضور افراد در محاکم و ارائه خدمت همراه با کرامت به مردم است.
نظر شما