آنچه در فروردین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

تهران- ایرنا- فروردین ۱۴۰۲ که از روز نخست با اعلام شعار سال و سپس تشکیل کارگروه تحقق شعار آغاز شد، اتفاقات متعددی در خود داشت که یکی از مهمترین آنها تغییرات کابینه به سود تقویت دولت و اجرای برنامه‌های مورد نظر آیت‌الله رئیسی بود که در این گزارش آنها را مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، در سالی که گذشت، دولت سیزدهم نشان داد در همه حالات و اتفاقات اعم از سختی و خوشی در کنار مردم بوده و علی رغم بسیاری از تبلیغات مسمومی که ضد انقلاب و اپوزیسیون خارج نشین و دنباله های آنها در داخل به جامعه تزریق و القا می کردند که نفس حضور رئیس جمهور در مناطق زلزله یا سیل زده یا بحرانی و امنیتی را به حاشیه بکشانند، رئیس دولت و اعضای کابینه سیزدهم از موضع خود مبنی بر افزایش ارتباط حضوری با مردم کوتاه نیامدند و همواره مشی همراهی با همه اقشار جامعه را حفظ کردند.سیاستی که بارها مورد تمجید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و یکی از محسنات دولت کنونی را ارتباط بی پرده و رو در رو با مردم ذکر کرده اند.

سال ۱۴۰۲ مثل همه‌ی سالهای دیگر زندگی، انباشته بود از شیرینی‌ها و تلخی‌ها، از خواسته‌ها و ناخواسته‌ها. در مسائل داخلی کشور پیشرفتهای چشمگیر علمی، پیشرفتهای فنّاوری، تولیدات زیربنایی انجام گرفت، که در زمره شیرینی‌ها و خبرهای خوش بود. حضور حماسی مردم در اجتماعات روز قدس و روز ۲۲ بهمن، برگزاری امن این تظاهرات بزرگ، برگزاری امن و سالم انتخابات آخر سال و حضورهای مردمی دیگر، جزو خبرهای خوش و خواسته‌های شیرین سال گذشته بود. حادثه‌ی تلخ کرمان در سالگرد شهید سلیمانی، سیل بلوچستان در اواخر سال، حوادثی که برای مأموران امنیّت و حافظان امنیّت در طول این ماه‌ها اتّفاق افتاد، جزو حوادث تلخ بود و تلخ‌تر از همه حادثه‌ی غزّه بود که جزو مسائل مهمّ بین‌المللی است.

دولت مردمی در مسیر عبور از وضعیت شکننده و نامتعادل کشور در سال ۱۴۰۰، با شروع فعالیت خود، ضمن تلاش برای ایجاد تعاملی سازنده با سه عنصر اصلی حکمرانی (دولت، مردم و نهادهای مردمی)، فراهم سازی بسترها و زیرساخت‌های لازم به منظور تحول و پیشرفت در همه ی زمینه های اقتصادی، سیاسی، ‌اجتماعی و فرهنگی را به عنوان یک هدف چند لایه و گام به گام و مبتنی بر سیاست های بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران و سند تحول دولت مردمی در دستور کار خود قرار داد.

در عرصه اقتصادی نیز که دشمن شمشیر را از رو بسته و به جنگ با ملت ایران برخاسته، دولت سیزدهم علی رغم تمام بحران آفرینی های دشمنان از جمله تلاش برای ایجاد بی اعتمادی در بازار ارز توانست رشد نقدینگی را از کانال ۴۳ به ۲۵ درصد کاهش دهد؛ تورم نقطه به نقطه را از کانال بالای ۵۰ به ۳۵ درصد برساند؛ آمار بیکاری برای نخستین بار به کانال ۷ درصدسقوط کرد؛ واردات کالاهای اساسی را به شدت کاهش داده و با افزایش حداکثری نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان داخلی که در تمام سال های گذشته بی نظیر بود، یک بار برای همیشه از قاچاق محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه به میزان بسیار زیادی بکاهد. اوضاع دارو ساماندهی شد و مشکلی از نظر تأمین برخی داروهای خاص و همچنین انسولین که از اصلی ترین اقلام دارویی بود، ایجاد نشد.

همه اینها به خاطر تلاش های دولت سیزدهم در افزایش انگیزه و امیدآفرینی برای جامعه ای است که می خواهد بعد از بیش از یک دهه بی عملی یا ترک فعل از سوی برخی مسئولان دولت های گذشته، روی آرامش در معیشت ببیند.

در نخستین ماه سال گذشته، شعار سال در روز نخست از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر مهار تورم و رشد تولید مطرح شد و دولت سیزدهم نیز بلافاصله کارگروهی برای تحقق این شعار تشکیل داد در ادامه این گزارش مروری خواهیم کرد بر آنچه در فرودین ۱۴۰۲ رخ داد؛

در فروردین ماه ۱۴۰۲ چه گذشت؟

۱ فروردین

رئیسی: برنامه اصلی دولت در ۱۴۰۲ کنترل تورم همراه با رشد پایدار اقتصادی است

آیت الله رئیسی در پیام نوروزی به ملت ایران، با تبریک فرارسیدن سال ۱۴۰۲ و همزمانی نوروز با ماه مبارک رمضان گفت: سال ۱۴۰۱ سال پر حادثه‌ای بود؛ هم تلخی داشت و هم شیرینی، هم فراز داشت و هم نشیب، اما اگر بخواهم در یک جمله بگویم، سال۱۴۰۱ سال قدرت مردم و قهرمانی ملت ایران و درخشش در میدان‌های سرنوشت‌ساز بود.

رئیس جمهور برنامه اصلی دولت در سال ۱۴۰۲ را کنترل تورم همراه با رشد پایدار اقتصادی عنوان و تصریح کرد: به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهم در سال جدید تلاش خادمان شما در دولت برای تحقق وعده‌ها از جمله «بهبود معیشت مردم، فسادستیزی، مهار تورم، تقویت تولید و افزایش اشتغال» بی‌وقفه و شبانه‌روزی خواهد بود.

رئیس‌جمهور قانون بودجه ۱۴۰۲ را به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد

روز سه شنبه یکم فروردین ۱۴۰۲ در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور» را که در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی تصویب و از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجرای اصل ۱۱۲ قانون اساسی جمهور اسلامی ایران موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد، برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

۲ فروردین

پیگیری تلفنی معاون اول رئیس جمهور از مناطق زلزله زده گلستان

دوم فروردین ماه بود که زمین لرزه نسبتاً شدید در استان گلستان و شهر آق قلا با قدرت ۵.۱ ریشتر رخ داد و معاون اول رئیس جمهور در تماسی تلفنی با استاندار گلستان آخرین وضعیت زلزله ۵.۱ ریشتری آق قلا را جویا شد.

با حضور در یادمان عملیاتی فتح‌المبین؛ معاون اول رئیس جمهور به جمع کاروان‌های راهیان نور پیوست

معاون اول رئیس جمهور صبح چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ با حضور در منطقه عملیاتی فتح‌المبین در شوش ضمن ادای احترام به شهدای ۸ سال دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره این شهدا به جمع کاروان‌های راهیان نور پیوست.

با ارسال پیام‌های جداگانه؛ آیت‌الله رئیسی حلول ماه مبارک رمضان را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت

رئیس جمهور با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت.

۳ فروردین

مخبر: تکمیل پروژه‌های بیمارستانی با ظرفیت توریست درمانی در اولویت قرار می گیرند

معاون اول رئیس جمهور در سومین روز از سال جاری از دو پروژه درحال تکمیل بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی یا زهرا (س) و کارخانه قند شهدای دزفول و یک واحد تولیدی قارچ و کمپوست بازدید کرد.

وی با اشاره به توانمندی های کشور در حوزه پزشکی، توسعه پروژه‌های بیمارستانی با ظرفیت جذب توریست درمانی را از اولویت‌های دولت برای توسعه زیرساخت ها در نظام سلامت دانست و بر گسترش این ظرفیت‌های درمانی خصوصاً در استان های مرزی تأکید کرد.

مخبر: دولت برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها برنامه دارد

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ (رشد تولید، مهار تورم) گفت: دولت سیزدهم از همان شروع فعالیت، بی اثر کردن تحریم ها را به عنوان اولویت در دستور کار دارد و امسال برنامه های خوبی در این زمینه به ثمر می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه دور زدن تحریم‌ها با خنثی سازی تحریم‌ها متفاوت است، ادامه داد: خنثی سازی تحریم‌ها به دنبال ناتوان کردن دشمن در تقابل با ما است که در این مسیر کارهای خوبی در حال انجام است.

۵ فروردین

رییس جمهور: مهار تورم و رشد تولید برنامه دائم دولت تا تحقق آن است

رییس جمهور در نخستین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ «مهار تورم و رشد تولید» را نه یک برنامه مقطعی بلکه برنامه دائم دولت تا تحقق آن دانست و وزرای اقتصادی دولت را مکلف کرد برنامه‌های پیشنهادی خود را در قالب نسخه عملیاتی و اجرایی مهار تورم و رونق تولید ارائه کنند.

در دیدار عیدانه صدها نفر از کارگزاران نظام با رئیس جمهور

آیت‌الله رئیسی: سال ۱۴۰۲ سال تداوم تلاش مضاعف و شبانه‌روزی دولت برای خدمتگزاری است

رئیس جمهور با تاکید بر بسیج همه ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی منسجم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: سال ۱۴۰۲ سال تداوم تلاش مضاعف و شبانه‌روزی دولت برای خدمتگزاری است.

۶ فروردین

دولت خود را ملزم می‌داند برای مهار تورم و در جهت تحقق شعار سال گام بردارد

رئیس جمهور در نخستین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۲ گفت: دولتمردان تلاش خواهند کرد، با تقویت نقاط قوت و شناسایی و برطرف کردن نقاط ضعف وضع موجود را اصلاح و مطالبه تحول رهبری را محقق کنند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به محور مهم «مهار تورم» در بیانات رهبر معظم انقلاب و آثار مخرب تورم در ایجاد ناترازی و بی‌عدالتی در جامعه گفت: دولت خود را ملزم می‌داند با تلاش بی‌وقفه و بیشتر از گذشته برای مهار تورم و در جهت تحقق شعار سال گام بردارد.

پیام تبریک معاون اول رئیس جمهور به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی

معاون اول رئیس جمهور با صدور پیامی قهرمانی مقتدرانه تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان در مسابقات آسیایی را به ملی پوشان و مردم ایران تبریک گفت.

۷ فروردین

اختصاص سهام عدالت به جاماندگان ابلاغ شد/ واگذاری سهم دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات

معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیأت دولت در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ مبنی بر اختصاص سهام عدالت به هر یک از مشمولان به ارزش حداکثر ۱۰۰ میلیون ریال را را ۶ فروردین ۱۴۰۲ ابلاغ کرد که این سهام از محل سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات اختصاص خواهد یافت.

هیأت وزیران به سازمان خصوصی سازی اجازه داد نسبت به واگذاری سهام دولت در بانک های ملت، تجارت و صادرات اقدام کند که بر این اساس ۲ درصد سهام بانک ملت، ۳ درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری می شود.

قیمت تضمینی برگ سبز چای ابلاغ شد

نرخ جدید خرید تضمینی برگ سبز چای برای سال ۱۴۰۲ از سوی وزیر جهادکشاورزی ابلاغ شد که بر اساس آن قیمت هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور پاسخگوی تماس‌های مردم شد

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری روز یکشنبه ۶ فروردین با حضور در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری پاسخگوی تلفنی خواسته‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات مردم از سراسر ایران مردم شد.

در ضیافت افطار با جمعی از ایتام؛ آیت‌الله رئیسی: انسان در زندگی خود نباید تسلیم محدودیت‌ها شود

آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه شنبه همزمان با سومین شب ضیافت‌الله، در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری میزبان جمعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و مسئولان این دو سازمان حمایتی بود.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انسان در زندگی خود نباید تسلیم محدودیت‌ها شود اظهار داشت: چه بسیار افراد موفقی هستند که محدودیت‌ها و کاستی‌های زندگی خود را تبدیل به انگیزه و فرصت‌هایی برای پیشرفت کرده و با توکل بر خدا و تلاش مضاعف به مدارج عالی اجتماعی رسیده اند.

در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا صورت گرفت؛ تصویب آخرین اصلاحات آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت

اعضای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در هشتاد و سومین جلسه این شورا با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای و سایر اعضا آخرین اصلاحات آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت را بررسی و تصویب کردند.

آیت‌الله رئیسی در همایش سراسری مدیران دولت: جلوی اضافه برداشت بانک‌ها گرفته شود/ مدیران شرکت‌هایی که ارزشان را برنگردانند عزل می‌شوند

رئیس جمهور در همایش سراسری مدیران دولت، توصیه‌های مهمی درباره توقف اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، برخورد قاطع با مدیران شرکت‌هایی که ارزشان را برنگردانند و ارائه اصلاحیه به مجلس برای حذف مصوبات تورم‌زا در بودجه امسال مطرح کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به معضل اضافه برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی و آثار تورمی شدید آن، تاکید کرد که این موضوع باید حل شود و جلوی اضافه برداشت این چند بانک به طور قاطع گرفته شود.

آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به سیاست‌های جدید ارزی کشور و بانک مرکزی و ضرورت اجرای این سیاست‌ها از سوی همه شرکت‌های صادراتی، تصریح کرد که اگر شرکتی ارز صادراتی خود را مطابق دستورالعمل بانک مرکزی عرضه نکند، مدیرعامل و هیات مدیره آن شرکت باید عزل شوند.

۸ فروردین

منصوری: کارگروهی در دولت برای تحقق شعار سال تشکیل شد

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» به عنوان یک راهبرد در دستور کار دولت قرار گرفته است، گفت: رئیس‌جمهور کارگروهی را برای طراحی و تبدیل همه مسائل به برنامه‌های اجرایی مأمور کرده است. این شعار به عنوان یک راهبرد و یک فرمان کاری قطعی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

مرتضوی: تلاش می‌کنیم تولیدات شرکت‌های صندوق‌های بازنشستگی افزایش قیمتی نداشته باشند

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیأت وزیران با اشاره به اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تحقق شعار «مهار تورم و افزایش تولید» در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: همه تلاش ما این است که نسبت به تولیداتی که در شرکت‌های صندوق‌های بازنشستگی زیرمجموعه وزارت کار صورت می‌گیرد، افزایش قیمتی نداشته باشیم.

میرکاظمی: می‌توانیم تورم را به زیر ۳۰ درصد برسانیم

سید مسعود میرکاظمی رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست هیأت دولت با بیان اینکه اگر اجزای تشکیل‌دهنده تورم در همه دستگاه‌ها مدیریت شود، قطعاً تورم کاهشی خواهد بود، گفت: اگر جدی عمل کنیم، می‌توانیم تورم را به زیر ۳۰ درصد هم برسانیم.

وی با اشاره به اقدامات سازمان برنامه و بودجه برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲، مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، اظهار داشت: بدهی بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی باید کاهش پیدا کند؛ در حال حاضر این بدهی‌ها از عوامل مؤثر در تورم است. تکالیف تکلیفی روی بانک‌ها باید کمتر شود. یکی دیگر از ریشه‌های تورم، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بود که با حذف ارز ترجیحی، خالص دارایی خارجی بانک مرکزی افزایش پیدا نمی‌کند.

وزیر نفت: پروژه‌های خوبی برای افزایش تولید نفت و گاز تعریف شده است

جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه نشست دولت گفت: پروژه‌های خیلی خوبی برای سال ۱۴۰۲ در بحث افزایش تولید نفت و گاز و افزایش ظرفیت پالایشی کشور تعریف شده است که قطعاً ارزآوری و اشتغالزایی خوبی را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: این پروژه‌ها و افزایش تولیدات نفت، گاز و پتروشیمی، قطعاً ارزآوری و اشتغالزایی خوبی را به همراه خواهد داشت که به‌تبع در بحث مهار تورم هم اثرگذار است.

فرزین: تلاش می‌کنیم نرخ تورم را به کانال ۲۰ تا ۳۰ درصد برسانیم

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای مهار تورم و رساندن نرخ ارز به یک عدد با ثبات همه تلاش خود را می‌کنیم، گفت: برنامه‌ای که برای مهار تورم ارائه دادیم این است که آن را به کانال ۲۰ تا ۳۰ درصد برسانیم. باید اختیاراتی به بانک مرکزی داده شود تا بتوانیم اضافه‌برداشت‌های بانک‌ها را کاهش دهیم. بخش عمده‌ای از این اضافه‌برداشت‌ها در تعدادی از بانک‌های محدود است و برنامه مشخصی داریم که آن را به حداقل برسانیم.

در شورای عالی اشتغال صورت گرفت/ ماموریت ویژه رئیس‌جمهور به وزیر کار؛ اشتغال‌آفرینی در استان‌های دارای آمار بیکاری بالاتر

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در هشتاد و چهارمین جلسه شورای‌عالی اشتغال با تأکید بر تمرکز ویژه بر اشتغال‌آفرینی در استان‌های دارای نرخ بیکاری بالاتر، به وزیر کار مأموریت داد اشتغالزایی و کاهش معضل بیکاری به‌ویژه ایجاد اشتغال برای اقشار تحصیل‌کرده در این استان‌ها را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.

وی با تأکید بر بر ضرورت تمرکز ویژه بر اشتغال‌آفرینی در استان‌های دارای نرخ بیکاری بالاتر گفت: بحمدالله آمارهای سال گذشته نشان‌دهنده کاهش بیکاری است، اما قطعا نمی‌توان به این میزان از اشتغالزایی اکتفا کرد و باید با کار و اقدام جهادی زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور: ۳۵۰ نقطه حادثه خیز به‌ویژه در مناطق صعب‌العبور اصلاح و یا رفع شد

محمد مخبر با حضور در مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی و سپس بازدید از برخی محورهای مواصلاتی تهران، در جریان اقدامات انجام شده برای کنترل وضعیت ترافیکی کشور، تسهیل عبور و مرور مسافران نوروزی در جاده‌ها و آمار تصادفات قرار گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم مصمم به نوسازی و بهسازی جاده‌های کشور است، گفت: با حضور دست‌اندرکاران و مسئولین وزارتخانه‌های مختلف در خصوص اصلاح نقاط حادثه‌خیز انجام شد که ۳۵۰ نقطه حادثه‌خیز به‌ویژه در مناطق صعب‌العبور اصلاح و یا رفع شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تکمیل زیرساخت‌ها و تغییر چهره فرهنگی از اشرافی به مردمی پیگیری می‌شود

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام محقق شدن ۸۵ درصد از برنامه تحولی این وزارتخانه در سال ۱۴۰۱، تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی و تغییر چهره فرهنگی هنری از حالت «اشرافی و تجملی و دست نیافتنی» به سمت هنر مردمی را هم از اقدامات ناتمامی برشمرد که امسال پیگیری می‌شود.

۹ فروردین

رئیس جمهور در ضیافت افطار با جمعی از اساتید و دانشمندان کشور: دانشمندان علاوه بر تلاش‌های علمی برای رفع مشکلات کشور راهکار ارائه کنند

رئیس جمهور ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات کشور را از ویژگی‌های علوم کاربردی دانست و از دانشمندان و پژوهشگران خواست علاوه بر تلاش برای پیشرفت علمی و فتح مرزهای دانش، با شناخت مسائل کشور، راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات، ارائه کنند.

آیت الله رئیسی ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات کشور را از ویژگی‌های علوم کاربردی دانست و از دانشمندان و پژوهشگران خواست علاوه بر تلاش برای پیشرفت علمی و فتح مرزهای دانش، با شناخت مسائل کشور، راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات ارائه کنند.

معاون رئیس جمهور: تعامل دولت سیزدهم با مجلس قابل مقایسه با دوره‌های گذشته نیست

سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور همکاری و هماهنگی بین قوای مجریه و مقننه را مهمترین اقدام انجام شده برای گره گشایی از مطالبات مردم دانست و گفت: دولت سیزدهم بیشترین تعامل را با مجلس شورای اسلامی در مقایسه با دوره های قبل داشته است.

آیت‌الله رئیسی: کارگروهی برای رصد و جلوگیری از تصمیمات و اقدامات تورم‌زا تشکیل شود

رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت ضمن بررسی آخرین وضعیت قیمت کالاهای اساسی به معاون اول ماموریت داد با تشکیل کارگروهی متشکل از وزارت‌ اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، ضمن رصد تصمیمات دستگاه‌های اجرایی از هرگونه تصمیمی که منجر به افزایش تورم شود، جلوگیری به عمل آورند.

سران کشورها به آیت‌الله رئیسی فرا رسیدن نوروز را تبریک گفتند

سران کشورهای ترکیه، تایلند، قزاقستان، چین، ارمنستان، ترکمنستان، مجارستان و بلاروس در پیام‌های تبریک جداگانه به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو خورشیدی، نوروز را منادی احیا و تجدید حیات طبیعت و خلقت، تجسم ارزش‌های انسانی از جمله صلح و انسان‌گرایی و باعث تقویت حسن همجواری دانستند که نقش مهمی در نزدیک کردن مردمان کشورها و تقویت و تحکیم روابط میان دولت‌ها دارد.

۱۰ فروردین

پیرو دستور رئیس جمهور انجام شد؛ اعلام نتایج بررسی علل بروز مشکلات پرداخت حقوق اسفند ۱۴۰۱ فرهنگیان و امتیازات قانون رتبه‌بندی معلمان

پیرو دستور رئیس‌جمهور به معاون اول برای بررسی سریع و دقیق علل بروز مشکلات پرداخت حقوق اسفند ۱۴۰۱ و امتیازات قانون رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان و رفع مشکل و شناسایی و برخورد با قصور وتقصیرهای احتمالی، مخبر در نامه‌ای به آیت الله رئیسی نتیجه بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه را اعلام کرد.

در نامه مخبر به آیت‌الله رئیسی آمده است: با وجود تقارن موضوع با ساعات پایانی سال، موضوع با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، خزانه‌داری کل کشور، بانک مرکزی و بانک ملی و وزارت آموزش و پرورش بررسی و حقوق اسفند و اصلاحیه آن در حداقل زمان پرداخت شد.

در نشست مجازی با اصحاب رسانه سراسر کشور؛ حسینی: دشمن در جنگ ترکیبی نهایت استفاده را از ابزار رسانه می‌کند

سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در نشست مجازی با مدیران و اصحاب رسانه سراسر کشور با موضوع «الزامات تحقق شعار سال» که با همت سازمان بسیج رسانه برگزار شد، رسانه ها را به تبیین دستاوردهای دولت و نظام و انتقاد منصفانه و سازنده فراخواند.

وی با بیان اینکه دشمن در جنگ ترکیبی و اقتصادی از ابزار رسانه نهایت استفاده را می‌کند، گفت: دشمنان و بدخواهان با خبرسازی‌های کاذب و تبلیغات روانی به دنبال تحت فشار قراردادن زندگی و معیشت مردم هستند و لازم است اصحاب رسانه و مسئولان همکاری خود را برای مقابله با این توطئه افزایش دهند.

اطلاعیه معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره صدور رای صریح دادگاه لاهه علیه دولت آمریکا

مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس جمهور در خصوص رای مهم دادگاه لاهه محکومیت صریح دولت آمریکا در ضبط اموال بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در متن اطلاعیه معاونت حقوقی رئیس جمهور آمده است؛ دیوان بین المللی دادگستری به موجب رایی که امروز در پرونده ضبط برخی اموال ایران علیه دولت آمریکا صادر کرد، مصادره اموال دولت ایران و تعدادی از بانکها و شرکت‌های ایرانی توسط دادگاه‌های آمریکا را مغایر با تعهدات آن کشور در معاهده مودت ۱۹۵۵ دانست.

بیانیه تبیینی وزارت کشور در خصوص مساله حجاب/ عقب نشینی از ارزش های دینی صورت نخواهد گرفت

وزارت کشور با صدور بیانیه ای در خصوص مساله حجاب تاکید کرد: هیچ گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

۱۱ فرودین

حسینی: جنایات رژیم پهلوی باید از زبان مبارزان زندانی تببین شود

معاون پارلمانی رئیس جمهور در دیدار با عزت الله مطهری (شاهی)، معرفی مبارزان پیش از انقلاب به نسل جوان را حائز اهمیت دانست و گفت: امروز بیش از گذشته باید نمادهای مقاومت ملت ایران در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی را به جوانان و نوجوانان معرفی کرد تا دشمنان با شیادی جای ظالم و مظلوم را عوض نکنند.

۱۲ فروردین

آیت‌الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه قرآن کریم: حجاب یک ضرورت دینی و امری قانونی است/ نگاه امام (ره) به رای مردم تشریفاتی نبود

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور در آیین گشایش سی‌امین دوره نمایشگاه قرآن کریم در مصلای تهران با بیان اینکه حجاب و عفاف یک ضرورت دینی و امری قانونی است، گفت: تبعیت از قانون مورد اجماع همه است. وی قرآن کریم را جلوه رحمانیت دانست و افزود: انسانیت انسان در پرتو ارتباط قرآن و وحی شکل می گیرد.

رییس جمهور سپس در بیست و هشتمین آیین تکریم از خادمان قرآن کریم حضور یافت و خادمان برتر در بخشهای مختلف نظیر تجلیل کردند. در این مراسم که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و جمع دیگری از مسئولان حضور داشتند، از تعدادی از خادمان قرآن کریم تجلیل شد.

۱۳ فروردین

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری: گردشگری دریایی در سواحل جنوبی توسعه می‌یابد/ امیدواریم تعطیلی پنجشنبه‌ها اجرایی شود

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری بر ضرورت توسعه اقتصاد دریا و گردشگری دریایی تاکید کرد و گفت: برنامه‌های توسعه کشور را باید به سمت سواحل به خصوص سواحل جنوبی که‌متصل به آب‌های آزاد هستند پیش ببریم.

معاون اجرایی رییس جمهوری با اشاره به آمار تردد بیش از ۴۰ میلیونی بین استانی که در جلسه توسط معاون وزیر راه ارائه شد، ادامه داد: این آمار نشانگر سازمان‌دهی ویژه بین دستگاها است؛ نزدیک به یک‌ میلیون و دویست هزار نفر از دستگاه‌های مختلف مستقر شده‌اند که سفری ایمنی، ارزان، آسان، لذت‌بخش و مفرح برای مردم فراهم شود که عدد بزرگ و ویژه‌ای است.

۱۴ فروردین

از سوی رئیس جمهور صورت گرفت؛ پذیرش استعفای وزیر آموزش و پرورش/صحرایی سرپرست وزارتخانه شد

رئیس‌جمهور با استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش موافقت کرد و رضامراد صحرایی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه برگزید.

آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار اصلاح شد

معاون اول رئیس‌جمهور اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار را به وزارت کشور ابلاغ کرد که بر اساس آن داشتن «حداقل سی سال تمام» برای قبول این مسئولیت حذف شده است.

با ابلاغ مخبر؛ سهم دولت از درآمد ارائه خدمات مکالمات ویدئویی ۸ درصد تعیین شد

معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه تعیین حق‌السهم دولت از درآمد ارائه خدمات مکالمات ویدئویی تا پایان سال ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد که بر اساس آن این رقم ۸ درصد تعیین شده است.

۱۵ فروردین

تکذیب معرفی فردی به‌ عنوان برادر رئیس‌جمهور برای پست شهرداری مشهد

برخی رسانه‌ها به نقل از عضو شورای شهر مشهد خبر داده‌اند که آقای «سید ابراهیم رئیسیون» برادر رئیس‌جمهور و از گزینه‌های تصدی پست شهرداری مشهد است که این خبر تکذیب شد.

آیت‌الله رییسی:‌ «تحول» رویکرد اصلی دولت سیزدهم است

آیت الله رییسی طی سخنانی در دیدار رمضانی مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب به بیان گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های دولت پرداخت و افزود: قهرمان سال ۱۴۰۱ ملت بزرگ ایران بود که با ایستادگی و ناکام گذاشتن دشمنان در جنگ ترکیبی خوش درخشید.

وی با اشاره به سخنان نوروزی رهبر انقلاب و ضرورت تحول‌گرایی، تحول را رویکرد اصلی دولت خواند و ادامه داد: از ابتدای دولت ماموریت خود دانسته‌ایم که نقاط ضعف کشور از جمله کسری بودجه، بالا بودن نرخ تورم، کاهش ذخایر کالاهای اساسی، افت تولید و مخدوش شدن اعتماد مردم در سرمایه‌گذاری را با شیوه‌های درست جبران و نقاط قوت کشور در همه‌ی بخش‌ها را تقویت کنیم.

در نشست جمعی از تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر؛ آیت‌الله رئیسی: هیچ تصمیم اقتصادی بدون نظر بخش خصوصی گرفته نشود

رئیس‌جمهور در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر کشور با تأکید بر تسریع بررسی و رفع موانع و رونق تولید و اتخاذ تصمیمات اقتصادی با مشورت فعالان بخش خصوصی، اعلام آمادگی کرد یک روز در هفته را برای مباشرت با تولیدکنندگان و کارآفرینان با هدف بررسی، احصاء و رفع مشکلات آنان اختصاص دهد.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

وی حمایت مالی و تامین اعتبارات، حمایت حقوقی و رفع موانع اداری و سامان دادن به بخشنامه‌های متعدد و متکثر را سه اولویت اصلی دولت برای حمایت از تولیدکنندگان و کمک به رشد تولید در کشور عنوان کرد و گفت: دولت همچنین در راستای وظایف خود نظارت بر زنجیره تولید تا مصرف را در دستور کار دارد، اما معتقد به نظارت سطح‌بندی شده و اثر بخش است، نه نظارت موازی که خود از موانع پیش روی تولیدکننده و کارآفرین محسوب می‌شود.

حضور معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم تشییع پیکر شهدای مدافع حرم/ مخبر: حمله رژیم صهیونیستی به خاک سوریه ناقض قوانین بین المللی است

معاون اول رئیس‌جمهور ضمن حضور در مراسم تشییع شهدای مدافع حرم در تهران و ادای احترام به پیکر پاک آنها، اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به خاک سوریه را نقض قوانین بین المللی و نشانه فروپاشی درونی این رژیم غاصب دانست.

با ابلاغ مصوبه دولت توسط مخبر؛ سود بازرگانی واردات خودرو برای دستگاه‌های اجرایی یک درصد شد

تهران - ایرنا - معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه جلسه ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ دولت برای تعیین سود بازرگانی یک درصدی واردات خودرو توسط دستگاه‌های اجرایی را ابلاغ کرد.

۱۶ فروردین

نشست مشترک دولت و مجلس در فضای صمیمی برگزار شد

نشست مشترک دولت و مجلس در فضای صمیمی برگزار شد که این همفکری و تعامل برای حل مشکلات کشور اثرگذار است. برگزاری این نشست ها می تواند به همدلی دولت و مجلس کمک کند.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

قالیباف در نشست مشترک دولت و مجلس: مشارکت بالا در انتخابات به معنای پیروزی انقلاب و مردم خواهد بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک دولت و مجلس در سالن اجلاس سران به میزبانی دولت و با حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، وزرا و اعضای هیأت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مشارکت در انتخابات بالا بود، هر نتیجه‌ای در آن حاصل شود، کشور، انقلاب و مردم پیروز خواهند بود و مشارکت پایین و حداقلی هر نتیجه‌ای داشته باشد، به معنی عدم موفقیت ما و کشور خواهد بود.

تاکید وحیدی بر آماده سازی زیرساخت‌ها برای تسهیل زیارت اربعین ۱۴۰۲

وزیر کشور بر لزوم بهره برداری حداکثری از زمان باقی مانده تا برگزاری مراسم اربعین، برای افزایش بیش از پیش امکانات و زیرساخت‌های لازم با هدف تسهیل هر چه بیشتر اعزام زائران تاکید کرد.

پیام تبریک نوروزی نخست‌وزیر هند و رئیس‌جمهور ویتنام به آیت‌الله‌رئیسی

نخست‌وزیر هند و رئیس جمهور ویتنام در ادامه پیام‌های تبریک سران کشورهای مختلف، فرارسیدن سال نو خورشیدی و نوروز را به رئیس جمهور کشورمان تبریک گفتند.

رئیسی در جلسه هیأت دولت: با کسانی که کالا را با قیمت ریال تولید و با نرخ ارز عرضه می‌کنند، برخورد شود

رئیس‌جمهور سخنان رهبر معظم انقلاب را چراغ راه همگان دانست و با بیان اینکه مسئولان خط مقدم این خطابه برای تحقق شعار سال هستند، ‌گفت: همه مدیران کشور مسئولیت دارند مطالبه رهبر معظم انقلاب را که مطالبه عمومی است، با نگاهی نو و طرح‌ها و برنامه‌های مدون با جدیت پیگیری و اجرایی کنند.

معاون اجرایی رییس جمهور: واریز ۱۶ هزار میلیارد تومان برای مصوبات سفرهای استانی به حساب استان‌ها

معاون اجرایی رییس جمهور از واریز بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبات سفرهای استانی به حساب استان‌ها در هفته منتهی به پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد.

با تصویب دولت؛ کمک‌هزینه مسکن کارگران در سال ۱۴۰۲ معادل ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد

سخنگوی دولت از موافقت هیأت وزیران با تعیین ۹۰۰ هزار تومان برای کمک‌هزینه مسکن کارگران پس از تصویب در شورای عالی کار خبر داد.

خاندوزی: وزارت اقتصاد برنامه مشخصی برای مهار تورم و افزایش تولید دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۲ در مهار تورم و افزایش تولید، این وزارتخانه برنامه مشخصی را در دستور کار خود قرار داده است. ابتدایی‌ترینِ آن، تسریع و فراگیر شدن صدور مجوزهای کسب و کار است که سال گذشته آغاز شده بود و تا امروز ۲۸۴ هزار کارآفرین و فعال اقتصادی توانستند مجوز خود را دریافت کنند.

توضیحات زارع‌پور درباره تغییر در ساعت گوشی‌های همراه در نخستین سال اجرای قانون عدم تغییر ساعت رسمی کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از ابتدای بروز مشکل در ساعت گوشی‌های همراه مذاکرات با تولیدکنندگان گوشی‌ها شروع شد که بخش‌هایی درست شده اما هنوز برخی گوشی ها مشکل دارند که در حال رایزنی هستیم. پارسال پس از تصویب قانون تغییر نکردن ساعت رسمی کشور در نیمه اول سال، به مراجع جهانی موضوع را اعلام کردیم. اما برخی از گوشی‌هایی که عمدتاً قدیمی بوده و یا نیازمند به روز رسانی هستند، دچار مشکل شدند.

میرکاظمی: رسما از رییس کمیسیون آموزش مجلس شکایت کرده‌ایم

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یکی از افراد تحریک کننده بود که آموزش و پرورش تخلف کند؛ رسما از او شکایت کرده‌ایم.

وحیدی: حمله ریزپرنده در اصفهان را تایید نمی‌کنیم/ نیازمند بررسی است

وزیر کشور اخبار منتشر شده درباره حمله یک فروند ریزپرنده به تاسیساتی در اصفهان را تایید نکرد و گفت: گزارش‌ها درباره این موضوع نیازمند بررسی است.

اسماعیلی: تماشاگران سینما روند افزایشی خواهد داشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با فیلم هایی که در نوبت نمایش قرار گرفته اند و با برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم روند افزایشی تماشاگران سینما ادامه خواهد داشت.

اوجی: افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست

وزیر نفت گفت: دولت و وزارت نفت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند و مردم به شایعات در این زمینه توجه نکنند.

۱۷ فروردین

آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک دولت و مجلس: نظارت مجلس ارزشمند است، ‌ اما نباید شجاعت را از مدیران سلب کند

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم از اختلاف، بگومگو و حاشیه‌سازی به شدت خسته شده‌اند، درباره جایگاه نظارتی مجلس، گفت: اینکه نمایندگان در پیگیری کار مردم احساس مسئولیت می‌کنند، ارزشمند است، اما نظارت نباید شجاعت را از مدیر اجرایی سلب کند.

آیت الله رئیسی به گزارش سازمان برنامه و بودجه که مغایرت منابع و مصارف در بودجه سال‌های گذشته دغدغه‌آفرین بوده گریزی زد و گفت: در بودجه سال جاری مغایرتی در این زمینه وجود ندارد؛ اما در عین حال با توجه به برخی تغییرات در لایحه ارائه شده از سوی دولت، به زودی لایحه‌ای برای اصلاح این موارد به مجلس ارائه می‌شود.

آغاز مذاکرات ایران عربستان پس از ۸ سال قطع روابط در پکن با میانجی‌گری چین

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین با استقبال از توافق تهران و ریاض در دیدار وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان در پکن گفت: مایل به ادامه نقش فعال در میانجیگری در خاورمیانه هستیم.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صبح ۱۷ فروردین برای نخستین بار پس از ۸ سال قطع روابط، در پکن دیدار و گفت‌وگو کردند.

تاکید مخبر بر کاهش قیمت خودرو در شورای رقابت

معاون اول رئیس‌جمهور در نامه ای خطاب به رییس شورا و مرکز ملی رقابت خواستار تجدیدنظر در قیمت گذاری خودرو در شرایط تورمی شد. مخبر در این نامه قیمت‌های پایه‌ای (کارخانه ای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایشی غیرمتعارف دانسته که آثار تورمی دارد.

آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگو با رئیس جمهور اندونزی مطرح کرد: درخواست ایران برای تشکیل جلسه اضطراری سازمان همکاری‌ اسلامی برای بررسی موضوع فلسطین

رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با همتای اندونزیایی خود ضمن تاکید بر تقویت روابط دوجانبه، به تحولات اخیر فلسطین اشاره کرد و خواستار برگزاری اجلاس اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی و تصمیم‌گیری مشترک برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی شد.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

آیت‌الله رئیسی با اشاره به روابط دیپلماتیک ۷۰ ساله تهران-جاکارتا، تقویت همکاری‌های اقتصادی و مناسبات تجاری دو کشور را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد در سال جدید همکاری‌های ایران و اندونزی جهش چشمگیری در راستای رفاه و منافع دو ملت داشته باشد.

مخبر: کاهش نقش دلار در اقتصاد کشور یک ضرورت است

معاون اول رییس‌جمهور در دومین نشست فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی با حضور جمعی از فعالان اقتصادی کاهش نقش دلار در اقتصاد کشور را ضرورت مهم دانست و گفت: باید با اتخاذ تدابیر و راهکارهای موثر، چسبندگی اقتصاد کشور به دلار را کاهش دهیم و با ایجاد مشوق‌ها و امکاناتی برای فعالان اقتصادی و واردکنندگان، شرایطی فراهم شود تا مبادلات را با ارزهای دیگر انجام دهند.

۱۸ فروردین

گفت‌وگوی تلفنی آیت‌الله رییسی با رییس جمهور ترکمنستان پیرامون موضوع فلسطین

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

رئیس جمهور در گفتگو با همتای ترکمنستانی خود با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و علیه مردم فلسطین و لبنان، بر ضرورت همگرایی کشورهای اسلامی تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی در گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و ترکیه: همگرایی بیشتر کشورهای اسلامی برای مقابله با تجاوز رژیم صهیونیستی ضروری است

رییس جمهور در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و تسری تجاوزگری‌های این رژیم به سوریه و لبنان را محکوم و همگرایی بیشتر کشورهای اسلامی برای مقابله با اقدامات این رژیم را خواستار شد.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

وی با اشاره به جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و به ویژه معتکفین در مسجدالاقصی و همچنین اهانت به این مکان شریف و مقدس، گفت: جمهوری اسلامی ایران خواستار برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی به منظور بررسی راهکارهای مقابله با ددمنشی رژیم صهیونیستی است.

آیت الله رییسی: همراهی دولت و خیرین موجب چند برابر شدن توان مقابله با محرومیت در کشور می‌شود

رئیس جمهور همفکری و همراهی دولت و خیرین را موجب چند برابر شدن ظرفیت و توان مقابله با محرومیت و فقر در کشور عنوان کرد و خواستار تلاش مضاعف همه دست‌اندرکاران و مسئولان مرتبط برای رفع فقر و محرومیت از کشور شد.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از خدمات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، توسط خیرین به شکل داوطلبانه و بدون در نظر گرفتن نفع شخصی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: کار خیر صرفاً در مسائل مالی تعریف نمی‌شود بلکه دانشمند، متخصص یا نخبه‌ای که دانش، ابتکارات و خلاقیت‌های خود را به صورت داوطلبانه به جامعه ارائه می‌دهد نیز خیّر محسوب می‌شود، از همین رو است که بر اساس احادیث و روایات اهمیت فاعل خیر از کارِ خیر بالاتر است.

۱۹ فروردین

مخبردر دیدار دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه: ایران و روسیه می‌توانند به مرکز صادرات برخی اقلام غذایی منطقه تبدیل شوند

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار با دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه ضمن بررسی آخرین وضعیت پروژه‌ها و همکاری‌های مشترک دو کشور را در چارچوب کریدور شمال – جنوب، همکاری‌های حوزه انرژی، حمل و نقل و گسترش مناسبات تجاری فیمابین بررسی گفت: ایران و روسیه می‌توانند با تولید و سرمایه‌گذاری مشترک، به مرکز صادرات برخی اقلام غذایی در منطقه تبدیل شوند و بخشی از نیازهای کشورهای منطقه را تأمین کنند.

۲۰ فروردین

آیت‌الله‌رئیسی در جلسه هیات دولت: ۱۵۰ دستاورد علمی در صنعت هسته‌ای، سند افتخار ملت ایران است

رئیس‌جمهور با گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای، درمان بیش از یک میلیون بیمار از طریق دانش هسته‌ای و همچنین دستیابی دانشمندان ایران به بیش از ۱۵۰ دستاورد علمی و فنی در صنعت هسته‌ای، آن هم در شرایط تحریم و سنگ‌اندازی دشمن را سند عزت و افتخار ملت ایران دانست.

وی درمان بیش از یک میلیون بیمار از طریق دانش هسته‌ای در کشور و همچنین دستیابی دانشمندان ایران به بیش از ۱۵۰ دستاورد علمی و فنی در صنعت هسته‌ای، آن هم در شرایط تحریم و سنگ‌اندازی دشمن را سند عزت و افتخار ملت ایران دانست و اظهار داشت: دولت مردمی خود را موظف به حمایت از این دستاوردهای بزرگ می‌داند.

در گفتگوی تلفنی رئیس‌جمهور الجزایر مطرح کرد: تاکید آیت‌الله رئیسی بر تشکیل جبهه منسجم کشورهای اسلامی علیه رژیم صهیونیستی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در ماههای اخیر جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به مردم فلسطین شدت یافته است، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر ضرورت همکاری و تشکیل جبهه واحد و منسجم کشورهای اسلامی علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت قاطع از ملت فلسطین احساس می‌شود.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

با ابراز خرسندی از روابط رو به رشد دو کشور، اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های تهران و الجزیره به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری روز به روز گسترش و ارتقا یابد.

آیت‌الله رئیسی در گفتگوی تلفنی با اسد: آینده برای جریان مقاومت روشن و امیدوارکننده است

رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه درباره تحولات سرزمین‌های اشغالی گفت: جنایت‌های رژیم صهیونیستی نشان ضعف و گواه آینده روشن و امیدوارکننده برای جریان مقاومت است.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

وی با تاکید بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه، تنها راه مبارزه با تروریسم را حمایت از حاکمیت ملی سوریه دانست.

ورود بازرسی ریاست جمهوری به موضوع تخلفات چای دبش

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان درباره پرونده تخلف در واردات چای که مربوط به یک نشان تجاری خاص است گفت: آنچه رخ داد، مربوط به مقطع خاصی بوده که بیش از حد نیاز برای واردات به شرکت مذکور ارز نیمایی تخصیص داده شد که عدد و رقم آن هم قابل توجه است.

بازرس ویژه رئیس‌جمهور در امر مبارزه با فساد افزود: بازرسی ویژه ریاست جمهوری و وزارت اطلاعات به محض اطلاع از این موضوع به این پرونده ورود کرد و اقدامات و مکاتبات لازم با وزارت جهاد، بانک مرکزی و گمرک برای کسب اطلاعات انجام شد و جلوی ادامه تخصیص ارز به آن شرکت گرفته شد و پرونده در مرجع قضایی نیز در حال رسیدگی است.

اسلامی: نقشه تقابل با آژانس را به تعامل هدفمند تبدیل کردیم

رئیس سازمان انرژی اتمی ثبت ۱۵۹ طرح دانش‌بنیان را از مهم‌ترین دستاوردهای این سازمان دانست و تصریح کرد: دشمنان در تلاش بودند با استفاده از ظرفیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار خود علیه ایران را به اوج رسانند که با سیاست اعمال شده نقشه آنها در ایجاد تقابل ایران و آژانس، به روابطی تعاملی تبدیل شد.

آیت‌الله رئیسی در دیدار با اصناف، اتحادیه‌ها و بازاریان: حمایت از اصناف سیاست اصولی دولت مردمی است/ ذخایر ارزی کشور با وجود تحریم ها قابل اتکاست

رئیس جمهور حمایت از اتحادیه‌ها و اصناف را سیاست اصولی دولت مردمی دانست و بر مشارکت موثر بخش خصوصی در اقتصاد به عنوان راهکار اساسی تحقق شعار سال تأکید کرد.

وی اصناف و اتحادیه‌ها را بهترین ناظران بر فعالیت اصناف دانست، به شرط آنکه اتحادیه‌ها با نظارت متعهدانه خود اولین مدعی تخلفات هم‌صنفان خود بوده و حقوق و منافع مصرف کننده و تولیدکننده را توامان مدنظر داشته باشند.

مرتضوی: افزایش تولید ۲۰ تا ۲۵ درصد را در برنامه داریم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست هیأت دولت با بیان اینکه برنامه این وزارتخانه برای ایجاد تحول در حوزه‌های مختلف، از جمله حوزه تولید، طراحی شده است، گفت: در این برنامه رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برنامه ما در سال ۱۴۰۲ مبتنی بر ایجاد تحول در حوزه‌های مختلف، از جمله حوزه تولید، طراحی شده است افزود: چنانچه به این هدف نائل شویم، قطعاً به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر مهار تورم و رشد تولید که ابتدای سال به آن اشاره کردند، می‌رسیم.

۲۱ فروردین

رئیس‌جمهور در مراسم شب قدر: بهترین زمینه قرب پروردگار خدمتگزاری خالصانه به مردم است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امامزاده صالح(ع) تهران، با تسلیت ایام ضربت خوردن مولای متقیان امیرمومنان علی (ع)، بر توجه و استفاده همگان و به ویژه جوانان از فرصت شب‌های مبارک قدر در مسیر بندگی و اطاعت از خدای متعال تاکید کرد.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

رئیس جمهور با اشاره به اینکه شب قدر شبی بسیار مهم و با عظمت بوده و باید از آن در راستای افزایش معرفت و شناخت بهره‌مند شد، افزود: خداوند متعال این شب را برای امت پیامبر قرار داد که بتوانند ره صد ساله و ره یک عمر را در یک شب طی کنند و هیچ کس حق ندارد با اعتقاد به لیله‌القدر در زندگی دچار یاس و ناامیدی باشد.

۲۲ فروردین

بهادری جهرمی خبر داد؛ خداحافظی میرکاظمی و ساداتی نژاد با دولت/ تغییر مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی

تهران- ایرنا- سخنگوی دولت ضمن اعلام اسامی تغییرات در کابینه دولت سیزدهم این اقدام را در راستای استفاده بهتر از ظرفیت مدیران عنوان کرد؛ بر این اساس رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهادکشاورزی با کابینه سیزدهم خداحافظی کردند و مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز تغییر یافت.

زارع‌پور: از ابتدای دولت سیزدهم ۳۳۰۰ روستا به شبکه اینترنت متصل شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری ضمن پاسخگویی پرسش‌ها، خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم در تماس‌های تلفنی با اشاره به ضرورت اتصال روستاهای کشور به شبکه اینترنت گفت: از ابتدای دولت سیزدهم نزدیک به ۳۳۰۰ روستا به اینترنت متصل شده‌اند و ۳۵۰۰ روستای فاقد اینترنت تا ۷ ماه آینده به شبکه اینترنت کشور متصل خواهند شد.

خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به کمترین میزان در ۴ سال گذشته رسید

سخنگوی اقتصادی دولت از ثبت رشد ۳۰ درصدی نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: به این ترتیب میزان رشد نقدینگی به کمترین میزان خود از سال ۹۷ تا کنون رسیده است.

سید احسان خاندوزی در نخستین نشست خبری ۱۴۰۲ در سال جدید با اعلام اینکه سیر نزولی نرخ رشد نقدینگی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آغاز شده است، گفت: نرخ رشد نقدینگی از ۴۰.۵ درصد در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۱۴۰۰ به ۳۲ درصد در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

وی با برشمردن آمارها و شاخص های کلان اقتصادی اظهار داشت: سال گذشته موفق شدیم بدون استقراض از بانک مرکزی بودجه و امور مالی دولت را مدیریت کنیم ضمن آنکه شاهد رشد هزینه عمرانی در بودجه ۱۴۰۱ بودیم.

لایحه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با امضای رئیس‌جمهور به مجلس ارسال شد

رئیس‌جمهور ۲۱ فروردین با ارسال نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

برگزاری جلسه پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان و بررسی بسترهای حقوقی، مالی و موانع اجرایی طرح با حضور مخبر

بسترهای حقوقی و سیمای تامین مالی و برخی موانع اجرایی طرح های انتقال آب دریا در چهاردهمین جلسه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ مخبر در این نشست تأکید کرد: اجرای این طرح اساسی با بهره گیری از توانمندی شرکتهای بزرگ صنعتی می‌تواند الگویی مناسب برای حل مسائل مهم کشور با بهرمندی از ظرفیت بخش‌های خصوصی و غیردولتی قرار گیرد.

۲۳ فروردین

رییس جمهور در مراسم گرامیداشت شب قدر: نیاز امروز جامعه امیدآفرینی است

آیت‌الله رییسی در سخنرانی مراسم احیای شب قدر در حرم مطهر امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه‌ نیاز امروز جامعه امیدآفرینی است، گفت: هرکس با کارش مردم را امیدوار کند، در جهت راهبرد جمهوری اسلامی ایران و حرکت کرده است.

رییس جمهور با بیان اینکه انسان باید در محضر خدا و ائمه خاضع و فروتن باشد، گفت: رمز عزت انسان تواضع در برابر خداوند است و بزرگانی چون امیرالمؤمنین، امام خمینی و شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی، در برابر خدای متعال فروتن بودند و خداوند به آنها عزت بخشید.

۲۴ فروردین

آیت‌الله رئیسی: کشورهای اسلامی با تشکیل جبهه واحد مانع از تداوم اقدامات ددمنشانه صهیونیست‌ها شوند

آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان با ابراز نگرانی عمیق از تحولات اخیر فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی به ویژه در هتک حرمت مسجد الاقصی ابراز امیدواری کرد کشورهای اسلامی با تشکیل جبهه واحد و منسجم مانع از تداوم اقدامات ددمنشانه صهیونیست‌ها شوند.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

وی با اشاره به روابط دوستانه و دیرینه دو کشور ابراز امیدواری کرد این روابط به ویژه در حوزه اقتصادی و انرژی بیش از پیش گسترش یابد و گفت: سیاست تقویت روابط با همسایگان و توسعه روابط با کشورهای اسلامی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم است.

رییس جمهور: اگر بانکی به تعهدات خود در نهضت ملی مسکن عمل نکرده باید پاسخگو باشد

آیت الله رئیسی در ششمین جلسه شورای‌عالی مسکن با تاکید بر اینکه دولت، تأمین مسکن را با تلاش مضاعف و بی‌وقفه پیگیری می‌کند، گفت: براساس قانون باید ۲۰ درصد تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن تخصیص یابد و اگر بانکی به قانون عمل نکرده باید در این خصوص پاسخگو باشد.

۲۵ فروردین

آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور قزاقستان: اتحاد قاطع مسلمانان تنها راه جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی است

آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان با تبریک ماه رمضان گفت: موضوعات مختلف جهان اسلام به ویژه تجاوز و بی‌حرمتی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، غزه و لبنان می‌طلبد که کشورهای اسلامی برای مقابله با این اقدامات تجاوزکارانه رایزنی‌ها و همکاری بیشتری داشته باشند.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

وی با اشاره به ابتکار ارائه شده توسط کشورمان برای برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی افزود: در حالی که شاهد انفعال مجامع بین‌المللی در برابر جنایات و تجاوزگری رژیم صهیونیستی هستیم، تنها پیام قاطع اتحاد و همبستگی مسلمانان می‌تواند از گسترش این تجاوزگری‌ها جلوگیری کند.

رئیس جمهور در روز قدس: عادی سازی روابط، برای رژیم صهیونیستی امنیت ساز نخواهد بود

آیت الله رئیسی با بیان اینکه اضمحلال رژیم صهیونیسیتی بسیار نزدیک است گفت: عادی سازی روابط با دولت‌های منطقه به هیچ عنوان برای رژیم صهیونیستی امنیت ساز نبوده و نخواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه نشانه‌های فروپاشی رژیم صهیونیسیتی آشکار شده است، تاکید کرد: این جمعیت در سراسر جهان اسلام نشان می‌دهد آزادی قدس بسیار نزدیک است؛ نزدیک‌تر از آنچه می‌شود تصور کرد.

مخبر در حاشیه راهپیمایی روز قدس: ان‌شاءالله به زودی شاهد پیروزی نهایی مردم فلسطین خواهیم بود

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: با بینش و رویش جدیدی که در جوانان فلسطینی ایجاد شده، مسیر عوض شده است و امیدواریم به یاری خداوند به زودی شاهد پیروزی نهایی مردم فلسطین باشیم.

۲۶ فروردین

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با حکم رییس جمهور منصوب شد

رئیس جمهور در حکمی «سیدمحمد آقامیری» را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی منصوب کرد.

نشست سران قوا به میزبانی مجلس برگزار شد

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

نشست سران قوا به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار و مهم ترین مسائل کشور مورد بحث و بررسی سران قوای سه گانه قرار گرفت.

رضایی: هدف دشمن جلوگیری از شکست محاصره اقتصادی است

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: فتنه‌های اخیر دشمن برای جلوگیری از شکست محاصره اقتصادی است، چراکه مطمئن شده‌اند و می‌دانند که محاصره اقتصادی قابل شکسته شدن است.

آیت الله رئیسی خطاب به سازمان اداری و استخدامی کشور: راهکارهای تمهید همزمانی اشتغال و فرزند پروری بانوان بررسی شود

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی جمعیت، سازمان اداری و استخدامی را مکلف کرد راهکارهای تمهید و تسهیلات همزمانی اشتغال و فرزندپروری را برای بانوان شاغل بررسی و به دبیرخانه ستاد ملی جمعیت ارائه کند.

در نشستی با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی مطرح شد؛ ماموریت رئیس جمهور به وزیر علوم برای ایجاد سازوکار جدید ارتباط دانشگاه با دولت

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت استفاده از نظرات دانشگاهیان در تصمیم‌سازی‌ها، وزیر علوم را مکلف به ایجاد یک ساز و کار جدید برای ارتباط موثر و مستمر دانشگاه با دولت کرد.

۲۷ فروردین

ماموریت رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت به وزیر اقتصاد برای مدیریت بازار بورس

آیت الله رئیسی با اشاره به تاثیر بازار بورس بر سایر بازارها، بر مدیریت وزیر اقتصاد در هماهنگ کردن همه بخش‌های مرتبط برای عملکرد صحیح این بازار تاکید کرد.

سبحانیان با تأیید هیات دولت رئیس سازمان امور مالیاتی کشور شد

سید محمدهادی‌ سبحانیان که پیش از این معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی بود، از سوی سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد به عنوان رئیس جدید سازمان مالیاتی به هیات دولت پیشنهاد شده بود و اعضای دولت در جلسه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ ضمن موافقت با پیشنهاد وزیر اقتصاد، سبحانیان را به عنوان رئیس سازمان مالیاتی کشور انتخاب کرد.

آیت الله رئیسی در نشست صمیمی جمعی از نوجوانان و دانش‌آموزان: گره‌های ذهنی نسل جوان باید رفع شود تا یک شبهه تبدیل به مسئله لاینحل نشود

رئیس جمهور در نشستی با نوجوانان دهه هشتادی گفت: رفع گره‌های ذهنی جوانان و نوجوانان وظیفه بسیار خطیری است که باید در مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد تا یک شبهه تبدیل به مسئله لاینحل نشود.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر حمایت دولت از افتخارآفرینان در المپیادهای علمی، مدال‌آوران و حتی شرکت‌کنندگان در المپیادها را جزو مفاخر کشور دانست و با اشاره به سرعت رشد علم و فناوری در دنیا گفت: گستردگی و فراگیری فناوری در جهان امروز ایجاب می‌کند مربیان و معلمان نظام آموزشی نیز متناسب با رشد فناوری به‌روز شوند.

آیت‌الله رئیسی در آیین دریافت استوارنامه سفیر جدید ترکیه: با تکیه بر اشتراکات، شاهد گسترش روابط کشورهای اسلامی باشیم

آیت الله رئیسی روابط ایران با ترکیه را دیرینه، عمیق و ریشه‌دار توصیف کرد و گفت: به رغم تلاش‌های بدخواهان کشورهای اسلامی، باید با تکیه بر اشتراکات دینی و فرهنگی روز به روز شاهد تعمیق و گسترش روابط میان کشورهای اسلامی در زمینه‌های مختلف باشیم.

رئیس‌جمهور حمایت از ملت مظلوم فلسطین را نقطه اشتراک تمامی کشورهای اسلامی دانست و افزود: امروزه مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به ملت مظلوم فلسطین، خواست ملت‌های مسلمان از دولتمردان است، لذا اقتضا می‌کند دولت‌های اسلامی با هماهنگی بیشتر در برابر ددمنشی و خوی تجاوزگری رژیم غاصب صهیونیستی بایستند.

سجادی: عیدی رئیس‌جمهور به ورزشکاران/ تلاش برای نگه داشتن استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا

وزیر ورزش و جوانان بیمه جدید ورزشکاران را هدیه عیدانه رئیس جمهور به ورزشکاران دانست و توضیح داد: این بیمه شامل پیشکسوتان و بازنشستگان، ورزشکاران تیم ملی و دست‌اندرکاران حوزه ورزش است که می‌توانند از مزایای قابل توجه آن برخوردار شوند.

رئیس جمهور در حکمی «داود منظور» را به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب کرد

در متن حکم آیت الله رئیسی خطاب به «داوود منظور» «اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی کشور با تأکید بر واقعی کردن منابع درآمدی، مدیریت مصارف و رفع معضل کسری بودجه، تحول در نظام برنامه‌ریزی کشور به منظور تحقق پیشرفت توأم با عدالت، فعال‌سازی و برگزاری مستمر جلسات شورای اقتصاد، بازتعریف نقش سازمان برنامه و بودجه در نسبت با استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و تعامل مستمر با ایشان به منظور تحقق برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های دولت مردمی و نیز استفاده از ظرفیت جوانان نخبه انقلاب» را مهمترین انتظارات خود از سازمان برنامه و بودجه دانست.

۲۸ فروردین

آیت‌الله رئیسی در گفتگوی تلفنی نخست وزیر بنگلادش: همگرایی کشورهای اسلامی در محکومیت تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی ضروری است

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

رئیس جمهور در تماس تلفنی با خانم «شیخ حَصینه» نخست وزیر بنگلادش همگرایی و اتفاق‌نظر کشورهای اسلامی در حمایت از مساله فلسطین و محکومیت تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی به ویژه اقدامات ددمنشانه این رژیم در مسجد الاقصی و علیه روزه‌داران فلسطینی را بسیار مهم و ضروری عنوان کرد.

آیت‌الله رئیسی در نشست با جمعی از «فعالان اقتصاد دیجیتال» : همه مسئولان موظف به رفع موانع وتسهیل فضای کسب وکار در اقتصاد دیجیتال هستند

رئیس جمهور اقتصاد دیجیتال را بخش قابل توجهی از اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال پیشرفت دانست و تصریح کرد، همه مسئولان موظف به رفع موانع و تسهیل فضای کسب وکار در اقتصاد دیجیتال هستند.

۲۹ فروردین

رئیس جمهور در مراسم روز ارتش: نیروهای خارجی منطقه را ترک کنند/ کوچکترین اقدام علیه ایران با نابودی تل آویو همراه می‌شود

آیت الله رئیسی در مراسم رژه روز ارتش با بیان اینکه پیام نیروهای مسلح ما به نیروهای فرامنطقه‌ای به ویژه نیروهای آمریکایی این است که هرچه زودتر منطقه را ترک کنند، گفت: کوچکترین اقدامی علیه کشور توسط دشمنان به ویژه رژیم صهیونیستی پاسخ سختی از جانب نیروهای مسلح دربر خواهد داشت و با نابودی حیفا و تل آویو همراه خواهد بود.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

وی افزود: ارتش ما امروز ارتشی مجهز و به روز و به هنگام است؛ ارتشی که از تجهیزات پیشرفته برخوردار بوده و این تجهیزات پیشرفته به برکت علم و دانش بومی شده است در حالی که در برخی از ارتش ها و نیروهای مسلح، تجهیزات وارداتی حرف اول را می زنند، اما ارتش جمهوری اسلامی ایران با اتکا به دانش روز و توان داخلی تجهیز شده است.

وزیر کشور: از دیدگاه‌ احزاب در تصمیم‌گیری‌ها استقبال می‌کنیم

احمد وحیدی در جمع دبیران کل و نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی کشور اظهار کرد: از دیدگاه و نقطه نظرهای احزاب مختلف اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل در تصمیم‌ها برای پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی استقبال می‌کنیم.

بررسی پیشنهاد تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران/ مخبر: توسعه سواحل مکران می‌تواند سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی داشته باشد

معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی توسعه سواحل مکران، گفت: توسعه این سواحل می‌تواند سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشد.

دهقان: رفع مشکلات اقتصادی به زیرساخت حقوقی نیاز دارد

محمد دهقان در نخستین نشست هم اندیشی استادان حقوق و اعضای هیأت علمی دانشگاه با محوریت راهکارهای حقوقی مهار تورم و رشد تولید در ساختمان کوثر، گفت: کارهای بزرگ بر زمین مانده داریم که نیاز به کمک حقوقدان برجسته کشور داریم تا از توان آنها در زمینه های حقوقی بهره مند شویم.

معاون حقوقی رییس جمهور تاکید کرد: رفع مشکلات اقتصادی کشور به زیر ساختهای حقوقی نیاز دارد و در این مسیر با کمک اساتید نیازهای حقوقی بخش اقتصاد باید برطرف شود.

در دیدار صمیمانه با جمعی از علما و روحانیون؛

آیت‌الله رئیسی:‌ بیانیه گام دوم چراغ راه دولت و دولتمردان است

رئیس جمهور در دیدار صمیمانه جمعی از علما، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات و نخبگان جوان حوزه‌های علمیه که در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده را نقشه راه دولت مردمی دانست.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

وی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان جامع‌ترین نقشه راه در حوزه حکمرانی و سبک زندگی، مبتنی بر منظومه فکری و سیره و سلوک امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب طراحی شده و چراغ راه دولت و دولتمردان است.

۳۰ فروردین

آیت‌الله رئیسی در ضیافت افطار با سفرا و کارداران کشورهای اسلامی، کشورهای اسلامی را به وحدت برای مقابله با توطئه‌های دشمنان فراخواند

رئیس جمهور ایجاد تفرقه، گروهک‌های تروریستی و تکفیری و اشغالگری و اهانت به مقدسات مسلمانان را از جمله راهبردهای دشمن برای تضعیف جوامع اسلامی برشمرد و کشورهای اسلامی را به وحدت برای مقابله با این توطئه‌ها فراخواند.

رایزنی آیت‌الله رئیسی و سلطان عمان برای اتحاد کشورهای اسلامی در برابر تجاوزگری اسرائیل

رئیس جمهور در گفتگو با هیثم بن‌ طارق آل سعید سلطان عمان، ضمن محکومیت تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی و جنایات وحشیانه این رژیم علیه روزه‌داران بی‌دفاع فلسطینی، گفت: بدون تردید همکاری، همراهی و همفکری همه کشورهای اسلامی، در بازدارندگی از تجاوزگری صهیونیست‌ها و احقاق حقوق قانونی ملت فلسطین موثر خواهد بود.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

وی در ادامه ضمن محکومیت تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی و جنایات وحشیانه این رژیم علیه روزه‌داران بی‌دفاع فلسطینی گفت: بدون تردید همکاری، همراهی و همفکری همه کشورهای اسلامی، در بازدارندگی از تجاوزگری صهیونیست‌ها و احقاق حقوق قانونی ملت فلسطین موثر خواهد بود.

مخبر در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان: خانواده‌های دارای۳ معلول به بالا طی دو سال صاحب خانه می‌شوند

در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در دولت سیزدهم به ریاست معاون اول رییس جمهور مقرر شد خانواده‌های دارای ۳ معلول به بالا ظرف دو سال صاحب خانه شوند.

مخبر در این جلسه تسریع در اجرای مصوبات مربوط به حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را مورد تاکید قرار داد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد ظرف یک ماه نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این مصوبات اقدام کنند.

رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت بر تسریع در اجرای طرح‌های حمایتی وزارت مسکن برای مستأجران تأکید کرد

آیت الله رئیسی با اشاره به نزدیکی فصل جابجایی‌ها، بر تسریع در اجرای طرح‌های وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از مستأجران تأکید کرد و مهار تورم در بازار مسکن را از اولویت‌ها برشمرد.

خاندوزی: سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی واگذار می‌شود

سید احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت:‌ در راستای هدف گذاری رونق تولید و مطالبات به حق تولید کنندگان و صادرکنندگان کشور که به دنبال پیش‌بینی پذیری اقتصاد ایران بودند و از بخش نامه ها و آیین‌نامه های مکرر و غافلگیر کننده، شکایت داشتند، امروز هیئت وزیران مصوب کرد دستگاه های اجرایی طی فرصتی یک ماهه، این اقدام را تا پایان اردیبهشت ماه در دستور کار قرار دهند.

وزیر اقتصاد در رابطه با جاماندگان سهام عدالت بیان کرد: امسال تلاش دولت این است که خیلی زودتر و تا قبل از اینکه به ماه های پایانی سال برسیم جاماندگان سهام عدالت دریافت کنند. تمام تلاش دولت این است باتوجه به اینکه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی جز اولویت هایی هستند که هم در مصوبه بودجه ۱۴۰۱ درج شده بود و هم دولت آنها را به عنوان پیشرو ترین گروهی که مستحق دریافت سهام عدالت هستند، می داند بتوانیم امسال برای این گروه سهام عدالت را تخصیص دهیم.

سخنگوی دولت خبر داد؛ تصویب دو لایحه در دولت برای ساماندهی بازار مسکن و خودرو/ لوایح با فوریت به مجلس می‌رود

سخنگوی دولت از تصویب لایحه «واردات خودروی سواری کار کرده» و «اخذ مالیات از انجام معاملات مکرر مسکن» در هیات دولت خبر داد که قرار است با فوریت به مجلس ارسال شود.

فاطمی امین: واردات خودرو را تا از بین رفتن شکاف عرضه و تقاضا ادامه می‌دهیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: ما بحث واردات را با هماهنگی بانک مرکزی تا حدی ادامه خواهیم داد که شکاف عرضه و تقاضا از بین برود.

وی افزود: خوشبختانه عرضه خودرو در سال های ۱۴۰۱ و ابتدای ۱۴۰۲ به لحاظ تولید روند بسیار خوبی را داشته اما به دلیل اینکه خودرو در بازار نقش سرمایه‌ای پیدا کرده است، افرادی برای حفظ اموال خود در برابر تورم خود، خودرو می‌خرند.

فاطمی‌امین همچنین درباره قیمت خودروهای تحویلی در سال۱۴۰۳ اظهار کرد: طبیعتاً تحویل خودرو با قیمت روز است؛ اما کسانی که خودروی خود را تغییر دهند، ۱۴۰۲ تحویل می‌گیرند.

معاون حقوقی رییس جمهور اعلام کرد: سوءاستفاده برخی کشورها از سانحه هواپیمای اوکراینی/غرامت به برخی بازماندگان پرداخت شد

معاون حقوقی رییس جمهور در پی صدور رای دادگاه زیرمجموعه سازمان قضایی نیروهای مسلح در پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: برخی کشورها از این موضوع به ناحق سوء استفاده می کنند و نباید گذاشت دشمنان از آن به نفع خود بهره برداری کنند.

دهقان گفت: با بازماندگان قربانیان این سانحه ارتباط برقرار کردیم و از طریق سازوکارهایی که در دولت طراحی شده، بخشی از غرامت را پرداخت می کنیم که تاکنون به تعدادی از آنها پرداخت شده است.

۳۱ فروردین

وزیر کشور: امروز غدیر مهم‌ترین برگ برنده ما در جنگ با جبهه دشمن است

احمد وحیدی در دومین همایش حامیان و یاوران غدیر در آستانه عید سعید فطر تصریح کرد: بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویت چهار واقعه بزرگ و سرنوشت ساز برای بشریت هستند و با اشتیاق تمام به امید دیدار روی دردانه‌ی هستی حضرت بقیه الله الاعظم هستیم.

وزیر کشور افزود: این دولت کریمه ای که ما در شب‌های ماه مبارک در دعا از خدا می خواهیم و ان‌شاءالله ماهم جزو این دولت کریمه محسوب بشویم با مبنای غدیری شروع می شود اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ ...

آیت‌الله رئیسی در گفت وگوی تلفنی با امیر قطر: پیشرفت‌های منطقه‌ای در سایه گفت وگو و همکاری‌ کشورهای منطقه میسر است

آیت الله رئیسی در گفت وگوی تلفنی با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، ضمن تبریک عید سعید فطر و حلول ماه شوال به ملت و دولت قطر، بسط و تحکیم مناسبات با همسایگان را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و پیشرفت‌های منطقه‌ای را در سایه گفتگوها، تعاملات و همکاری‌های میان کشورهای منطقه میسر دانست.

آنچه در فرودین ۱۴۰۲ اتفاق افتاد/ از تشکیل کارگروه تحقق شعار سال تا تغییرات عیدانه دولت

رئیس جمهور با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و بر علیه روزه‌داران بی‌دفاع فلسطینی، بر ضرورت انسجام و هماهنگی کشورهای اسلامی در جلوگیری از اقدامات این رژیم و حمایت از مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد.

قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان با تصویب دولت کیلویی ۱۵ هزار تومان تعیین شد

دولت قیمت هر کیلوگرم‌ قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۱۴۰۲ را ۱۵ هزار تومان تعیین کرد.

هیأت وزیران نرخ حق بیمه درمان سال ۱۴۰۲ را مصوب کرد

هیأت وزیران تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۲ در بخش دولتی، خصوصی، عمومی غیردولتی و خیریه وموقوفه و همچنین مصوبه نرخ حق بیمه درمان سال ۱۴۰۲ را با امضای معاون اول ابلاغ کرد.

آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای‌عالی سلامت: امنیت غذایی زیربنای امنیت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است

رئیس جمهور گفت: سند امنیت غذایی نقشه راهی برای همگرایی، هماهنگی و همکاری نزدیک دستگاه‌ها در راستای تسهیل بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی و محیط زیست پاک و فرآورده‌های ایمن و استاندارد بهداشتی است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به پیوستگی و ارتباط بخش‌های مختلف با موضوع امنیت غذایی، کمیته‌ای ۴ نفره با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت و جهادکشاورزی، معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را مامور ارتقای سند ملی امنیت غذا و تغذیه کرد.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت: دو مدیر دولتی تذکر جدی گرفتند

سپهر خلجی رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: ‌در پی اقدام خلاف ضابطه سخنگوی صمت و رییس مرکز کسب و کار وزارت اقتصاد در طرح مطالب اختلافی در فضای رسانه هر دو نفر تذکر گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha