زمین‌گیر شدن ۷هزار اتوبوس از پاندومی کرونا تاکنون/ اعتبار ۲۰۰ همتی برای نگهداری راه‌ها

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که از ابتدای کرونا تاکنون هفت‌هزار دستگاه اتوبوس زمین‌گیر و از ناوگان اتوبوسی کشور کاسته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «داریوش امانی» امروز (چهارشنبه) در دومین نشست تخصصی روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با هدف ارتقای ایمنی عبور و مرور سفرهای نوروزی افزود: از حدود ۶ ماه قبل نوسازی ناوگان اتوبوسی در کشور آغاز شده است، در همین راستا واردات ٨٠٠ دستگاه اتوبوس و همچنین خرید ٢٠٠ دستگاه اتوبوس تولید داخل در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: با این حال، پس از گذشت ۶ ماه هنوز یک ثبت سفارش هم انجام نشده است.

وی با اشاره به وجود ٢٨٠ هزار کیلومتر جاده در کشور، خاطرنشان‌کرد: نگهداری این محورها و مسیرها به ٢٠٠ همت اعتبار نیاز دارد، اما امسال فقط ٢۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار قرار گرفت.

امانی تصریح کرد: با وجود تلاش همکاران ما در راهداری، با این منابع مالی محدود به طور قطع برای نگهداری با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی یادآوری کرد:‌ در همه کشورها به‌منظور تامین منابع مالی این مهم، درآمدهایی همچون عوارض خودرویی، عوارض سوخت، عوارض جاده‌ای یا ترکیبی از این سه مورد در نظر گرفته می شود؛ به طور مثال در ترکیه ٧٠ درصد هزینه سوخت در زیرساخت‌ها هزینه می شود اما چنین امکانی در کشورمان وجود ندارد.

این مقام مسوول اظهار داشت: در کشور مطابق استعداد افزایش گواهینامه و ناوگان، از زیرساخت لازم برخوردار نیستیم که دلیل اصلی آن کمبود منابع مالی است.

وی به اتوبان قم -تهران اشاره کرد که گرچه در سال ١٣۵۴ ساخته شد، اما از آن زمان تاکنون تغییری نداشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به برنامه بازسازی و تجهیز مسیر ۳۵ کیلومتری فرودگاه امام خمینی(ره) تا ورودی تهران اشاره کرد که ابتدای امسال برنامه‌ریزی شد، اما گفت: تحقق این مهم به سه‌هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که چنین منابعی وجود ندارد.

این مقام مسوول همچنین با اشاره به کشته شدگان تصادفات رانندگی، اظهار داشت: مطابق آمارها، کشته شدگان بیشتر از قشر جوان و نان آوران خانه‌ها از طبقه متوسط رو به پایین هستند.

وی به طرح این پرسش پرداخت که پس از فوت نان آور خانه، چه اتفاقی برای خانواده می‌افتاد و فرزندان آن خانواده با چه عقده‌های بزرگ می‌شود؟ این موضوعات دامن ما را هم می‌گیرد و نمی‌توانیم خودمان را ببخشیم.

یک‌هزار اتوبوس فرسوده نوسازی می‌شود

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هشدار داد: مطابق بخشنامه صادره، ناوگان اتوبوس شرکت‌های دولتی باید همچون ایام اربعین در ایام نوروز به مردم خدمات‌رسانی کنند و در غیر این صورتکارت هوشمند آنها باطل می‌شود.

امانی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری سبب شده تا بخشی از اتوبوس‌ها از سرویس خارج شوند و به جاهای دیگری بروند، اضافه‌کرد: نوسازی یک‌هزار دستگاه از 9 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در سال 1403 در برنامه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha