۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۰۹
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85416479
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هزار و ۹۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری در خراسان جنوبی اجرا شد

بیرجند - ایرنا - مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هزار و ۹۰۰ هکتار سامانه نوین آبیاری از ابتدای سال جاری تاکنون با اعتبار بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال در استان اجرا شده است.

اکبر محمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ۱۶۳ هزار هکتار سطوح آبی استان تاکنون در ۴۰ هزار هکتار از این سطوح سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شد و در مجموع حدود ۲۵ درصد اراضی کشاورزی استان به این سامانه‌ها مجهز شده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال همچنین ۳۲ کیلومتر انتقال آب با لوله و هفت هزار و ۴۰۰ مترمکعب استخر ذخیره آب در استان اجرا شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰ کیلومتر احیا و مرمت قنوات در استان انجام شده که بخشی زیادی از مرمت قنوات با مشارکت مردم انجام شده‌است، بیان کرد: از مجموع چهار هزار کیلومتر طول قنوات استان خراسان جنوبی بیش از هزار و ۳۰۰ کیلومتر احیا و مرمت شده‌ است.

محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر راندمان آبیاری در استان ۴۸.۵ درصد است، بیان کرد: تمام طرح‌های اجرایی شده در حوزه آب و خاک در راستای افزایش راندمان آبیاری است و براساس هدف‌گذاری انجام شده که راندمان آبیاری بخش کشاورزی استان به ۵۵ درصد باید در سال ۱۴۰۵ برسد.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۶۸ حلقه چاه، ۶ هزار و ۹۸۳ رشته قنات و ۲ هزار و ۸۶۴ چشمه در استان، بیان کرد: براساس سامانه اطلاعات مکانی قنوات کشور بیش از هفت هزار رشته قنات در استان شناسایی شده‌ است.

محمدی افزود: سالانه ۷۸۸ میلیون مترمکعب آب از منابع آبی استان استحصال می‌شود که بیش از ۲۵ درصد آن از قنوات استحصال می‌شود و باید بیش از گذشته با احیای قنوات از این منابع آبی باکیفیت بهره ببریم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند که با این اقدام بحث برداشت از منابع آب زیرزمینی و تعادل بخشی منابع به خوبی رعایت می‌شود، بیان کرد: در سال مالی جاری ۷۴۰ میلیارد ریال در بخش آب و خاک اعتبار استانی مصوب داشته‌ایم که از این مبلغ ۴۷۱ میلیارد ریال تخصیص یافته که طرح‌های مختلف آب و خاک هزینه شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین از محل اعتبارات ملی هم هزار و ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای استان مصوب شده که از این میزان ۲۰۰ میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha