۱۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۳۲
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85411723
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سهم صنوف خراسان جنوبی از پرداخت مالیات ۱۱ درصد است

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: صنوف و کسبه از سرجمع مالیات‌های استان حدود ۱۱ درصد را پرداخت می‌کنند ضمن اینکه از ۵۲ هزار و ۷۰۰ اظهارنامه‌ مالیاتی صنوف، حدود ۶۵ درصد اصناف خراسان‌ جنوبی معاف از پرداخت مالیات هستند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد اشرفی روز جمعه درباره درآمدهای استان در حوزه مالیات، صادرات و سایر حوزه‌ها در سال جاری اظهار کرد: حوزه درآمدها، عددی از سر جمع بخش‌های مختلف درآمدی است و در ستاد تجهیز و درآمدی استان تعریف شده که بالغ بر ۹۴ درصد آن در حوزه مالیات تعریف می‌شود.

وی گفت: امسال کل درآمد عمومی استان خراسان جنوبی حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده که ۹۴ درصد درآمدهای وصولی از محل مالیات بوده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مالیاتی که مردم پرداخت می‌کنند مجدد به استان بر می‌گردد، ادامه داد: سهم استان از درآمدهای مالیاتی کشور کمتر از نیم درصد است و آنچه در خراسان جنوبی از درآمد کشور برای توسعه و عمران استفاده می‌شود چندین برابر درآمدی است که استان اکتساب می‌کند.

وی گفت: بیش از هشت هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از محل انتقال پرونده‌های مالیاتی معادن به خراسان جنوبی یا واریز سهم استان جذب شده است.

اشرفی با بیان اینکه در ۱۱ ماه امسال بالغ بر ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال درآمد مالیاتی به حساب شهرداری‌های استان واریز شده است افزود: این اعتبارات باید برای انجام پروژه‌های زیربنایی، عمرانی، زیباسازی و خدمات شهری هزینه شود.

وی گفت: در این مدت بیش از هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال درآمد مالیاتی به حساب دهیاری‌ها و ۱۲۰ میلیارد ریال هم به حساب مناطق فاقد دهیاری واریز شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲ شهر بیرجند و قاین از فهرست مناطق کمتر توسعه‌یافته حذف شدند تصریح کرد: در خراسان جنوبی به جز بیرجند و قاین بقیه نقاط استان جزو مناطق کمتر توسعه‌یافته به حساب می‌آیند و معاف از مالیات هستند.

وی در بخش دیگری به تشریح پرداخت تسهیلات اشتغالزایی استان پرداخت و گفت: تبصره ۱۸ برای واحدهای تولیدی و کلان با درصد سود ۱۶ تا ۱۸ درصد و تبصره ۱۶ تسهیلاتی با درصد سود قرض الحسنه برای مشاغل کوچک و خانگی است که تبصره ۱۶ اکنون تغییر نام داده و در قالب جزء سه و چهار بند ب تبصره ۱۸ مطرح شده است.

اشرفی با بیان اینکه پارسال در جزء یک بند ب تبصره ۱۶، پنج هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال سهم تسهیلات مشاغل استان بوده که پنج هزار و ۳۰ میلیارد ریال از این مبلغ جذب و پرداخت شده است ادامه داد: همین تبصره امسال به جزء چهار بند «ب» تبصره ۱۸ تبدیل شده که سهم استان از این محل ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است و تاکنون بالغ بر چهار هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان جذب تسهیلات اشتغالزایی مربوط به کمیته امداد و بهزیستی استان است گفت: بهمن امسال جشن خودکفایی بیش از ۲ هزار مددجوی تحت پوشش کمیته امداد استان خراسان جنوبی با حضور رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور در بیرجند برگزار شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر دستگاه‌ اجرایی در سطح استان نداریم که کمتر از نُرم استاندارد تسهیلات اشتغالزایی پرداخت کرده باشد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری در حوزه مشاغل خانگی تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال و از محل تسهیلات جزء سه بند «ب» تبصره ۱۸ مختص نهادهای حمایتی شامل بسیج سازندگی، بنیاد برکت، بنیاد علوی و سایر موارد تاکنون ۸۵۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

اشرفی یادآور شد: از محل تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ تاکنون بالغ بر چهار هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال در همین حوزه پرداخت شده است.

وی افزود: بسیاری از تولید کنندگان و واحدهای تولیدی کوچک مقیاس در سطح استان، آگاهی یا تسلطی به تنظیم پرونده دریافت تسهیلات مطابق با شرایط بانکی ندارند که باید این آموزش و توانمندسازی مدنظر قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در ادامه از تلاش و اقدامات دولت سیزدهم برای روند نزولی نرخ تورم در کشور گفت و اظهار کرد: اگر حجم نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، تاثیر بسزایی در مهار و کنترل تورم دارد.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون به دلیل اتفاقات خوبی که در حوزه تولید استان رقم خورده، توسعه تجارت خارجی خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۴۲ درصدی از لحاظ ارزشی داشته است.

اشرفی عنوان کرد: خراسان جنوبی از لحاظ ترانزیت جزو استان‌های اول و دوم در کشور است و در زمینه ترانزیت نیز از نظر کامیون ۲۴۷ درصد و از نظر ارزش ۱۸۸ درصد افزایش داشته‌ایم.

وی افزود: همه واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان از معافیت مالیاتی ۱۰ ساله بهره‌مند می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha