۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۳۲
کد خبر: 85407571
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کارخانه تولید محصول دانش بنیان بتن پارچه‌ای افتتاح شد

تهران-ایرنا- کارخانه و خط تولید محصول دانش بنیان بتن پارچه‌ای با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اتلاف و هدررفت آب در کانال‌های انتقال یکی از اصلی‌ترین دلایل پایین بودن راندمان استفاده از آب در بخش کشاورزی است.

به منظور رفع این مشکل هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با همکاری مجموعه‌های دانش بنیان و در راستای کمک به بهبود شاخص‌های امنیت غذایی کشورمان و افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی نسبت به بومی سازی و تجاری سازی فناوری تولید بتن پارچه‌ای برای اولین بار در کشور اقدام کرد .

محصول بتن پارچه‌ای یا رول بتن محصولی است کامپوزیتی و انعطاف‌پذیر که متشکل از پارچه‌های سه‌بعدی آغشته به پودر سیمان است.

این پارچه‌ها پس از نصب در محل موردنظر و آبپاشی، در مدت زمان اندکی، سخت شده و به یک لایه بتن نازک، مقاوم، آب‌بند و ضدحریق تبدیل می‌شود.

اجرای این محصول در کانال‌های سنتی انتقال آب کشاورزی نیاز به تخصص و مهارت خاصی نداشته و به سادگی قابل انجام است .

از مزایای این طرح می‌توان به سرعت بالای اجرا در مقایسه با روش رایج لاینینگ بتنی و کاهش چشمگیر اتلاف آب، سهولت حمل و اجرا و نصب، وابستگی کمتر به عوامل انسانی ماهر حین اجرا نسبت به روش‌های سنتی موجود لایروبی آسان در مخازن ذخیره آب و کانال‌های آبیاری، دوام بالای ۵۰ سال، امکان ترمیم و کاهش مخاطرات زیستی و عدم نیاز به لیسه‌ای کردن سطح بتن اشاره کرد.

هم اکنون و به همت هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا کارخانه تولید این محصول فناورانه و نوین در غرب تهران با حضور مسوولان سپاه پاسداران و فعالان بخش کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

کارخانه تولید محصول دانش بنیان بتن پارچه‌ای افتتاح شد

مصرف آب به‌شدت غیربهینه است

سردارعبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در مراسم افتتاح کارخانه بتن پارچه‌ای گفت: امروز توانستیم با تولید بتن پارچه ای در صحنه عمل آن چیزی که عزم و اراده بود را به مرحله اجرا و نمایش بگذاریم و به دشمنان و رقبا و آنهایی که نمی‌خواهند جمهوری اسلامی ایران به خودکفایی برسد، "ما می‌توانیم" را به رخ دشمنان بکشیم.

وی با بیان این که آب مایه حیات انسان‌ها است، افزود: متخصصان قرارگاه خاتم‌الانبیا با تولید محصول دانش بنیان توانستند با اقدامی موثر جلوی هدررفت آب را در کانال‌های انتقال آب بگیرند که این اقدام می‌تواند باعث خوشحالی و امیدواری مردم باشد .

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بیان این که جنگ آینده جهان «جنگ آب» است و اگر نتوانیم همین منابع آبی موجود را کنترل کنیم، تبدیل به بحران می‌شود، ادامه داد: در ایران وضعیت مصرف آب به‌شدت غیربهینه است و امروز اصلاح روند مصرف آب در ایران یک ضرورت است.

سردار عابد درباره پروژه های مهم این قرارگاه گفت: در هفته‌های اخیر دو پروژه مهم پسماند و پساب در استان آذربایجان شرقی و مترو در استان فارس افتتاح و به بهره برداری رسید و در موضوع ICT هم اقدامات مهمی مطرح است که در جلسه با وزیر ارتباطات توافقات خوبی انجام شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء درباره اقدامات عمرانی این مجموعه گفت: برای راه آهن شلمچه -بصره تاکنون ٨ توافقنامه نوشته شد اما متاسفانه به اجرا نرسید، اما امسال با حضور قرارگاه این اقدام عملی شد و الان مهندسان قرارگاه مشغول طراحی‌ها هستند که کار بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: در هلدینگ دریایی قرارگاه هم اقدامات بزرگی انجام شده و ساخت پل خلیج فارس را هم در دستور کار داریم؛ پروژه پل خلیج فارس برای اتصال جزیره قشم ۱۰ سال بر زمین مانده بود و عزم و اراده‌ای هم برای اجرا نبود اما به محض اینکه تصمیم برای اجرا گرفته شد قرارگاه در اجرا حاضر شد.

محمد رستمی مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروز قرارگاه خاتم الانبیاء نیز در این مراسم گفت: این مهم در زمان بسیار کم، با انجام مراحل طراحی، تولید و اجرا توسط محققین و جوانان متخصص قرارگاه سازندگی خاتم به انجام رسید که در این پروژه، عملکرد قابل تحسینی انجام دادند.

وی گفت: در چند سال اخیر، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با تمرکز بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی، نخبگان و دانشجویان بنیادی، فعالیت‌های خود را در تمام حوزه‌ها تداوم داده است. امروز، با افتتاح خط تولید بتن پارچه‌ای، یا همان رول بتن، گامی مهم در مدیریت مصرف آب برداشته‌ایم.

وی افزود: این محصول تاثیر مثبت چشمگیری در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی که بخش قابل توجهی از منابع آب قابل مدیریت کشور ما را تشکیل می‌دهد، خواهد داشت و به بهره‌وری این بخش اهمیت ویژه‌ای خواهد داد.

رستمی ادامه داد: این محصول در کاهش زمان مصرفی نیز تأثیر گذار بوده و از تجمع و تخیر آب در این حوزه جلوگیری می‌کند. همچنین، سرعت انتقال آب در کانال‌ها و انهار سنتی که در اکثر شهرهای ما و در زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود، توسط این محصول بهبود خواهد یافت. به یاد داشته باشید که بیشتر کانال‌ها و انهار ما هنوز از روش‌های سنتی و سخت برای انتقال آب استفاده می‌کنند، این محصول می‌تواند این انتقال آب را بهبود بخشد.

وی گفت: این محصول نتیجه یک همکاری موفق بین صنعت و دانشگاه است که تحت نظر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و دانشگاه جامع امام حسین (ع)به نتیجه رسیده است. این همکاری نشان‌دهنده اهمیت همکاری و هماهنگی بین دانشگاه‌ها و صنعت است تا دانش به فناوری و محصول تبدیل شود.

وی با تاکید بر نیاز به تامین منابع مالی و امکانات برای تبدیل فناوری به کالا یا محصول در جهت حل مشکلات، گفت: صحبت کردن تنها کافی نیست و برای تبدیل دانش به فناوری و محصول دیگرین حمایت‌ها نیز لازم است. حمایت‌های مالی، سرمایه‌گذاری و پذیرش ریسک‌ها توسط صنعت از اهمیت بالایی برخوردارند تا دانش بتواند به محصولات و فناوری‌های قابل استفاده تبدیل شود. قرارگاه سازندگی خاتم این مبنا را برای خود قرار داد و توانست کارهای ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف دیگر همانند این محصول به انجام برساند.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، با بیان اینکه این محصول کاملا انحصاری است، گفت: برای نخستین بار در ایران مورداستفاده قرار گرفته و تاکنون وارداتی برای آن وجود نداشت. ایران پس از انگلستان اولین کشور است که به تولید این محصول پرداخته و در حال برنامه‌ریزی برای صادرات آن به کشورهای دیگر مانند ارمنستان می‌باشد.

وی افزود: برای یک مورد برای کشور ارمنستان پنج هزار متر مربع تولید و پس از انتقال آن اجرا کردیم. درخواست آنها در فاز اول تا پنجاه هزار مترمربع بوده است.

رستمی درباره میزان ظرفیت تولید این محصول، بیان کرد: ظرفیت تولید فعلی این خط تولید حدود دو هزار مترمربع است و با افزایش خطوط تولید، این ظرفیت قابل افزایش است. روزانه تولید صدمتر مربع انجام می‌شود، اما با بهبود فرآیند، افزایش تا ده برابر این میزان و رسیدن به عدد ۱۰۰۰ مترمربع دور از دسترس نیست. این محصول می‌تواند بهبودی در کانال‌ها و لاینینگ آن‌ها و همچنین در کاهش مصرف آب، ایجاد کند. تقریباً صد نفر در کارخانه بر روی تولید این محصول مشغول هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha