۸۰۰ هزار اصله نهال برای کشت در سیستان و بلوچستان آماده شد

زاهدان- ایرنا- معاون فنی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان از تولید حدود یک میلیون و ۵۹۰ هزار اصله نهال در سال گذشته خبر داد و گفت: ۸۰۰ هزار اصله آن همزمان با هفته درختکاری در این استان آماده کاشت است.

مسعود ریگی روز سه شنبه در حاشیه مراسم روز درختکاری و کاشت نهال در زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از طرح‌های خوبی که بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب در این دولت مردمی آغاز شده است، پویش کاشت یک میلیارد درخت بود که بنا به برش استانی این طرح به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: نهال های کشت شده در فضاهای سبز شهری، روستایی، پروژه جنگل کاری و بیایان زدایی مورد توجه قرار گرفته است که کشت آنها از پاییز در سیستان و بلوچستان آغاز شده است.
معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم اینک در نهالستان های استان یک میلیون نهال برای کشت سال آینده نیز وجود دارد و به محض فراهم شدن شرایط کشت، در سطح استان غرس می شوند.
ریگی با بیان اینکه با توجه به گرمسیری بودن سیستان و بلوچستان کاشت نهال متناسب با آب و هوای آن مورد توجه است، افزود: امسال یک میلیون درخت و بذر جنگلی در استان کشت شد و این روند همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، ۱۸۷هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع گستره، سیستان و بلوچستان را به بزرگترین استان کشور تبدیل کرده این استان به واسطه برخورداری از ۲ ناحیه رویشی متفاوت ایرانی تورانی و عمانی با وجود واقع شدن در منطقه گرم و خشک کشور از تنوع گیاهی برخوردار است به طوریکه وجود بیش‌از یک‌هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی که ۳۹۲ گونه آن دارای ارزش دارویی و صنعتی است گنجینه‌ای گرانبها محسوب می‌شود.

ناحیه رویشی ایرانی و تورانی سیستان و بلوچستان از شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز، زاهدان، خاش و بخشی از سراوان، سوران و مهرستان تشکیل شده که گونه‌های جنگلی شاخص آن شامل بنه، بادام کوهی، تاغ، گز، اسکنبیل و گونه های دیگری همچون زیتون وحشی، ارژن، انجیر، پده، سنجد و بادامک است.

همچنین ناحیه رویشی خلیجی و عمانی سیستان و بلوچستان شامل شهرستان‌های چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر، ایرانشهر و دلگان از نظر پوشش گیاهی دارای تنوع و غنای بیشتری است.

کهور ایرانی، کلیر، چگرد، پیر، توج، کنار، استبرق، کهور پاکستانی، داز، گز روغن، حرا، چش کنار و انار شیطان از مهمترین گونه های جنگلی ناحیه خلیجی و عمانی سیستان و بلوچستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha