سال 1402 در روزهای پایانی خود به سر میبرد و به زودی وارد سال جدید 1403 خواهیم شد. طی سال جدید، برخی از خودروها ممکن است افزایش فروش را تجربه کنند، در حالی که دیگر خودروها به مرحله خروج از بازار نزدیک خواهند شد. همزمان با آزادسازی واردات خودرو به کشور، برخی از خودروهای وارداتی نیز در لیست محبوبترینها قرار میگیرند. رقابت بین محبوبیت و عدم محبوبیت در بخش خودروهای مونتاژی نیز ادامه دارد. براساس پیشبینیها، لاماری ایما و ماشین تویوتا کرولا 2023، میتوانند در سال 1403 با اقبال گسترده عمومی روبرو شوند.
تویوتا کرولا 2023 یک سدان محبوب
تویوتا کرولا از زمانهای دور تاکنون، خودرویی محبوب در بازار ایران بوده است. نسلهای مختلف این خودرو با پیشرانهها و چهرههای گوناگون به بازار ایران راه یافتند و تمامی آنها فروش موفقی را تجربه کردند. جدیدترین نسل این خودرو نیز هماکنون به بازار ایران رسیده است و نکته جالب آنکه چند شرکت به طور همزمان تصمیم به عرضه ماشین تویوتا کرولا 2023 گرفتهاند.
تویوتا کرولا هماکنون در نسل دوازدهم خود به سر میبرد. این نسل از سال 2018 روی خط تولید قرار دارد و اکنون در میانه عمر خود است. بنابراین فیسلیفتهای مختلفی برای این خودرو در نظر گرفته شدهاند. این خودرو در برخی بازارها نیز با نام تویوتا لوین عرضه شده است که این خودرو را نیز در کشورمان شاهد خواهیم بود.
نخستین تمونهها از ماشین تویوتا کرولا 2023، توسط شرکت معین موتور به بازار ایران عرضه شدند. این خودروها از نوع درونسوز هستند و در دو قالب تویوتا کرولا 1200 و تویوتا کرولا 1500 شناخته میشوند. تویوتا کرولا 1200 به پیشرانه 1.2 لیتری چهارسیلندر توربوشارژر مجهز است اما دیگر تیپ این خودرو یعنی تویوتا کرولا 1500، از موتور سه سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند. در حال حاضر نسخه تویوتا کرولا 1200 وارد بازار ما شده است و تویوتا کرولا 1500 نیز در آستانه ورود به بازار قرار دارد. هر دو تیپ این خودرو به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز هستند.
تویوتا کرولاهای وارداتی معین خودرو از نظر امکانات ایمنی در شرایط مطلوبی قرار دارند و دستیارهای سیستم خودران رانندگی روی آنها نصب شده است. با این حال در بخش تجهیزات رفاهی نباید انتظار خاصی از این دو مدل داشته باشید، چرا که هر دو نسخه به سادهترین امکانات ممکن مجهز شدهاند.
تویوتا کرولا هیبرید، وارداتی سایپا
علاوه بر کوشا خودرو، چند شرکت نیز تصمیم به عرضه ماشین تویوتا کرولا 2023 دارند. دومین شرکتی که این خودرو را برای مشتریان ایرانی به ارمغان خواهد آورد، سایپا است. سایپا تصمیم دارد تا نسخه هیبریدی تویوتا کرولا را به بازار ایران بفرستد. تویوتا کرولا هیبریدی سایپا، چهره متفاوتی نسبت به نسخه وارداتی معین خودرو دارد. در واقع نسخههای وارداتی معین خودرو ساخت چین هستند و برای عرضه به بازار این کشور در نظر گرفته شدهاند، در حالی که نسخههای هیبریدی سایپا چهره مرسوم این خودرو را دارند و از سبک طراحی سیال بهره میبرند.
نسخههای وارداتی تویوتا کرولا هیبرید سایپا، از تیپ الیت هستند که جزو نسخههای کمآپشن این خودرو است. تویوتا کرولا هیبریدی سایپا، از ترکیب پیشرانه 1.8 لیتری تنفس طبیعی به همراه موتور الکتریکی استفاده میکند. حداکثر راندمان این خودرو نیز 136 اسببخار قدرت و 185 نیوتنمتر گشتاور خواهد بود. سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز همچنان از نوع دیفرانسیل جلو به همراه گیربکس CVT است. البته تویوتا این گیربکس را به قابلیت بازیابی انرژی مجهز کرده است که از شتاب منفی خودرو، انرژی برای باتری جذب میکند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 4 لیتر بنزین به ازای صد کیلومتر پیمایش اعلام شده است که رقم مناسبی تلقی میشود.
نسخههای هیبریدی تویوتا کرولا که سایپا وارد ایران میکند، به تجهیزات قابل قبولی مجهز هستند. کروز کنترل تطبیقی، کمک حرکت در سربالایی، استارت دکمهای، رانندگی خودکار بین خطوط، نمایشگر لمسی با اپل کار پلی و اندروید اتو، شش ایربگ 10 نقطهای، اتوهلد، تهویه اتوماتیک، کنترل پایداری الکتریکی، ترمز اضطراری اتوماتیک، دوربین عقب، سانروف برقی و کلاستر دیجیتال بخشی از این امکانات هستند.
تویوتا لوین، همان کرولای خودمان!
علاوه بر خودروهای یاد شده، ماشین تویوتا کرولا 2023 با نام تویوتا لوین نیز به بازار ایران خواهد آمد. این خودرو توسط شرکت برساوش به ایران میآید و در قالب دو نسخه هیبریدی و توربوشارژر به دست مشتریان خواهد رسید.
تویوتا لوین از نظر ظاهری، شبیه به مدلهای جهانی این خودرو است و طراحی مشترکی با تویوتا کرولا هیبرید سایپا دارد. نسخه توربوشارژر این خودرو به پیشرانه 1.2 لیتری چهارسیلندر توربوشارژر و گیربکس CVT مجهز شده است. دیگر نسخه این خودرو یعنی تویوتا لوین هیبریدی نیز از ترکیب موتور بنزینی 1.8 لیتری و برقی استفاده میکند. بنابراین مشخصات نسخه درونسوز تویوتا لوین با تویوتا کرولا 1200 مشابه است و نسخه هیبریدی آن نیز مشخصاتی شبیه به نسخههای وارداتی سایپا دارد.
مشخصات لاماری ایما، کراساوور محبوب
آرین موتور سال 1401 را با محصول مونتاژی خود و برند لاماری آغاز کرد. نخستین و تنها محصول این شرکت از سال گذشته تاکنون، کراساوور لاماری ایما است. البته آرین موتور تصمیم دارد تا در آینده نزدیک یک سدان را نیز با برند لاماری به بازار ایران بفرستد. با این حال در حال حاضر تنها لاماری ایما را در خط تولید خود مونتاژ میکند.
آرین موتور کراساوور خود را در قالب سه نسخه به تولید میرساند که دو مدل آن از پیشرانه درونسوز بهره میبرند و یک مدل آن هیبریدی است. مشخصات لاماری ایما در نسخههای درونسوز مشابه یکدیگر هستند. هر دو تیپ این خودرو از پیشرانه چهارسیلندر 1.5 لیتری توربوشارژر بهره میبرند. حداکثر راندمان این پیشرانه 195 اسببخار قدرت و 285 نیوتنمتر گشتاور است. گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تر یا WDCT نیز وظیفه انتقال قدرت را در لاماری ایما برعهده دارد. آنگونه که در مشخصات لاماری درج شده است، هر سه تیپ این خودرو کراساوورهایی دیفرانسیل جلو هستند.
لاماری ایما X، تیپ فولآپشن از نسخه بنزینی این خودرو است. این نسخه به کیت بدنه مجهز است و امکانات بیشتری نیز دارد. از جمله تجهیزات آن میتوان به صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت، قابلیت تنظیم ارتفاع نور جلو، آینه های برقی به همراه گرمکن، صفحه نمایش دیجیتالی کیلومترشمار 10.25 اینچی، فرمان چرمی دی کات، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، استارت دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور، چراغ مخصوص روز، روکش چرمی صندلی ها، کروز کنترل، سیستم تصفیه هوا AQS، سانروف پانوراما، سنسور پارک، کول باکس و قابلیت اتصال WiFi اشاره کرد.
آخرین بخش از مشخصات لاماری را باید در مورد نسخه هیبرید بیان کرد. این نسخه نیز به موتور 1.5 لیتری توربوشارژر مجهز است اما کد موتور آن با پیشرانههای نصب شده روی مدلهای بنزینی تفاوت دارد. این پیشرانه به همراه یک موتور الکتریکی فعالیت میکند که در مجموع 174 اسببخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور آزاد میکنند. مزیت بزرگ لاماری ایما هیبریدی، سیستم دوگانه سوز برقی – بنزینی این خودرو است. این سیستم به صورت هیبریدی معمولی یا سنتی عمل میکند. بنابراین با خودرویی روبرو هستیم که نیاز به شارژ ندارد و تنها از طریق فعالیت موتور بنزینی باتریهای آن شارژ خواهند شد.
*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.
نظر شما