۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۴۶
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85410430
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مولداوی نیز از معاهده نیروهای مسلح اروپا خارج می‌شود

تهران- ایرنا- دولت مولداوی به عنوان بیست و دومین کشور از معاهده تجهیزات نیروهای مسلح متعارف اروپا که متعاقب جنگ سرد بین کشورهای این قاره امضا شده بود، خارج می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، دولت مولداوی روز چهارشنبه لایحه تعلیق معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا (CFE) پس از جنگ سرد را تصویب کرد.

والریو میجا، وزیر امور سیاست دفاعی مولداوی، طی سخنانی در جلسه هیات دولت گفت که تصمیم برای تعلیق قرارداد کنترل تسلیحات در سال ۱۹۹۰ به دلیل تغییرات شرایط در اروپا گرفته شده است.

وی افزود: شرایط اروپا نسبت به زمان انعقاد این معاهده تغییر کرده است و دولت مولداوی تصمیم گرفت این معاهده را به حالت تعلیق درآورد.

وزیر امور سیاست دفاعی مولداوی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۱ کشور اروپایی این معاهده را تعلیق کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، تصمیم دولت مولداوی به پارلمان و سپس به مایا ساندو رئیس جمهوری این کشور ارائه خواهد شد. در صورت تصویب، دولت به سایر امضاکنندگان معاهده اطلاع خواهد داد. این تصمیم ۱۵۰ روز پس از این اطلاعیه رسمی لازم الاجرا خواهد بود.

پیشتر انگلیس و متحدانش از این معاهده خارج شده بودند. وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد که بریتانیا و متحدانش تصمیم گرفته اند مشارکت خود در معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا را پس از خروج روسیه از این معاهده به حالت تعلیق درآورند.

معاهده نیروهای مسلح متعارف اروپا در نوامبر ۱۹۹۰ میان نمایندگان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو با هدف کاهش تعداد تانک، موشک، هواپیما و دیگر انواع سخت‌ افزار غیرهسته‌ ای نظامی در زرادخانه‌ های دولت‌ های عضو امضا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha