بختِ بلند کمدی‌ها حتی با قاچاق

تهران- ایرنا- قاچاق شدن «فسیل» را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل برای دیده‌شدن در اکران آنلاین دانست، قاچاقی پیش از موعدِ اکران آنلاین که هم تهدید کمدی‌های نوروزی را کاهش داد و هم از بازه طلایی تا اکران نوروزی بهره برد، توسل به واژه حساسیت‌برانگیز قاچاق و اضافه شدن به جریانِ قاچاق درام‌های اجتماعی نیز بر این اقبال افزود.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، خبر فروش ۷ میلیاردی فسیل، آن هم در نخستین روز اکران آنلاین، اتفاق قابل‌تاملی است. هرچند بعید نبود که دومین فیلم پرمخاطب پس از انقلاب، در اکران آنلاین با چنین استقبالی مواجه شود منتها برای فسیل اتفاقاتی افتاد که این استقبال، رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت.

زمان یک‌ساله اکران فسیل، عنوان دومین فیلم پرمخاطب سینمای پس از انقلاب ایران، شایعه حذف از نمایش، اعتراض تهیه‌کننده و از همه مهم‌تر، قاچاق فیلم پیش از اکران آنلاین، همگی دست به دست هم دادند تا بخت فسیل در اکران آنلاین هم بلند باشد.

فارغ از تمام دلایلی که ذکر شد، قاچاق شدن فیلم را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل برای دیده شدن در اکران آنلاین دانست. قاچاق چندساعته‌ای که قابل کنترل نبود و البته برای فیلم، بد هم نشد. اینکه چرا قاچاق فسیل که بالاترین میزان فروش ریالی تاریخ سینمای ایران را تجربه کرده، برعکس فیلم های دیگری که قاچاق شده اند به نفع این فیلم تمام می‌شود، نکته قابل توجهی است. آن هم در صورتی که فسیل هنوز روی پرده سینماهاست.

بختِ بلند کمدی‌ها حتی با قاچاق

خط و نشان کمدی‌های نوروزی و این زمان طلاییِ تا عید!

فسیل از ۲۵ اسفند سال گذشته اکران شد و اکران آن تا ۱۰ روز دیگر، یک‌ساله می‌شود. طبیعتا فیلمی که یک سال روی پرده سینماست و در این بین تا پای تیغ حذف از اکران نیز رفته، شرایط حساسی برای باقی ماندن در اکران دارد. آن هم در صورتی که امسال فیلم‌های نوروزی از ۱۶ اسفند و زودتر از همیشه اکران می‌شوند؛ فیلم‌هایی که در صدرشان، کمدی تمساح خونی قرار گرفته که با توجه به اقبال از آن در بلیت فروشی جشنواره فیلم فجر، به نظر می‌رسد با استقبال گسترده ای همراه خواهد بود. با اعلام احتمال قاچاق فسیل از خود سینماها، باید چاره ای برای دیگر فیلم‌های در راه اکران اندیشید

هرچند که در این یک سال، کمدی های زیادی آمدند و رفتند و زمزمه هایی مبنی بر شکست رکورد فسیل و ترمزی برای فروش آن توسط این فیلم ها شنیده شد، اما با این وجود نیز شرایط برای فسیل تغییر نکرد و صدر جدول در انحصار این فیلم ماند.

قاچاق فسیل تا پیش از شروع اکران های نوروزی که با ماه رمضان و اکران عید فطر نیز همراه است، اتفاق نسبتا پیش‌برنده‌ای بود که زمان اکران آنلاین آن را جلوتر انداخت تا فیلم بتواند از باکس خالی گیشه و اکران آنلاین تا زمان اکران نوروزی، سود کافی را ببرد.

«قاچاق»؛ واژه‌ای که مخاطب را قلقلک می‌دهد

از گذشته‌های دور، کلمه قاچاق با واکنش های متعددی همراه بوده است. فارغ از آن‌که بار معنایی این واژه، منفی به نظر می‌رسد اما همزمان توجه را نیز به خود جلب می‌کند. نمونه مثال دم‌دستی این اتفاق برای بسیاری از فیلم های توقیفی سینمای ایران رخ داده است.

آدم برفی پس از توقیف در جشنواره فیلم فجر، قاچاق شد و به دلیل استقبال گسترده بعدتر، اکران هم شد یا مارمولک که قاچاق شدنش تنها سه هفته پس از اکران، آن را با افت فروش مواجه کرد اما کمتر ایرانی نسبتا علاقمند به فیلم و سینما است که مارمولک را ندیده باشد.

پنجاه کیلو آلبالو یا رحمان ۱۴۰۰ و چند فیلم دیگر در سال های اخیر نیز که ممیزی های محتوایی داشتند، هم قاچاق شدند و این نشان از آن دارد که واژه قاچاق، از اساس حس کنجکاوی مخاطب را نسبت به محتوای اثر افزایش می‌دهد. از این رو فیلم فسیل که برخلاف فیلم های ذکرشده، ممیزی محتوایی نداشت نیز با توسل به واژه قاچاق توانست مخاطب بیشتری دست و پا کند و این اتفاق، به سود اکران آنلاین اثر نیز شد.

بختِ بلند کمدی‌ها حتی با قاچاق

۹+۱؛ جمعِ قاچاق شده‌ها جمع شد

نکته قابل توجه دیگر درباره فسیل، شرایط فعلی قاچاق فیلم در ایران است. در شرایطی که طی ۱۱ ماه گذشته، ۹ فیلم قاچاق شده اند و در فضای مجازی در اختیار عموم قرار گرفته‌اند، فسیل نیز با فاصله کمی از آخرین فیلم قاچاق شده یعنی شب، داخلی، دیوار منتشر می‌شود.

با آن‌که فسیل در شرایطی متفاوت نسبت به درام های اجتماعی قاچاق شده، طبق مصاحبه تهیه‌کننده با ایرنا، از جشنواره های خارجی لو نرفته و برعکسِ بسیاری از فیلم های قاچاق شده اخیر، مدت زیادی شانس اکران داشته، اما همچنان به ۹ فیلم دیگر قاچاق شده امسال می‌پیوندد. اتفاقی که تعداد فیلم های قاچاق شده امسال را به عدد ۱۰ می‌رساند و افکار عمومی را بیش از پیش در شرایط پذیرش فیلم های قاچاق شده قرار می‌دهد.

شانسِ فسیل شده‌ فیلم‌های دیگر پس از قاچاق؛ چاره‌ای بیندیشیم

تمامی اینها در کنار دلایل دیگری که می‌توان داشت، ورق قاچاق را به نفع فسیل برمی‌گرداند. اتفاقی که برای دیگر فیلم های قاچاق شده امسال ضررده بوده و منهای فیلم هایی که سرمایه خود را از سرمایه گذاری کمپانی های خارجی تامین کرده بودند برای فیلم های دیگر سرنوشت خوبی را رقم نزد. فیلم هایی چون بی‌رویا، بی‌مادر و یا جنگ جهانی سوم که توسط فارابی برای اسکار هم انتخاب شده بود از جمله فیلم های قاچاق شده ای بودند که سرمایه‌شان یک شبه بر باد رفت.

با توجه به مصاحبه اخیر تهیه کننده فسیل با خبرگزاری ایرنا و اعلام این نکته که احتمالا فیلم از خود سینماها به بیرون راه پیدا کرده، باید چاره ای برای دیگر فیلم های در حال اکران و در راه اکران اندیشید. فیلم هایی که همچون فسیل بخت بلندی پس از قاچاق در انتظارشان نخواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha