ساماندهی دستفروشان در مناطق مرکزی پایتخت ضروری است

تهران بزرگ - ایرنا - مدیر عامل ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران گفت: ساماندهی و مدیریت یکپارچه دستفروشان در مناطق مختلف پایتخت امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید بیگی عصر سه‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد: ساماندهی دستفروشان مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و در این خصوص برخی از محل‌ها از جمله میدان تجریش و ۱۵ خرداد ساماندهی شد.

وی در خصوص ساماندهی دستفروشان در محدوده چهارراه ولی‌عصر(عج) افزود: در این خصوص نیز بازارچه‌ای با ۱۲۰ غرفه در محدوده این چهارراه آماده شده اما با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال قرار داریم و به درخواست دستفروشان، انتقال این گروه به بازارچه به ۱۰ روز آینده (ابتدای سال جدید) موکول شد تا ظرف بازه زمانی اشاره شده دستفروشان به بازارچه جدید منتقل شوند.

مدیرعامل ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران با اشاره به اصلاح ترافیکی و برخی از چیدمان‌ها و مبلمان شهری در اطراف چهارراه ولی‌عصر(عج) نیز اضافه کرد: در ایام نوروز با توجه به تعطیلات، تمهیداتی برای اصلاح ترافیکی در این محدوده پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: بزرگترین مانعی که موجب شد ما در روزهای پایانی دستفروشان را به بازارچه جدید در محدوده چهارراه ولی‌عصر(عج) منتقل نکنیم، فعالیت این قشر ضعیف بود و به همین جهت با آنها همراه و پس از ۱۰ روز آینده آنها به بازارچه منتقل خواهند شد.

بیگی با اشاره به صدور مجوز برای فعالیت دستفروشان در سطح شهر تهران نیز گفت: در این ارتباط چند نمونه مجوز در قالب درگاه ملی مجوز برای دستفروشان صادر شده و پس از انجام کار پایلوت دستفروشان می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوز نسبت به اخذ مجوز خود در قالب دستفروشی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: دستفروشی یک شغل غیررسمی بود و این افراد می‌توانند تحت پوشش بیمه‌ها هم قرار بگیرند و دولت و مجلس نیز این شرایط را فراهم کرده‌ است.

مدیرعامل ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران با اشاره به شناسایی نقاط بحرانی دستفروشان یادآور شد: مجموعه شرکت ساماندهی مشاغل این نقاط را شناسایی و در رفع آنها تلاش خواهد کرد.

بیگی در خصوص روند صدور مجوز برای دستفروشان ادامه داد: در مرحله اول در حال حاضر پنج هزار دستفروش در بازارهای محلی شناسایی و کدهای ملی آنها و اطلاعاتشان ثبت و ضبط شده است و در اواخر فروردین ماه ثبت نام از دستفروشان آغاز خواهد شد.

وی همچنین در خصوص ساماندهی خلازیر افزود: قطعا وضعیت این محدوده نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است و مشکلاتی که شیطان‌بازار خلازیر داشت دیگر وجود ندارد البته روزهای جمعه به جهت جذابیت افراد زیادی در این محدوده حضور پیدا می‌کنند که البته پیمانکار نیز با کمک شهربان و حریم‌بان اقدامات لازم را جهت مدیریت این محدوده انجام می‌دهد.

بیگی در خصوص ساماندهی دستفروشان مترو نیز اظهار کرد: در حال حاضر نه ما و نه شرکت شهربان، حریم‌بان برای زیرزمین و دستفروشان ماموریتی نداریم.

ساماندهی گل‌فروشان بهشت‌ زهرا (س)

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران نیز از این نشست از ساماندهی گل‌ فروشان در پنجشنبه و جمعه آخر سال در مسیر بهشت‌ زهرا (س) خبر داد و گفت: گل‌ فروشان مکلف شدند در مکان‌هایی که برای آنها تعبیه شده جهت فعالیت خود حضور داشته باشند.

مسعود رنجبریان اظهار کرد: ساماندهی دستفروشان بهشت زهرا (س) با همکاری شهرداری منطقه ۱۹ و پلیس راهور انجام خواهد شد تا بتوانیم ترافیک ناشی از حضور گل‌فروشان را در این مسیر کاهش دهیم.

وی در خصوص نصب دوربین روی البسه نیروهای شرکت حریم‌بان نیز افزود: در خردادماه امسال نصب دوربین روی خودروها و البته نیروهای شرکت حریم‌بان و شهربان آغاز شد و با توجه به ابعاد این مساله باید مجوزهای لازم را از دستگاه‌های امنیتی اخذ می‌کردیم و در نهایت در ماه‌های آذر و دی‌ماه مجوزهای لازم اخذ شد.

رنجبریان تاکید کرد: شهرداری تهران هم اکنون تنها شهرداری در سطح کشور است که توانسته نصب دوربین بر روی البسه و خودروهای شرکت شهربان و حریم‌بان را انجام بدهد و در واقع در این فرآیند اصلی‌ترین کار ما فراهم کردن شرایط لازم برای اخذ این مجوز بود.

وی ادامه داد: هم اکنون شیوه‌ نامه‌ های اولیه برای این طرح تهیه و در حال تکمیل شدن است و در آینده نزدیک در فاز اجرا قرار خواهد گرفت.

به گفته رنجبریان، هم اکنون اعتبار نصب این اقلام بر روی یک سوم تیم‌های شرکت شهربان و حریم‌ بان تامین شده و در ادامه بتوانیم تمام نیروهای این شرکت و خودروهای آنها را مجهز به دوربین‌ کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha