تجلیل متفاوت/خبرنگاران و عکاسان راویان جنگ نابرابر کرونا +فیلم

یاسوج- ایرنا- یادآور شویم آن روزهای سخت وسیاه و مرگبار، آن همه بیم وهراس و حسرت و آه، مصیبت ها و پچیدگی ها، ناله های سوزناک مادر در غم فرزند، ضجه های رقت بار دختری در سوگ مادر، لحظه های نفس گیر نبود اکسیژن ، اتاق آی سی یو ، سرفه های خشک و سوزناک از تخت های کرونایی بیمارستان شهید جلیل یاسوج.

به گزارش ایرنا، تشکیل ستاد مقابله با کرونا، کووید ۱۹،ژل و الکل و ماسک و پرستار، گان(لباس های حفاظتی) سویه جدید، محدودیت های کرونایی، تعطیلی مدارس، قبرستان خالی از جمعیت ،اموات کرونایی، طرح شهید سلمیانی و هر آنچه و هر واژه ای که یادآور سخت ترین و غم بارترین ، مصیبت بارترین سال های سخت کرونایی است که بر همه ما تحمیل شد و کام بسیاری از خانواده ها و مردم را در جای جای این کشور و بلکه دنیا تلخ کرد.

خوب به یاد داریم آن روزها و به ویژه در همان اوایل ورود این ویروس مرگبار به کشورمان و برخی کمبودها و نبود محسوس تجهیزات و وسایل و لوازم ضروری بهداشتی در بیمارستان ها و مراکز درمانی که چه سختی ها و مصیبت هایی که بر خانواده ها و کادر درمان وارد نکرد.

چگونه این کمبودها ستادهای مبارزه با کرونا و کادر درمان و پیش قراولان مبارزه با این دشمن مرموز را با چالش های اساسی روبرو ساخت.

در روزهای نخستین ورود کرونا یکی از بزرگترین و اصلی ترین مشکل برای مقابله و مواجهه با این بیماری مرموز ،کمبود وسایل و تجهیزات و بسته کامل حفاظتی از جمله ماسک، عینک، دستکش، گان (لباس حفاظتی)، الکل، مواد و ژل ضدعفونی کننده بود.

همواره این جمله ناخوشایند بر ورودی داروخانه ها نقش بسته بود که ماسک نداریم سوال نفرمائیدکه بر روی اعصاب و روان مردم جولان می داد و به عنوان سوژه اصلی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شده بود و گلایه ها و اعتراض ها از نبود این اقلام نیز کار را برای اعضای ستاد کرونا در استان ها سخت کرده بود

این سختی ها و رنج ها و دردها را گفتیم و یاداور شدیم اما در پس همه این واژگان تلخ و مصیبت ها و سختی های جانکاه نباید از فداکاری ها و مهربانی ها، از خودگذشتگی ها و نقش آفرینی ممتاز پرستاران و سخت کوشی و دلسوزی و لطافت های کادر درمان نیز غافل شویم.

از مهربانی ملت و دست های مهربانانه و نگاه های نیک اندیشانه امت و مردم نباید چشم پوشی کرد؛ در آن شرایط خاص و دشوار و با همه بیم و هراس و اضطراب و رنج ناشی از بروز و هجوم این ویروس کشنده و مرگبار جرقه های از امید و دلدادگی و پیوندهای عمیق نوع دوستی میان ملت و دل های پاک و نیک اندیش زده می شد و همت بلند نیک اندیشان و سخت کوشی کادر درمان موجی از همنوایی و همدلی وصف ناپذیر در کشور شکل می گرفت.

باز هم یادآور شویم که چگونه بسیاری از خانه ها و حتی پادگان های نظامی به کارخانه و کارگاه های تولید ماسک تبدیل می شدند، حتی برخی واحدهای تولیدی با سالها رکود احیا شد، پرستاران صبور تر شدند، عزم ها راسخ تر شد و موجی از همدلی و تلاشی دوباره در مردم شکل گرفت که شاید بعدها و با تحلیل و سنجش های جامعه شناختی اثرات و برکات این اقدام ها بیشتر نمایان شود.

جشواره ای متفاوت برای تکریم راویان کرونایی در یاسوج + فیلم

اگر از آن سو پزشکان و پرستاران در خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس کرونا و درمان بیماران کرونایی به عنوان ایثارگران و جهاد گران این عرصه قلمداد شدند نباید از نقش عوامل پشتیبانی در پشت این نبرد نابرابر با این ویروس کشنده غفلت کرد، کاری که این ها کردند در حقیقت چیزی کمتر از پیشتازان این عرصه جنگ نابرابر نبود و امروز تکریم و گرامیداشت آنها در کنار کادر درمان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

تکریم ۴۰ روایت گر کرونایی

از نقش عوامل پشتیبان گفتیم اما همواره افراد و گروه های فراوانی در پشت این جبهه نبرد با کرونا بودند که نقش و سهمی به مراتب تعیین کننده تر، حساس تر و اجتناب ناپذیراز سایر گروه ها داشتند ، خبرنگاران، عکاسان و مستندسازان و هنرمندانی که دل به سختی ها می زدند و در کوران حوادث سخت کرونایی از نقش و رسالت سنگین خود دست نمی کشیدند و با تحمل مرارات و حتی گرفتار شدن در دام ویروس مرگبار کرونا به انجام رسالتشان می پرداختند.

خبرنگاران و عکاسان و مستند سازانی که قاب های ناب از لحضه های ناب ساختند، لحظه ها و صحنه های نابی از غم و اندوه و اشک ها و شوق بیماران و پرستاران و شرایط آن دوران را ثبت و ضبط کردند و مستندنگارهایی که با مستند کردن آن اتفاق های تلخ و شیرین دسمایه ای برای آیندگان و تحلیل گران و جامعه شناسان شدند .

جشواره ای متفاوت برای تکریم راویان کرونایی در یاسوج + فیلم

آنها با تصویربرداری و فیلم و مستند و خبرهایشان باعث چه شوق ها و امیدهایی که نشدند، با تیترها و تحلیل های خود بارها یاریگر و پشتیبان واقعی کادر درمان و متولیان امر بودند و با تهییج و تشویق دل های دردمند و دست های پرمهر زمینه ساز کارهای نیک اندیشانه و بزرگی در راستای کاهش دردها و مصیبت های دردمندان ناشی از کرونا می شدند.

در این جشنواره ۴۰ اثر هنری در قالب مستند، کلیپ، عکس، دل نوشته و یادداشت از دوران کرونا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این مراسم گفت: کرونا با همه سختی‌ها و مشکلاتی که ایجاد کرد، اما فرصت‌هایی را هم برای ما فراهم آورد به طوریکه استان در حوزه درمانی توانمندتر شد.

دکتر سعید جاودان سیرت با بیان اینکه در ایام سخت کرونا عزم ها برای کوشش و انجام زیرساخت های بهداشت و درمان نیز بیشتر شده بودف گفت: در این ایام ۱۶ هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی استان اضافه شد افزود: همچنین در این ایام حدود ۲ هزار و ۷۰۰ خانه بهداشت در استان ساخته شد.
وی همچنین در این مراسم از تلاش همه پزشکان، پرستاران، کارمندان مراکزدرمانی و اهالی رسانه که در دوران کرونا، روزهایی سختی را سپری کردند، قدردانی کرد.

وی گفت: نقش‌آفرینی پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران‌ سخت‌کوش در درمان بیماران مبتلا و تلاش در ریشه‌کنی و مبارزه با ویروس کرونا ستودنی است.

" این کلمات درد می کشند"

دکتر جاودان سیرت که خود البته روزگاری در قامت فرمانده مسقیم جهاد با کرونا و رئیس بیمارستان کرونایی شهید جلیلی یاسوج منشا کارهای بزرگ و امید بسیاری از خانواده ها می شد.

جشواره ای متفاوت برای تکریم راویان کرونایی در یاسوج + فیلم

او متخصص عفونی و در خط مقدم و پیش قراول اصلی مبارزه با کرونا بود.

جاودان سیرت البته برخی از خاطرات سخت خود در دوره ریاست بر بیمارستان شهید جلیل یاسوج را نیز با عنوان این کلمات درد می کشند" هم به رشته تحریر دراورد.

او در این کتاب از فداکاری جانانه کادر درمان با ویروس کرونا سخن گفته و پرستاران را مصداق بارز ایثارگران و فداکاران توصیف کرده است.

راوی در این کتاب از شیوه‌های درمان و مدیریت بحران، سختی‌ها و کمبودهایی که در مسیر سخت درمان وجود داشته، زندگی‌هایی که خاموش شدند،لبخندهای دوباره به زندگی، گریه‌ها و خنده‌ها، همدلی‌ها، تلاش‌ها و خاطرات تلخ و شیرین سخن گفته است.

نماینده ولی فقیه در استان در این آیین با اشاره به ایجاد شرایط بسیار سخت در بحران کرونا، گفت: جهان درگیر این مسئله بود یه جنگ ناشناخته که هرکسی نسخه ای می‌پیچید و همه دنیا را با همه تجهیزات درگیر کرده بود.

آیت الله سید نصیر حسینی یادآور شد: پزشکان و کادر درمان ما در جبهه سلامت مقاومت کردند و توانست بر کرونا غلبه پیدا کنند.

جشواره ای متفاوت برای تکریم راویان کرونایی در یاسوج + فیلم

وی با بیان اینکه در کهگیلویه و بویراحمد اقدامات و تلاش های بسیار خوبی در این راستا انجام شد، تاکید کرد: مسئله کرونا، یک موضوع تاریخی را در جهان بشریت رقم زد و شرایط سخت و دشواری ایجاد کرد که البته کشورها از جمله ملت بزرگ ایران توانستند سرانجام و پس از تحمل سختی های فراوان از سر بلند بیرون بیایند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار نیز با بیان اینکه مدیریت حوزه کرونا کار بسیار سنگین بود، گفت: شیوع این ویروس که سراسر جهان را درگیر کرد با هیچ جنگی قابل مقایسه نبود چرا که در جنگ سخت مسیر و هدف دشمن مشخص است اما بیماری کرونا بدن هیچ راه و رسم مشخصی مشکلات زیادی را برای جامعه جهانی ایجاد کرد.

سید جواد هاشمی مهر یادآور شد: بیماری کووید۱۹ با سویه های جدیدش در ایجاد مشکلات و معضلات اقتصادی اثرگذار بود، مشکلات روحی روانی بسیاری ایجاد کرد و رعایت دستورالعمل هایی که در زمینه کرونا باید انجام می‌گرفت اثرات مخرب روحی روانی زیادی در پی داشت که آثار و نتایج منفی و خسارت های جبران ناپذیر آن شاید تا سالیان متمادی باقی بماند.

جشواره ای متفاوت برای تکریم راویان کرونایی در یاسوج + فیلم

از نکته های برجسته و جالب این آیین باشکوه حضور سردار عوض شهابی فر از مدافعان حرم و از فرماندهان سابق جنگ و سپاه فتح کهگیلویه وبویراحمد که بیش از یک ماه در بیمارستان شهید جلیل یاسوج درگیر بیماری ناشی از کرونا بود.

او که خود از نزدیک در جریان جان فشانی ها و فداکاری ها و کوشش بی دریغ کادر درمان و پرستاران در این جنگ سخت و نابرابر با کرونا بود ، آن دوران مبارزه با این ویروس را مصداق عینی جنگ و کادر درمان را جهادگران واقعی و پیش قراولان در صحنه دانست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha