مکرون: فرانسه در آینده نزدیک قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارد

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره اظهارات هفته گذشته‌اش در پاریس گفت: همان‌طور که پیش‌تر گفتم، هیچ چیزی منتفی نیست اما فرانسه در آینده نزدیک قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارد.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با روزنامه «پرووا» چاپ جمهوری چک خاطرنشان کرد: من همیشه در مورد خطوط قرمز خود صریح بوده‌ام؛ ما علیه مردم روسیه نمی‌جنگیم و منطق تشدید تنش را رد می‌کنیم.

مکرون درباره اظهاراتی که هفته گذشته بعد از میزبانی پاریس از اجلاس سران اروپا در رابطه با اعزام نیرو به اوکراین مطرح کرده بود، توضیح داد: درباره اعزام نیرو به اوکراین، همان‌طور که پیش‌تر گفتم، هیچ چیزی منتفی نیست اما فرانسه در آینده نزدیک قصد اعزام نیرو به این کشور را ندارد.

مکرون با این توضیح که سخن وی به معنای قصد پاریس برای استقرار نیروهای فرانسوی در آینده نزدیک در اوکراین نیست، خاطرنشان کرد: ما برای حمایت از اوکراین در حال بررسی هر اقدامی هستیم که بتوان آن اقدام را در خاک همان کشور انجام داد.

به نوشته خبرگزاری تاس، استفان سژورنه وزیر خارجه فرانسه نیز پیش‌تر درباره اظهارات مکرون درباره اعزام نیرو به اوکراین، توضیح داده بود: حضور نیروهای غربی در اوکراین ممکن است برای ارائه انواع خاصی از کمک‌ها، به عنوان مثال در عملیات پاکسازی مین یا آموزش سربازان اوکراینی لازم باشد اما چنین حضوری به معنی مشارکت آنها در درگیری مستقیم با روسیه نیست.

به گزارش ایرنا، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته پس از میزبانی نشستی که با حضور سران و مقام‌های بلندپایه ۲۰ کشور در پاریس برگزار شد، گفته بود: در حال حاضر ، اجماعی در میان متحدان اوکراین برای اعزام نیرو به میدان نبرد وجود ندارد اما «هیچ چیزی را نمی‌شود رد کرد. ما هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهیم تا روسیه پیروز نشود.»

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha