انتخابات را تنها با آرا تهران نباید تحلیل کرد/ رقابت فراکسیون‌ها در مجلس آینده

تهران- ایرنا- تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تاکید بر تحلیل چند متغیری انتخابات ۱۱ اسفند گفت: این انتخابات باید با لحاظ ترکیب آرای همه حوزه‌های انتخابیه، نخبگان راه‌یافته به مجلس و ترکیب هیأت رئیسه مجلس آینده تحلیل شود.

«ناصر ایمانی» تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به سؤالی در مورد تحلیل نتایج انتخابات ۱۱ اسفند و آرایش سیاسی مجلس آینده، گفت: تحلیل‌هایی که ظرف این چند روز در فضای رسانه‌ای منتشر شده مبتنی بر آرای تهران است، اما نکته اینجاست که مجلس صرفا متشکل از نمایندگان تهران نیست و برای تحلیل انتخابات باید مجموعه ترکیب آرای حوزه‌های انتخاباتی بررسی و سپس بر اساس آن قضاوت شود و تحلیل آمار و آرای تهران به‌تنهایی ملاک نیست.

وی افزود: هم‌چنین برای این امر باید دید نخبگان و افراد صاحب تجربه‌ای که به مجلس آینده راه پیدا کرده‌اند چه کسانی هستند، معمولا این‌ها هستند که مجلس را می‌گردانند، چه از تهران باشند و چه شهرستان‌ها، بسیاری از این افراد به‌ویژه در تهران در دور دوم مشخص خواهند شد و باید منتظر نتایج دور دوم بمانیم.

ایمانی با اشاره به نقش تعیین‌کننده رئیس و هیأت رئیسه مجلس در آرایش سیاسی و جهت‌گیری مجلس آینده، تأکید کرد: بر اساس اینکه رئیس و هیأت رئیسه مجلس آینده چه کسی و کسانی باشند، به ویژه بسته به اینکه آیا قالیباف هم‌چنان رئیس مجلس آینده هست یا نه، تحلیل عملکرد مجلس دوازدهم متفاوت خواهد بود، از این‌رو در شرایط فعلی با قطعیت نمی‌توان در مورد این مطلب اظهار نظر کرد.

مجلس فعلی فراکسیون قوی نداشت، مجلس آینده هم نخواهد داشت

ایمانی در پاسخ به سوالی در مورد تأثیر حضور اصول‌گرایان بر عملکرد مجلس آینده تصریح کرد: اصول‌گرایان در مجلس فعلی هم اکثریت را در اختیار داشتند اما فراکسیون اصولگرایان تقریبا نقش خاصی ایفا نکرد و مجلس فعلی هیچ فراکسیون قدرتمندی ندارد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه شکل‌گیری فراکسیون‌ها با وجود طرف‌های مقابل معنا پیدا می‌کند، افزود: از آن‌جا که در مجلس فعلی اقلیت قوی و پرتعدادی نداشتیم، اکثریت هم ضرورتی به تشکیل یک فراکسیون قدرتمند احساس نمی‌کرد. به همین دلیل به احتمال زیاد در مجلس آینده هم یک فراکسیون قدرتمند نخواهیم داشت، چون یک اقلیت قوی در مجلس آینده حضور ندارد.

ما چون حزب نداریم پناهنده شده‌ایم به لیست، لیست محاسن حزب را ندارد ولی معایبش را دارد، فرقی هم نمی‌کند این لیست به چه فرد و جریانی تعلق داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی در مورد تکثر لیست‌ها در جریان اصول‌گرایی و ادعای تقابل برخی جریان‌ها با «پدرخوانده‌ها»، گفت: فارغ از انتخابات اخیر و حواشی مطرح شده در آن، اگر بنا باشد تکلیف انتخابات را لیست‌هایی که در آستانه انتخابات منتشر می‌شود مشخص کنند، باید به حال وضعیت سیاسی کشور تأسف خورد!

ایمانی افزود: این‌که چند روز مانده به انتخابات لیستی منتشر می‌شود و معلوم نیست چه کسانی پشت این لیست‌ها هستند و مسئولیت آن‌ها را به عهده می‌گیرند، یک نکته منفی در انتخابات ماست. وقتی افرادی لیست معرفی می کنند، مردم به پشتوانه آن‌ها به چند نفر رأی می‌دهند، اما اگر این منتخبان در مجلس عملکرد نامناسبی داشته باشند، معلوم نیست چه کسانی پاسخ‌گو خواهند بود، چون دیگر خبری از افرادی که این لیست‌ها را منتشر کرده اند، نیست.

وی ابراز داشت: این لیست‌ها درواقع «شبه ‌حزب» هستند و معایب بسیار زیادی دارند که حزب این عیب‌ها را ندارد.

در نبودِ حزب، به شبه حزب پناه برده‌ایم

ایمانی با طرح این سؤال که اگر بناست شبه حزب تشکیل دهیم چرا حزب تشکیل نمی‌دهیم، خاطرنشان کرد: وقتی حزب لیست معرفی می‌کند، مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد، برای مجلس آینده برنامه هم می‌دهد، در تمام لوایح و طرح‌هایی نیز که در مجلس مطرح می‌شود نظر می‌دهد، یعنی مسئولیت می‌پذیرد؛ ولی لیست این‌طور نیست؛ ما چون حزب نداریم پناهنده شده‌ایم به لیست، لیست محاسن حزب را ندارد ولی معایبش را دارد، فرقی هم نمی‌کند این لیست به چه فرد و جریانی تعلق داشته باشد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان این‌که در هیچ جای دنیا این رویه وجود ندارد که انتخاباتی بدون وجود حزب برگزار شود، تصریح کرد: این مسأله به این دلیل است که چون مردم نسبت به تک‌تک افراد آگاهی و شناخت ندارند، به یک حزب اعتماد می‌کنند و به آن رای می‌دهند، اگر در یک دوره عملکرد حزب مناسب نبود دوره آینده به حزب مقابل رأی می دهند؛ اما ما تنها کشوری هستیم که انتخابات برگزار می کنیم ولی حزب نداریم، به خاطر همین است که در شب انتخابات لیست‌های گمنام بیرون می‌آید.

اقلیت ضعیف باشد اکثریت قوی هم شکل نمی‌گیرد

ایمانی در پاسخ به سوالی در مورد فراکسیون‌های احتمالی مجلس آینده با توجه به سلایق راه یافته به مجلس، تأکید کرد: ما در مجلس آینده هم فراکسیون قوی و تأثیرگذاری نخواهیم داشت، چون افراد غیراصول‌گرای مجلس آینده - چه مستقلین، چه اصلاح‌طلبان- هم تعدادشان کم است، هم به لحاظ کیفی افراد ضعیفی هستند، بنابراین وقتی اقلیت ضعیف باشد، اکثریت قوی هم به وجود نخواهد آمد.

این فعال سیاسی ادامه داد: هم‌چنان که تنش‌ها در این انتخابات بین اصول‌گرایان زیاد بود تا آنجا که به نحو علنی به هم متلک می‌گفتند و کنایه‌ می‌زدند، احتمال می‌دهم در مجلس آینده هم شاهد تشکیل دو، سه فراکسیون اصول‌گرا باشیم همچنان که دو، سه لیست داشتیم؛ یعنی هیچ بعید نیست افرادی که ذیل عنوان لیست‌ها به مجلس رفته‌اند برای خودشان فراکسیون تشکیل دهند.

ایمانی با اشاره به این‌که در هر مجلسی حدود ۷۰ درصد از نمایندگان نسبت به دور قبل تغییر کرده‌اند، گفت: بنابراین نمی‌توان از تغییر آرایش مجلس نتیجه گرفت که مردم از عملکرد مجلس فعلی ناراضی‌ هستند.

وی تأکید کرد: البته این گزاره به این معنی نیست که مردم از عملکرد مجلس فعلی راضی بوده‌اند، اما نکته اینجاست که با توجه به تغییر آرایش سیاسی مجلس نسبت به هر دوره، نمی‌توان از این مقدمه منطقا نتیجه گرفت که مردم از این مجلس ناراضی‌اند، تحلیل رضایت و عدم رضایت مردم از عملکرد مجلس نیاز به آمار دیگری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha