مدیر کل اوقاف استان: خراسان رضوی دارای ۲۷ هزار موقوفه است

مشهد- ایرنا- مدیر کل اوقاف خراسان رضوی گفت: هم اکنون استان خراسان رضوی دارای ۲۷ هزار موقوفه است و به همین نسبت واقف و شخص حقیقی در استان داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده روز یکشنبه در بیست و یکمین اجلاس دوره ششم شورای اسلامی استان خراسان رضوی افزود: موقوفات مال دولت و دستگاه‌های دولتی و این اداره کل نیست بلکه از مردم، توسط مردم و برای مردم است و بایستی به نحوی مدیریت و هزینه شوند که تابع نظر واقف باشد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند موقوفات بایستی زیر نظر متولی شرعی به نحوی اداره و مدیریت بشوند و فواید آن‌ها به گونه‌ای مصرف شود که واقف تعیین کرده است و زمان و مکان و مصالح دولت و ملت در این جهت اثر ندارد.

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی گفت: اماکن مذهبی همچون مسجد، حسینیه و امام زاده حرم، موقوفات مربوط به حوزه علم همچون مدرسه، حوزه علمیه، خوابگاه دانشجویی، کتابخانه، موقوفات برای زائران همچون کاروان سراها و در حوزه بهداشت و درمان، بیمارستان، درمانگاه زایشگاه، کمک هزینه درمان وغیره توسط مردم وقف می‌شد و اداره می‌شود و دولت در مدیریت آن‌ها دخیل نیست.

وی با اشاره به این که پارک وکیل آباد را حاج حسین ملک برای تفریح مردم وقف کرده و در وقفنامه گفته است که متولی آن شهردار مشهد است بیان کرد: برخی می گویند چرا اداره اوقاف استان این پارک را به کس دیگری واگذار نمی‌کند که در جواب باید گفت دلیل این امر این است که ما تابع نظر واقف و خدمتگذار و سرباز این حوزه هستیم.

احمدزاده افزود: سال ۹۵ مصوبه بهره گیری از ظرفیت های وقف و ترویج آن در خدمت رسانی به زایران و مجاوران امام رضا(ع) در شهرداری مشهد مقدس مصوبه شد که دارای بندهای خوبی است در بند دوم آن آمده است که شهرداری مشهد موظف است به منظور جلب مشارکت واقفان متناسب با ظرفیت های موجود وقف در مشهد نسبت به اعطای تسهیلات و مشوق های لازم از جمله معافیت ۱۰۰ درصدی هزینه‌های پروانه تخفیف در هزینه های ساخت و ساز و غیره اقدام کند.

وی ادامه داد: قرار بود تبصره شهرداری مشهد شیوه نامه خود را تنظیم کند و به شورا بیاورد که در این بخش ماند و عملی نشد و اکنون به دنبال این هستند که زمین رایگان به شهرستان‌ها بدهیم تا برای رفع مشکل زائران زائرسرا بسازند در حالیکه اگر مشوق داده می شد.

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی گفت: برخی موقوفات درآمدزا هستند و برخی موقوفات فقط خدمت می دهند اگر به دنبال حمایت هستید روی موقوفاتی که صرفا خدمت می دهند و درآمدی ندارند به آنها خدمت دهیم و حمایت کنیم.

وی افزود: برای موقوفاتی که فعالیت اقتصادی و درآمدزایی دارند بایستی سه ضلع آورده موقوفه، آورده شهرداری و آورده سرمایه گذار تعریف شود اگر این سه ضلع در کنار یکدیگر می‌تواند چرخ اقتصاد شهر به حرکت در بیاید چرا که سبب ایجاد مشارکت و هم افزایی می‌شود.

احمدزاده افزود: مشهد و استان خراسان رضوی ظرفیت جذب سرمایه دارد لذا ما بایستی مقررات ملی و بروکراسی اداری را به گونه ای تنظیم کنیم که از استان های دیگر برای سرمایه گذاری به استان خراسان رضوی و مشهد بیایند.

وی ادامه داد: بایستی در خصوص غدیر نمادسازی و المان سازی صورت گیرد و فرهنگ وقف نیز ترویج شود.

مدیر کل اوقاف استان: خراسان رضوی دارای ۲۷ هزار موقوفه است

خراسان رضوی در حوزه مدیریت شهری و روستایی نمونه کشور است

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی نیز در این اجلاس با بیان اینکه خراسان رضوی در حوزه مدیریت شهری و روستایی نمونه کشور است، گفت: ما در استان ۸۸۰۰ هزار عضو شورای شهر و سه هزار دهیار داریم که همگی در امر انتخابات مشارکت فعال داشتند.

موسی الرضا حاجی بگلو همچنین ضمن تقدیر و تشکر از حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، افزود: این حضور حماسی، پیروزی نظام و انقلاب بود و مردم بار دیگر با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند.

وی خطاب به منتخبین مردم در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی وظیفه سنگینی در پیش دارند و باید با مطالبه گری صحیح و قانون گذاری دقیق، مشکلات اقتصادی مردم را حل کنند و برای آبادانی کشور تلاش کنند.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت عملکرد خوب منتخبین و مدیران اجرایی، گفت: اگر عملکردها خوب باشد، مردم در انتخابات های آینده نیز مشارکت خواهند کرد و شاهد تداوم این پیروزی بزرگ خواهیم بود.

حاجی بگلو در پایان از اصحاب رسانه به خاطر نقش آفرینی در افزایش مشارکت مردم تشکر کرد و گفت: رسانه ها با اطلاع رسانی دقیق و شفاف، در این امر مهم نقش بسزایی داشتند.

مدیر کل اوقاف استان: خراسان رضوی دارای ۲۷ هزار موقوفه است

به گزارش ایرنا، در این اجلاس در احکامی جدا گانه الیاس تقدیسی زاده به عنوان "مشاور نایب رییس شورای عالی استانهای کشور در حوزه منابع انسانی، مدیریت و آموزشی"، متین رضوی به عنوان مشاور نایب رییس شورای عالی استان ها در امور فضای مجازی"، حسین دست افشان و محسن منفرد مهدی راه چمنی به عنوان "مشاور رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی" منصوب شدند.

مدیر کل اوقاف استان: خراسان رضوی دارای ۲۷ هزار موقوفه است

همچنین در این اجلاس از خبرنگاران خبرگزاری ایرنا، آفتاب توس و تسنیم به عنوان خبرنگاران برتر در پوشش اخبار شورای اسلامی استان خراسان رضوی تقدیر به عمل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha