رویکردهای مثبت وزارت اقتصاد موجب کارآمدی شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی شد

۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۴۲
کد خبر: 85408911
رضا وفائی یگانه * معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران
رویکردهای مثبت وزارت اقتصاد موجب کارآمدی شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی شد

تهران- ایرنا- وزارت امور اقتصادی و دارایی از آغاز کار دولت سیزدهم تاکید ویژه‌ای  بر برگزاری منظم و اثربخش جلسات شورا داشت که شناخت و آگاهی دقیق شخص وزیر اقتصاد از قوانین و ارتباطات مستمر با فعالان اقتصادی  از یک طرف و فعالیت‌های ارزشمند مرکز بهبود فضای کسب و کار از سوی دیگر، موجب کارآمدی شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی شد.

شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، از سال ۱۳۸۹ بعنوان یک نهاد قانونی و فراقوه ای به منظور برقراری ارتباط بی واسطه بین حاکمیت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی کشور شروع به فعالیت کرده است.

با تصویب قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی و طبق ماده (۷۵) این قانون، شورای گفت‌وگو "به منظور تبادل‌نظر دولت و بخش‌های خصوصی و تعاونی و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی این بخش‌ها، بررسی و رفع موانع کسب و کار و اتخاذ تصمیم مؤثر برای اقدامات لازم در چهارچوب قوانین و مقررات موجود و ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرائی مناسب به مراجع ذی‌ربط"، تشکیل شد. یک سال بعد با تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب در سال ۱۳۹۰، شورای گفت و گو با اهداف و وظایف مذکور تبدیل به یک نهاد قانونی دائمی و تاثیرگذار در کشور شد و ماده ۱۱ قانون بهبود، محدوده وظایف و اختیارات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را در ۱۰ بند تفصیل و تشریح کرد.

جلسات شورای گفت‌وگو طبق قانون حداقل یک بار در ماه برگزار می شود. همچنین به استناد ماده ۱۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، مصوبات شورا حداکثر ظرف سی روز در دستور کار هیات دولت قرار می گیرد تا در جلسه هیئت دولت مطرح و نسبت به آن تصمیم گیری شود.

از آغاز کار دولت سیزدهم، وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید ویژه‌ای بر برگزاری منظم و اثربخش جلسات شورا داشتند. شناخت و آگاهی دقیق شخص وزیر اقتصاد از قوانین و مقررات و ارتباطات مستمر ایشان با فعالان اقتصادی از یک طرف و فعالیت‌های ارزشمند مرکز بهبود فضای کسب و کار باعث شده است که مجموعه وزارت اقتصاد تحلیل دقیقی از وضعیت کسب و کار کشور و مشکلات و موانع بر سر راه فعالان اقتصادی داشته باشد این عوامل باعث شده است که جلسات شورای اقتصاد که با ریاست وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی برگزار می‌شود با کارآمدی زیادی مواجه باشد که فعالان اقتصادی قدردان این زحمات هستند قطعا استمرار این رویکرد عالمانه و توسعه گفتمان و همدلی بیشتر مدیران دستگاه‌های اجرایی با فعالان اقتصادی نوید بخش بهبود هرچه بیشتر فضای اقتصادی کشور در آینده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha