به گزارش ایرنا، در این کارگاه آموزشی یک روزه که با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه های مختلف استان کرمانشاه در محل بهزیستی برگزار شد؛ یکی از کارشناسان حوزه خودکشی در دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به علل و ریشههای پدیده خودکشی در جوامع مختلف به ویژه کرمانشاه گفت: رسانه از مهمترین ارکان برای افزایش آگاهیهای عمومی، تغییر نگرش و در نهایت تغییر رفتار مردم است که میتواند در توفیق برنامههای پیشگیری از خودکشی بسیار موثر باشد.
دکتر علیرضا مرادی با بیان اینکه آمار خودکشی در استان های مختلف و حتی در مناطق مختلف یک شهر می تواند با یکدیگر متفاوت باشد افزود: امروز آمارها حاکی از آن است که روند خودکشی در چهار استان زاگرس نشین کشورمان در سه دهه اخیر بالاتر از میانگین کشوری و حتی در مواردی بیش از ۴۰ برابر برخی استان های دیگر باشد.
سوپروایزر خودکشی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه آمار خودکشی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما را افزایشی دانست و یادآور شد: این امر که میتواند بسیار نگران کننده باشد، نیازمند اقدامهای اساسی و سیاستگذاریهای پیشگیرانه است.
وی با بیان اینکه انتشار نادرست اخبار خودکشی در رسانهها و فضای مجازی ممکن است باعث افزایش خودکشی در جامعه شود، افزود: در انتشار علل خودکشی بسیاری از رسانه ها به جای آنکه به علت های اصلی و ریشه ای آن بپردازند به علل ظاهری و اصطلاحا ماشه چکان می پردازند که درست نیست.
دکتر مرادی، بازنمایی رسانه از پدیده خودکشی را گاهی موجب یادگیری آن در جامعه دانست و یادآور شد: عدم پوشش اخبار خودکشی شاید در مواردی از بروز یاس و ناامیدی در جامعه جلوگیری کند ولی نباید به شکلی باشد که در مقابل آن نیز سکوت خبری اختیار کرد.
وی تاکید کرد: رسانه ها در پوشش اخبار خودکشی، ۲ رسالت اصلی و محوری دارند که یکی از آنها آگاهی سازی و حساس زایی در جامعه با استفاده از آموزش عوامل گروه هایی در جامعه که دارای ریسک بالایی هستند و دوم پرداختن به نقد عملکرد و سیاستگذاری دستگاه ها و ارگان های دخیل در این پدیده در جامعه است.
سوپروایزر خودکشی دانشگاه علوم پزشکی استان یادآور شد: رسانه ها و به ویژه خبرنگاران در انتشار اخبار خودکشی باید از پرداختن به جزییات، موقعیت و هویت فرد و نیز از بال و پردادن به آن و نیز روایت سازی و داستان پردازی خودداری کنند.
وی حرکت رسانهها به مصورسازی در اخبار خودکشی، ایجاد یک فضای گفتمان عمومی رسانه ای و جریان سازی در مورد خودکشی در جامعه و ملزم دانستن دستگاه های دست اندکار به پاسخگویی به پرسش های جامعه، عدم قهرمان سازی، استفاده نکردن از عکس فرد، ابزار و یا مکان خودکشی، عدم ارتباط دادن خودکشی به علت ها، ایجاد ابهام در اخبار این حوزه، برجسته نکردن خودکشی سلبریتی ها و استفاده از پیوست نظرات کارشناسان در اخبار به ویژه در علل آن را از دیگر مواردی دانست که باید در انتشار اخبار این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
این کارشناس همچنین با تاکید بر نقد سیاست های پیشگیری از خودکشی در کشور و اینکه برخی از این سیاست ها غلط هستند یادآور شد: در تهیه اخبار مربوط به خودکشی از مصاحبه با اطرافیان متوفی خودداری کرده و ضمن برجسته نساختن اخبار خودکشی در آن رسانه از نمادسازی در مورد آن اکیدا خودداری شود.
وی با بیان اینکه رسانه ها نقش مهمی در آگاه سازی جامعه در مورد این معضل اجتماعی برخوردار هستند گفت: یکی از مواردی که رسانه ها در پرداختن به خودکشی از آن غافل مانده اند نرفتن به سوی تهیه گزارش های تحقیقی است زیرا تهیه این گزارش ها با توجه به آنکه رویداد محور نبوده و بر امر فرآیندسازی تاکید دارد از اهمیت ویژه ای برای برجسته ساختن این معضل در جامعه برخوردارست.
به گزارش ایرنا، خودکشی به عنوان پدیدهای روانی - اجتماعی مقولهای است که جامعه را با آسیبهای جدّی و مهمی روبهرو میسازد، که در این میان میتوان با افزایش سواد رسانهای و آگاهیبخشی از وقوع چنین معضلی در جوامع بشری پیشگیری کرد.
نظر شما