دبیرکل ACD: گردهمایی کشورهای آسیایی در یزد، فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری ایران است

یزد- ایرنا - دبیر مجمع گفت و گوی کشورهای همکاری آسیایی (ACD) گفت: گردهمایی کشورهای آسیایی در یزد، فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری ایران و این استان است.

به گزارش ایرنا "پورنچای دانویواتانا" روز چهارشنبه در نشست با فعالان گردشگری استان یزد افزود: برای سومین بار است که قرار است وزرای گردشگری کشورهای آسیایی گرد هم جمع شوند و لذا فرصت بسیار خوبی برای کشور ایران و شهر یزد فراهم شده است که باید نهادها و ارگان‌ها از شرایط پیش آمده استفاده کنند.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد هم در این نشست گفت: با توجه به اینکه ۶ خواهرخوانده یزد از کشورهای ACD هستند لذا از مدیرکل آسیایی این حوزه درخواست شد ارتباط های یزد و خواهرخوانده های ACD و تعریف خواهرخوانده های جدید که با شهر یزد سازگار باشد در دستور کار قرار گیرد و ظرفیت های گردشگری و اقتصادی شهر یزد به نحو احسن استفاده شود.

«فاطمه حقیرالسادات» افزود: با توجه به این که یزد به عنوان پایتخت گردشگری ACD انتخاب شده است، ضرورت دارد ظرفیت‌های یزد در زمینه های گردشگری، اقتصادی، علمی و فرهنگی توسط فعالان گردشگری برای اجلاس وزرای گردشگری در اردیبهشت ماه معرفی شود.

وی ادامه داد: دبیر کل ACD برگزاری اجلاس وزرای گردشگری در یزد را در اردیبهشت‌ماه برای یزد و همچنین برای کشور ایران فرصتی دانست تا ایران تمام ظرفیت ها و زیرساخت های گردشگری خود را به ۳۵ کشور آسیایی معرفی کند و سایر ظرفیت‌ها نیز از جمله علمی، اقتصادی و فرهنگی در حوزه های مرتبط با بخشACD می توانند معرفی شوند.

حقیرالسادات با اشاره به اینکه در این جلسه، گزارشی از فعالیت های گردشگری شهرداری و کمیسیون گردشگری شورا ارائه شد، گفت: یزد به عنوان تنها شهر ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، شاخص های بسیار خاصی داشته است و میراث کهن مردم یزد است که در حوزه علم و فناوری در آسیا حرفی برای گفتن دارد و با توجه به وجود شرکت های نوآور و خلاق در حوزه علم و فناوری و گردشگری این امکان وجود دارد ارتباطات علمی و فناوری بین یزد و ۳۵کشور آسیا عضو ACD در سال های پیش رو افزایش یابد.

نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (ACD) از امروز با حضور ۵۵ سفیر از ۱۵ ملیت در استان یزد آغاز و تا فردا ادامه دارد.

در این مجمع علاوه بر دبیر کل اکو و رییس موسسه فرهنگی آن، سفرایی از کشورهای ترکیه ، ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجکیستان ، پاکستان ، قزاقستان، اندونزی ، مالزی ، فیلیپین ، تایلند ، قرقیزستان حضور دارند.

برگزاری نشست‌های استانی با نگاه ملی به میزبانی شهرداری، استانداری و اتاق بازرگانی از جمله برنامه‌های تدوین شده برای میزبانی سفرای عضو مجمع گفت وگوی آسیا در این ۲ روز در استان است.

طرح پیشنهادی تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به (ACD) برای اولین بار توسط نخست وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ. سه. آن در سال ۲۰۰۱ مطرح و در سال ۲۰۰۲ در تایلند تأسیس شد.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با ۳۵ عضو، فراگیرترین تشکل آسیایی به شمار می‌آید که در سال ۲۰۰۲ با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأسیس شده است. عالی‌ترین ارگان تصمیم‌گیری مجمع، اجلاس وزیران امور خارجه است که سالانه دو نشست برگزار می‌کند، این دو نشست عبارتند از نشستی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و نشستی به میزبانی کشوری که ریاست مجمع را در همان سال بر عهده گرفته است.

همچنین کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسیدو به عنوان میراث مشترک بشری به جهانیان معرفی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha